مکرون در میانجی‌گری بین ایران و آمریکا شکست خورد

 نشریه فرانسوی لوموند در گزارشی به شکست تلاش‌های امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه، در میانجی‌گری بین ایران و آمریکا ، اعتراف کرد.

اخبار سیاسیدر این گزارش که با عنوان، « پرونده هسته‌ای ایران : شکست واسطه‌گری فرانسه میان ایالات متحده و ایران» منتشر شده، آمده است: «هرچند که در ابتدا تلاش فرانسه بر کاهش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بود؛ تنشی که پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ایجاد شده بود. اما هدف نهایی ایجاد یک زمینه برای دیدار رئیس جمهور ایران و دونالد ترامپ بود که البته به شکست انجامید».

بنا بر این گزارش، علاوه بر عدم توانایی فرانسه در میانجی‌گری، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و همچنین مجلس شورای اسلامی در ایران، اوضاع را پیچیده‌تر هم می‌کند. در این گزارش همچنین آمده است: «به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از ابتدا هم مشخص بود که میانجی‌گری فرانسه نتیجه‌بخش نخواهد بود. طرح پیشنهادی مکرون کاهش تحریم‌ها به ازای محدود کردن فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای بود».

روزنامه لوموند همچنین به جزئیات گفتگو بین مکرون و رئیس‌جمهور ایران پرداخته و نوشته است رئیس‌جمهور فرانسه تابستان امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل  نیز مذاکره بین ایران و آمریکا را به میان کشیده اما با استقبالی از سوی روحانی مواجه نشده است.

لوموند همچنین به دلایل شکست این تلاش پرداخته و گفته که یکی از مهمترین دلایل شکست تلاش‌های فرانسه، عدم شناخت پاریس از ساز‌و‌کار تصمیم‌گیری در نظام جمهوری اسلامی و پیچیدگی‌های مربوط به آن است.

نشریه لوموند همچنین به درک نادرست رژیم صهیونیستی و آمریکا از فضای داخلی ایران پرداخته و تاکید کرده است علی‌رغم آنکه رژیم صهیونیستی و آمریکا معتقد‌اند که فضای داخلی در ایران در آستانه فروپاشی است، ارزیابی این نشریه نشان می‌دهد که واقعیت با این تحلیل‌ها متناقض است.

گفتنی است، در کنار ناکامی فرانسه در میانجی‌گری، رابطه پاریس و آمریکا طی چند هفته اخیر و پس از نشست سران ناتو، به سردی گراییده است.