سفر «عمران‌خان» به ریاض؛ مصالحه پشت نقاب میانجی

 مشارکت «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در برخی فرآیندهای منطقه‌ای و ارتباط نزدیک وی با کشورهای منطقه از جمله ایران چندان برای شیخ‌نشینان عربستان خوشایند نیست.

اخبار سیاسی- ریاض از سفر فرماندهان نظامی ایران به پاکستان به ویژه فرمانده نیروی دریایی این کشور به اسلام‌آباد نگران است.

عربستان از سوی دیگر نشست آتی سران کوآلالامپور را که پاکستان نقش مهم در آن داشت تلاشی برای جایگزین کردن این نشست با سازمان همکاری اسلامی که مرکز دائمی آن در جده قرار دارد، می داند.

پاکستان در شکستن تحریم های ایران نقش دارد و موضع این کشور در موضوع حمله به تأسیسات نفتی عربستان نیز چندان به مذاق سعودی‌ها خوش نیامد.

روزنامه پاکستان‌تودی نوشته سفرهای زیاد مقام‌های نظامی و غیرنظامی پاکستان به عربستان سعودی و ایران ممکن است نشانه‌های از «برخی گشایش‌های حاصل‌شده» در نتیجه مانورهای دیپلماتیک آغاز شده توسط اسلام‌آباد باشد. 

از ماه مه سال جاری (اردیبهشت‌ماه) این چهارمین بار است که عمران خان به عربستان سعودی سفر می‌کند. او در ماه اکتبر، بعد از دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به ایران سفر کرد. 

پاکستان بعد از حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در ماه سپتامبر تلاش‌هایی را برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض آغاز کرده است. مسئولیت این حملات را انصارالله یمن به عهده گرفته، اما ریاض و واشنگتن ایران را عامل این حملات دانسته‌اند. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته‌اند تهران طرح صلحی که شامل معاهده دوجانبه عدم تجاوز و همکاری است را به ریاض ارائه کرده است. 

مقام‌های کشورهای عربی و آمریکا گفته‌اند عربستان سعودی از سوی دیگر مذاکراتی محرمانه را هم با حوثی‌ها (انصارالله یمن) آغاز کرده است. 

اما عمران خان تلاش خواهد کرد تا سران عربستان را متقاعد کند روابط اسلام آباد با ریاض با وجود تعامل پاکستان با سایر کشورهای مسلمان به ویژه ایران ، محکم و پایدار خواهد ماند.