پشت پرده مطرح کردن رفراندوم توسط حسن روحانی

 اخبار سیاسی- رفراندوم کلیدواژه­ای است که بارها از زبان حسن روحانی برای نظرخواهی از مردم بر سر برخی از مسائل پیش کشیده شده است. این برای اولین بار نیست که روحانی این موضوع را مطرح می­کند و در چند سال اخیر بارها به صورت علنی خواهان برگزاری رفراندوم شده­است. وی در 22 بهمن سال 96 در سخنرانی عمومی که داشت، گفته بود:«قانون اساسی بن بست‌ها را برداشته؛ اگر جایی بحثی دارد به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. اصل 59 قانونی درباره رفراندوم است؛ یعنی صندوق بیاوریم و هر چه مردم گفتند عمل کنیم.»

به گزارش افکارنیوز، وی اخیرا نیز در مناسبت بازگشایی دانشگاه­ها، بار دیگر بحث رفراندوم را مطرح کرد. اما این بار او دوگانه تعامل و تقابل را موضوع اصلی سوال از مردم قرار داد:«40 سال است که در مورد ارتباط با غرب، به پاسخ صریح و قاطعی نرسیده ایم، برخی جریان‌های داخلی می‌خواهند تعامل سازنده با جهان داشته باشند و برخی دیگر، به مقابله مستمر، فرامی‌خوانند. همچنانکه بعضی می‌گویند باید دشمن را در هم بشکنیم و بعضی دیگر، معتقدند امکان حل بسیاری از مشکلات با دشمن، وجود دارد... مساله اصلی آن است که ایا استراتژی تعامل را در پیش بگیریم یا مقابله؟»

طرح چنین مسائلی در جمهوری اسلامی و در حالیکه نهادهای قانونی به راحتی می­تواند به اعمال نظر مردم در مورد مسائل راهبردی بپردازند، این سوال را ایجاد کرده که اساسا چرا رئیس جمهور اصرار به رفراندوم دارد؟ وی و برخی از مسئولان دولتی از وجود بن­بست سخن می­گویند و منتقدان بر این نظرند که هیچ بن­بستی در حال حاضر وجود ندارد که نیاز به رفراندوم باشد. در چنین شرایطی برخی از کاربران شبکه توییتر با هشتگ #رفراندوم_مسیر_فرار عدم تحقق وعده­ها و شعارهای روحانی را یکی از دلایل اصلی مطرح شدن رفراندوم از سوی او می­­دانند.

محمد عبداللهی؛ کارشناس مسائل سیاسی و رسانه در توییتی به نتیجه تعاملات دولت روحانی اشاره کرده و نوشته­است: «روحانی از رفراندوم و دعوای ۴۰ ساله تعامل_تقابل حرف می زند.می دانیم که او راهی را که تعامل می نامد رفته و نتیجه اش جلوی چشم مردم است. موضع نظام، تعامل با کل دنیا بجز دو کشور است و روحانی خودش قبلا مذاکره با آمریکا را دیوانگی خوانده. پس جریان چیست؟ #رفراندوم_سناریوی_فرار«

سیاوش آقاجانی؛ فعال رسانه­ای در توییتی عنوان کرده: « وقتی علیرغم حمایتها و مجوزهای بی‌سابقه رهبری برای پیش‌برد شعار مذاکره و صبر بر عدول از چارچوب مجوزهای صادره و با وجود مجلسی تابع، عملکردت اونقدر ضعیفه که حتی حامیانت هم گردنت نمیگیرن و محبوبیتت در پایین‌ترین سطح ممکن قرار میگیره، حرف زدن از #رفراندوم_سناریوی_فرار فقط میتونه باشه.»

محمدعلی حشمتی؛ از کاربران توییتر، رفراندوم را با بردن به پارک کودکان گرسنه توسط والدین مقایسه کرده­است: «#رفراندوم_سناریوی_فرار یعنی  وقتی پدری بی عرضه و تنبل بوده و نتوانسته برای فرزندانش نان تهیه کند و شکم آنها را سیر کند. برای پرت کردن حواسشان از گرسنگی،  آنها را به پارک ببرد.»

کاربری به نام مهدی، رفراندوم برای تصمیم­گیری درباره سرنوشت دولت روحانی را پیشنهاد داده است: «اگر قرار است #رفراندوم برگزار شود به نظرم بهترین موضوع رای‌گیری از مردم برای پایان دولت #روحانی باشد؛ چرا که بسیاری از رای‌دهندگان به او هم اکنون از رای به او پشیمان‌اند... #رفراندوم_سناریوی_فرار»

حسین زبرجد از کاربران توییتری در واکنش به پیشنهاد رفراندوم گفته: «#رفراندوم_سناریوی_فرار یعنی برای فرار از عملکرد نداشته خود طوری مردم را فریب دهی که مردم بدهکار شما شوند!»

هشتگ #رفراندوم_سناریوی_فرار در روزهای گذشته در میان کاربران توییتر با استقبال روبه رو شده و در ادامه تعدای از پست­ها را می­توانید ملاحظه بفرمایید. 

1

2

3