هر که به ایران حمله کند، پاسخ می بیند

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان گفت:  آمریکایی ها به سرعت برای بهره برداری از اعتراضات و تظاهراتی که در لبنان برگزار می شود، هستند و به دنبال آن هستند که از آن برای منافع خود بهره برداری کنند.

اخبار سیاسی- وی افزود: آمریکایی ها به شکل وقیحانه و علنی در این تظاهرات دخالت می کنند. نماینده آمریکا در شورای امنیت به شکل واضح گفت که تظاهرات در لبنان، یمن و عراق و هر مکانی که ایران در آن است ادامه خواهد یافت و فشارها تا تحقق اهداف سیاسی آمریکا ادامه خواهد یافت.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: آنچه نماینده آمریکا گفت به مفهوم این است که این ناآرامی ها ابزار فشار بر ایران است. آمریکایی ها از روز اول این تظاهرات را انقلاب ملت لبنان علیه حزب الله قلمداد کرده اند و رسانه های عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس هم به آنها کمک کرده اند با علم به اینکه احدی این موضوع را مطرح نکرده است. آمریکایی ها یا خودشان را گول می زنند یا دنیا را یا اینکه برخی لبنانی ها گزارش های اشتباه و گمراه کننده می دهند.

دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد: حرفهای پمپئو علیه حزب الله نشان دهنده فشار وی بر لبنان برای خارج کردن حزب الله از دولت است و این بعید است. بهره برداری آمریکایی ها از تظاهرات لبنان آشکار است و این همزمان با آن است که اسرائیلی ها آنچه در لبنان رخ می دهد را به مثابه فرصتی می دانند. پمپئو با سخنانش، خود را سخنگوی ملت لبنان می داند!

وی گفت: حزب الله خطر اول برای اسرائیل و علیه طمع ورزی های آن و خطری برای طرح های هیمنه آمریکا بر لبنان و منطقه است. حزب الله خطری برای ملت لبنان نیست بلکه مدافع ملت لبنان است.

نصرالله گفت: دولت آمریکا و رژیم اسرائیل سیاست باج خواهی را دنبال می کنند. معادله آمریکایی که به دنبال تحمیل آن بر ملت لبنان هستند این است« از حاکمیت خود به امید کمک به شما دست بردارید». از همه لبنانی ها می خواهم که هوشیار باشند و تحت تاثیر این دعوت های فریبکارانه و اقدامات تحریک آمیز آمریکا برای سوق دادن لبنان به فتنه و هرج و مرج قرار نگیرند.

دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: اگر لبنانی ها با یکدیگر همکاری کنند توان عبور از بحران را دارند. آنچه مطلوب آمریکاست دست برداشتن ما از قدرتمان و تن دادن به قیمومیت و دست برداشتن از حاکمیتمان است. برخی مسئولان لبنانی حرفهای مسئولان ایرانی را با هدف تحریک برخی لبنانی ها تحریف می کنند.

وی تاکید کرد: هر که به ایران حمله کند، ایران خود پاسخ خواهد داد و ساکت نمی ماند. اگر اسرائیلی ها یا آمریکایی ها به ایران حمله کنند آنها خودشان پاسخ خواهند داد.

نصرالله از معترضان لبنانی خواست که اجازه بهره برداری آمریکا از اعتراضات و تظاهرات را ندهند.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: ما از ابتدا با استعفای دولت موافق نبودیم زیرا کشور تحمل خلاء را ندارد. امیدواریم که در رایزنی های پارلمانی های دوشنبه آینده فردی مامور تشکیل کابینه شود. استعفای نخست وزیر سبب از دست رفتن وقت شد و مانع از کار پارلمان شد و نهادهایی که دست به اصلاحات می زنند را تعطیل کرد. اگر این رخ نمی داد کشور به آنچه رسیده، نمی رسید و وارد بحران نمی شد. استعفای دولت به نابسامان تر شدن اوضاع در همه زمینه ها منجر شد. پس از استعفای دولت، کشور به سمت و سویی دیگر رفت.

وی اعلام کرد: پس از استعفای دولت در وضع جدیدی وارد شدیم که تشکیل دولت است. گزینه های چندی وجود دارد که از جمله آنها تشکیل دولت تک طیفی است. در تیم سیاسی ما برخی موافق  و برخی دیگر مخالفند. مخاطرات و  تبعات بررسی شده است. ما در حزب الله و برادران جنبش امل با دولت از یک طیف مخالفیم. اگر دولت از یک طیف واحد در شرایط کنونی تشکیل شود اوضاع پیچیده تر خواهد شد و چگونه می خواهد بحران با این خطرناکی را حل کند. هر دولت نجات ملی به گامهایی نیاز دارد و هنگامی دولت تک طیفی باشد و آنکه در کمین آن نشسته است در برابر مزایدها قرار خواهیم گرفت. اما گزینه دوم خروج جریان ملی آزاد و حزب الله و بقیه متحدان از دولت است که ما به خاطر منافع کشور با آن موافق نیستیم.

نصرالله ادامه داد: دولت تک طیفی گزینه غیرمناسبی است و به نجات کشور در این مرحله منجر نمی شود. آیا مسئولیت ملی ایجاب می کند که برخی از ما مسئولیت پذیر باشیم یا همه مسئولیت پذیر باشیم؟ حل بحران کنونی با همکاری جمعی و دادن امتیازات به خاطر نجات کشور رخ می دهد. گزینه سوم دولتی به ریاست سعد حریری است که از نظر ما مانعی ندارد اما این گزینه از سوی حریری محقق نخواهد شد زیرا شروط غیرمناسبی دارد.

وی تاکید کرد: گزینه چهارم این است که نامی پیشنهاد شود یا حریری یا جریان المستقبل موافقت کنند و اکثریت پارلمانی آنرا بپذیرند و این گزینه را پذیرفته ایم. گزینه های سوم و چهارم مطرح هستند اما حریری باید به راهکار کمک کند. سه اسمی که مطرح شده اند را ما نداده ایم اما با آن موافقت کردیم اما در لحظات آخر تحول دیگری رخ داد. فراکسیون های پارلمانی تاکنون با اسمی موافقت نکرده اند و فراکسیون وفاداری به مقاومت در روز دوشنبه موضع خود را اعلام خواهد کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: امیدواریم که در رایزنی های پارلمانی دوشنبه آینده فردی مکلف به تشکیل کابینه شود. بستن راهها در جریان اعتراضات مردم را به خطر می اندازد و برخی به دنبال هرج و مرج و برخورد هستند. تاکنون مردم موفق شده اند که به سوی درگیری کشیده نشوند. از لبنانی ها می خواهم که صبر و تحمل و آگاهی بیشتری به خرج دهند و تاکنون در کنترل امور موفق عمل کرده اید. حزب الله و جنبش امل کمیته ای برای کنترل اوضاع با وجود همه اقدامات تحریک آمیز تشکیل داده اند. از حامیان حزب الله و جنبش امل می خواهم که بر اعصاب خود مسلط شوند و صبر و تحمل پیشه سازند و به درگیری کشیده نشوند.

وی اعلام کرد: در موضوع امنیتی لبنانی ها تاکنون با مسئولیت پذیری عمل کرده اند و اگر خدا بخواهد به پایان نزدیک می شویم. ما از ارتش لبنان و فرماندهی آن می خواهیم که در گشودن راهها بشتابند. مردم باید همدل باشند. به کسانی که به دنبال سوء استفاده از اوضاع و سوداندوزی هستند می گویم که هم اکنون نیاز به همدلی است و اگر کشور فروبپاشد همه در همه مناطق اوضاع سختی خواهند یافت. بالا بردن قیمت ها برای سودبردن مجاز نیست. احتکار کالا از نظر شرعی جایز نیست و جرم است. هر آنچه به زندگی مردم اعم مربوط می شود اعم از نان و بنزین و دارو نباید دستمایه قرار بگیرد.

نصرالله افزود: امیدواریم که دوشنبه رایزنی ها انجام شود و فردی مامور تشکیل کابینه شود و پس از آن شاهد تشکیل کابینه باشیم.