بعید است دنیا به زورگویی مجدد آمریکا مقابل ایران تن دهد

 سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که بعد از حدود دو ماه به صورت حضوری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: باید بگویم دیپلماسی ادامه دارد و تعطیل بردار نیست و شاهد بودید که در سطوح مختلف از جمله رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و سایر معاونین در داخل و خارج، دیپلماسی کشور را با تمام توان ادامه دادند.

اخبار سیاسیموسوی افزود: امروز رئیس‌جمهور در نشست سران جنبش عدم تعهد که به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود، به صورت ویدئو کنفرانس شرکت خواهد کرد. در این نشست ۴۶ تن از مقامات کشورها و روسای سازمان‌های بین‌المللی شرکت خواهند داشت و موضوع اصلی این نشست مبارزه با کرونا و همکاری کشورها در این زمینه است.

وی افزود: آقای ظریف هم در این مدت حدود ۲۲ تماس تلفنی با همتایان خود داشتند و درخصوص مسائل منطقه و بین المللی گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سطح معاونان وزیر نیز اقدامات دیپلماتیک ادامه دارد. آقای طاهریان در موضوع افغانستان سفری به این کشور داشتند و آقای ظریف هم تماس‌های تلفنی برقرار کردند تا موضوع آشتی ملی و صلح افغانستان به ثمر بنشیند و ما شاهد برقراری یک دولت فراگیر در این کشور باشیم.

موسوی با اشاره به سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکایی‌ها در ۱۸ ازدیبهشت ۹۷ از برجام خارج شدند و این توافق و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ را به نوعی زیر پا گذاشتند و دیگر عضوی از این توافق نیستند. آمریکا سابقه تاریکی در عدم پایبندی به تعهدات بین المللی دارد که برجام یکی از رویکردهای یکجانبه گرایی آمریکا است. آنها نشان دادند به حاکمیت قانون در روابط بین‌المللی اعتقادی ندارند و مهمترین نقض کننده حقوق بین‌الملل هستند.

وی ادامه داد: این رویکردی که آمریکایی‌ها در پیش گرفتند بسیار خطرناک است و نظم بین‌المللی را بهم خواهد زد زیرا حقوق بین‌الملل قواعدی دارد که باید توسط همه کشورها مراعات شود اما آمریکا به هبچکدام ار این تعهدات پایبندی ندارد و هرکجا منافع او اقتضا کند آن را زیرپا می‌گذارد. برای مثال امروز در بحبوحه شیوع کرونا، این رژیم با وقاحت سازمان بهداشت جهانی را تهدید به قطع بودجه می‌کند.

موسوی در پاسخ به سوالی درخصوص چرایی استخدام افراد زیادی در وزارت امور خارجه توسط شخص وزیر خارجه که با اعمال ماده ۲۰ صورت گرفته است، گفت: وزارت امور خارجه از معدود وزارت خانه هایی است که اساسنامه دارد و بر اساس اساسنامه که یک قانون بوده و مصوب مجلس شورای اسلامی است اداره می شود. ماده ۲۰ این اساسنامه به وزیر خارجه اجازه می دهد در مواقع خاص، افراد خاصی را که دارای برجستگی‌های علمی، پژوهشی و تجربی خاصی هستند بدون در نظر گرفتن برخی شرایط مثل شرایط سنی که حداکثر تا ۴۰ سال هم می‌تواند باشد آنها را با شیوه هایی به استخدام وزارت خارجه در آورد.

وی افزود: از شروع وزارت آقای ظریف طی ۷ سال گذشته فعلا حدود ۴ نفر بر اساس ماده ۲۰ به استخدام وزارت خارجه در آمدند که همه آنها دارای مدرک دکتری و عضو هیئت علمی هستند و اطلاعات و تجارب بسیار خوبی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت:حدود ۵ نفر دیگر هم معرفی شدند که برخی از اینها را آقای دکتر ظریف شخصا نمی شناسند. این موضوع مراحلی دارد که باید طی شود و سپس در شورای معاونین وزارت خارجه سوابق این افراد بررسی شود و بعد از آن ارجاع می شود به کمیته ای که با آنها مصاحبه می کند. روند استخدام آن ۴ نفری که گفتم چیزی حدود یک سال و نیم طول کشید. بنابراین در دوره آقای ظریف استخدام های بی رویه نداشتیم و به طور کل طی ۴ سال گذشته، ۴ نفر استخدامی داشتیم، ۵ نفر دیگر هم معرفی شدند که حتما باید این مراحل سخت ورود به وزارت امور خارجه را بگذرانند و سپس با ویژگی هایی که دارند به استخدام وزارت امور خارجه در بیایند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا آنطور که برخی رسانه ها مطرح کرده اند سفیر آلمان در تهران افسر اطلاعاتی است و روابط مشکوکی با تل آویو داشته است، گفت: مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی تواند بر اساس گزارش های خود کسی را به چیزی متهم کند. ما تابع قوانین کشور هستیم و دیپلمات هایی که در جمهوری اسلامی ایران هستند هم باید تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند، دیپلمات باشند و برای کار دیپلماتیک و تقویت و گسترش روابط دوجانبه به ایران آمده باشند. اگر خلاف این باشد وزارت محترم اطلاعات به عنوان مسئول اصلی این امر رسیدگی خواهد کرد و گزارش‌های رسانه ای مبنای بررسی نیست.

وی درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی آمریکا گفت: وزارت خارجه به قدر کافی در این باره موضع گرفته است. وزیر محترم امور خارجه در این باره موضع‌گیری کردند و بنده هم اظهار نظری داشتم. برجام دستاوردهای مختلفی داشته که این موضوع یعنی رفع تحریم های تسلیحاتی یکی از دستاوردهای آن بوده است. ایالات متحده آمریکا با خروج غیرقانونی خود از برجام می‌خواست که تمام دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی برجام را از بین ببرد و به خیال خود می تواند این کار را انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بعد از خروجشان از برجام  در زمینه اقتصادی مجددا تحریم های ظالمانه ای را علیه ما وضع کردند و فشار حداکثری را بر ملت ایران افزایش دادند که خب دیدیم نتیجه‌ای نگرفتند و با مقاومتی که مردم ایران کردند و تدابیری که در کشور از طریق اقتصاد مقاومتی و همکاری ما با شبکه های سنتی اندیشیده شد، تا حدود زیادی توانستیم این اقدام آمریکا را بی اثر کنیم.

وی در ادامه گفت: این موضوع هم یک موضوع جدید است که آمریکا می‌خواهد به صورت غیرقانونی دستاورد دیگر برجام را که برای منطقه ما مهم است از بین ببرند. فکر نمی‌کنم در این زمینه موفق شوند به خاطر اینکه کارشان مبنا ندارد. آنها از برجام خارج شدند و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کردند و زیرپا گذاشتند و عضوی از برجام نیستند.

موسوی تاکید کرد: ما با بقیه اعضای برجام در رایزنی و تماس نزدیک هستیم و مطمئنیم که به هر حال در این اقدام جدیدی که آغاز کردند موفق نخواهند بود چون اقدام آنها یک خلاف بین المللی است و بعید می‌دانم دنیا به زورگویی مجدد آمریکا تن بدهد و به دنبال نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد. آمریکایی‌ها با فشار دنبال این هستند که بقیه اعضا هم مثل آنها آن را نقض کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه نتایج نشست وزرای خارجه آستانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اضافه کرد: روند آستانه زنده بوده و ادامه دارد. روندی که امروز به خاطر شیوع کرونا شاهد هستیم، باعث شده جلسات مختلفی از جمله جلسه سران برگزار نشود. هر سه کشور معتقدند که روند آستانه تنها گزینه ثبات در منطقه و سوریه است و می‌تواند منطقه را از این وضعیت خارج کند.

موسوی تصریح کرد: در کنفرانسی که میان وزرای خارجه سه کشور برگزار شد، همه بر زنده بودن روند آستانه اذعان داشته و ما امیدواریم با عادی شدن شرایط، شاهد برگزاری نشست سران به میزبانی تهران باشیم ولی اگر شرایط عادی نشود، ما آمادگی برگزاری نشست سران را به صورت ویدئو کنفرانس داریم.

وی در مورد انتشار ویدئویی که در مورد خشونت علیه اتباع افغان منتشر شده، خاطرنشان کرد: ما در تماس نزدیکی با مقامات افغان هستیم. هم مقامات دیپلماتیک و هم مقامات مرزبانی در حال گفتگو با همتایان خود از افغانستان هستند. مرزبانی کشور این موضوع را تکذیب کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما ضمن همدردی با خانواده‌های این افراد باید بگویم برخی به دنبال بر هم زدن وضعیت و مناسبات خوب میان تهران و کابل هستند. ایران کارهای بزرگی برای ایجاد ثبات در افغانستان انجام داده و فکر می‌کنیم اینگونه اخبار، برای به حاشیه بردن این اقدامات بوده است. ما همیشه برادران و خواهران افغان را محترم می‌دانیم و اعلام آمادگی کردیم که در این زمینه همکاری می‌کنیم. همه باید هشیار باشند که اسیر اینگونه جوسازی ها نشوند. امیدواریم با روشن شدن ابعاد این موضوع، همه چیز روش شود.

موسوی در مورد بحث خبر انتقال ۹ تن طلا از ونزوئلا بیان کرد: من پیش از این در این موضوع مطالبی را گفته‌ام و اظهار نظر مقام سخنگوی وزارت خارجه یک اظهار نظر رسمی بوده و این خبر کذب بوده است.

وی در مورد آزادی سیروس عسگری دانشمند بازداشتی ایرانی در آمریکا یادآور شد: ما برای آزادی ایشان از طریق دفتر حافظ منافع اقدام کرده‌ایم. در دو روز آینده از ایشان تست کرونا گرفته می‌شود و اگر منفی بود، ایشان به زودی به کشور بازخواهد گشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نقش سفارتخانه‌ها در شرایط کرونا اضافه کرد: ما در بخش اقتصادی در حال برطرف کردم موانع هستیم. در خصوص باز بودن مرزها و تردد کامیون‌ها همه امور در حال جریان است.

موسوی تصریح کرد: در مورد اتباع ایرانی خارج از کشور و یا اتباع دیگر کشورها که در ایران هستند، ما مذاکراتی را با کشورهای مختلف کرده‌ایم و با همکاری نزدیک با دولت‌ها و همچنین اخذ مجوزها از وزارت بهداشت و کمیته مقابله با کرونا در حال بازگرداندن اتباع خود به کشور هستیم و زمینه خروج اتباع دیگر کشورها را فراهم می‌کنیم.

وی در مورد جواب ایران به اقدام آمریکا در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت خاطرنشان کرد: ما فرض را بر این گذاشته‌ایم که کار به اینجا نمی‌رسد ولی اگر این اتفاق  رخ داد، جواب محکمی برنامه ریزی شده‌ است. باید منتظر نشست ماند و دید چه می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد زندانیان ایرانی در خارج از کشور تاکید کرد: موضوع اتباع ایرانی که در کشورهای مختلف و به دلایل متعدد بازداشت هستند، در دستور کار وزارت خارجه بوده و هست. ما با بسیاری از کشورها در تعامل نزدیک هستیم و تاکنون بسیاری را بازگرداندیم که یا ادامه محکومیت خود را در کشور بگذرانند یا اینکه کلا عفو شده‌اند.

موسوی بیان کرد: برخی از افراد به دلایل غیرموجه بازداشت هستند که ما آنها را هم پیگیری می‌کنیم. ما همیشه خواستار آزادی افرادی هستیم که به دلایل موهومی در اروپا و آمریکا بازداشت هستند که تاکنون برخی را توانسته‌ایم بازگردانیم.

وی یادآور شد: ما بارها اعلام کرده ایم که آماده هستیم اتباع خود را که در کشورهای مختلف بازداشت هستند به کشور بازگردانیم. در مورد برخی افراد نیز پیشنهاد تبادل داده‌ایم که برخی انجام شده و امیدواریم باقی نیز انجام شود. ما نگران وضعیت بد زندان های آمریکا هستیم و این آمادگی از سوی جمهوری اسلامی اعلام شده‌است که اتباع کشور را آزاد کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مطالبه از غرب در مورد استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در زمان جنگ تحمیلی اضافه کرد: موضوعِ همکاری آلمان با عراق در مورد استفاده این کشور از سلاح شیمیایی، باید گفت آلمان نقش زیادی در حملات شیمیایی صدام علیه مردم ایران، رزمندگان و حتی خود ملت عراق و به خصوص کردها داشته‌است. از همان زمان پیگیری های حقوقی شروع شد و بسیاری از آزمایشگاه ها در آلمان مقصر شناخته شدند و احکامی برایشان صادر شد.

موسوی تصریح کرد: خاطر ملت ایران و عراق از این موضوع مکدر بوده و امیدواریم دست اندرکاران این موضوع محاکمه شده و آلمان از دولت و ملت عراق عذرخواهی کند.

وی در مورد آخرین وضعیت مرزهای ایران با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: موضوع تبادلات تجاری میان کشورها همواره در دستور کار ما با کشورهای همسایه است. ما قراردادها و توافقاتی دوجانبه را با کشورهای همسایه داریم و بر اساس این توافقات، مرزها درشرایط مختلف باز است. مثلاً با اقلیم کردستان عراق سه مرز باز داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما نیز بنا به شرایطی خودمان مرزها را بسته ایم و این موضوعات به شیوع کرونا در مقطع زمانی و مکانی خاص وابسته است.

موسوی بیان کرد: در دوران شیوع کرونا ما تلاش کردیم هیچ کمبودی در کشورمان و کشورهای همسایه مشاهده نشود و تبادلات تجاری میان ما و آنها پایان یابد.

وی در مورد پیشنهاد ایجاد خط تلفن قرمز میان ایران و آمریکا یادآور شد: ما حضور آمریکا و به ویژه حضور نظامی آنها در خلیج فارس را مخل امنیت در منطقه می‌دانیم. شاهد بودید که در مقاطعی آمریکایی ها مانع گشت زنی نیروهای ما شده و ما مجبور به دادن هشدار شده‌ایم. حضور آنها مانع کشتیرانی آزاد و مخل امنیت ماست. آنها بعضاً از مناطقی عبور می کنند که خط ساحلی ما بوده و یا مانوری در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ارتباط رادیویی میان کشتی های ما و آمریکایی برقرار است ولی خط قرمز برقرار نیست. ارتباط رادیویی طبق مقررات کشتیرانی همیشه برقرار است. البته ما ارتباطات دیگری نیز از جمله سفارت سوئیس و دفتر ما در سازمان ملل داریم تا هشدارهای لازم را به آمریکا در قبال خطاهای آنها بدهیم.

وی در مورد اظهار نظر شرکای برجام در قبال اقدامات آمریکا برای تهدید فعال کردن مکانیسم ماشه، افزود: ما هرچه به زمان پایان مهلت تحریم تسلیحاتی نزدیک می‌شویم مذاکرات خود را بیشتر کرده‌ایم و گفته‌ایم که ما اقدامات آمریکا را تحمل نمی‌کنیم. آمریکا به تلاش خود افزوده است ولی به‌نظر راه به جایی نخواهد برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد میزان حمایت مجلس از دیپلماسی انقلابی اضافه کرد: همیشه گفته‌ایم که مجلس و به خصوص کمیسیون امنیت ملی نقش بارزی در حمایت از دیپلماسی رسمی کشور داشته و از این رو باید از رئیس مجلس، اعضای کمیسیون و نمایندگان مجلس تشکر کنم.

موسوی تصریح کرد: نقش مجلس در موضوع حمایت‌گری از دستگاه دیپلماسی و تصویب قوانین زیاد بود و ما با این مجلس ارتباط خوبی داشته‌ایم و امیدواریم در مجلس آینده رویکرد دوجانبه ادامه یابد و همچنین دیپلماسی پارلمانی تقویت شود.

وی در مورد افزایش فعالیت داعش در عراق خاطرنشان کرد: ما شاهد جان گرفتن تروریست های تکفیری در عراق هستیم. شاید این موضوع به خواست مردم عراق برای خروج اشغالگران ربط داشته باشد. آنها در حال ایجاد این تصور هستند که با خروج آمریکا از عراق، داعش بازخواهد گشت. باقی مانده اعضای داعش در عراق پنهان مانده بودند و تصور داریم که با حمایت اشغالگران، بار دیگر مجددا فعال شده‌اند تا خلأ امنیت ایجاد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما آماده هر کمکی به دولت و ملت عراق هستیم و مانند همیشه در کنار دولت و ملت عراق خواهیم ایستاد.

موسوی در مورد اظهارات دریابان شمخانی در مورد برجام بیان کرد: این اظهارنظر دقیق بود. برجام دستاوردهایی داشت که آمریکا تلاش دارد تمامی این دستاوردها را از بین ببرد. موضوع پایان دادن تحریم تسلیحاتی از آخرین دستاوردهای برجام است و اگر آمریکا آن را از بین ببرد، ما هم قطعا از برجام خارج می‌شویم.

وی در مورد کشته شدن دو تبعه کرد ایرانی اهل اشنویه که در منطقه مرزی با عراق کشته شدند،  یادآور شد: طبق اطلاعاتی که منابع استانی ما به ما گفته اند، تعرضی به خاک ما صورت نگرفته است. ما هنوز در مورد جزئیات کشته شدن اتباع خبری‌ نداریم و در صورت رسیدن به این جزییات، موضع خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عدم همکاری آلمان برای بازگشت اتباع ایرانی اضافه کرد: شرایط هم در ایران و همچنین در کشورهایی که ایرانیان در آن هستند، عادی نیست. پروازها کنسل شده است و مراجعان به سفارتخانه‌ها زیاد است. باید همه صبور باشند تا ما همه مجوزهای لازم را دریافت کرده و از طریق ایرلاین‌ها اعلام کنیم. با این شرایط پروازها انجام می‌شود.

موسوی تصریح کرد: امروز یک پرواز رفت و برگشت به یکی از کشورهای منطقه و همچنین اسپانیا خواهیم داشت. من از هموطنان می‌خواهم کمی صبوری کرده و به نکات بهداشتی توجه کنند. همچنین خواستاریم به پروتکل های بهداشتی و بحث تست گرفتن نیز گوش فرا داده شود.

وی در مورد اقدام آلمان علیه حزب‌الله خاطر نشان کرد: ما احساس می کنیم آلمانی ها بدهی به صهیونیست‌ها داشته و الان در حال ادا کردن آن هستند. نمی شود به خاطر گروهی، کل مسلمانان را مورد هجمه و اتهام قرار دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: حزب الله لبنان یک حزب سیاسی قوی و حا افتاده در دولت و مجلس این کشور است. این اظهارات قابل قبول نبوده و باید تجدید نظر شود.