سفیر ایران در تاجیکستان درگذشت «شاعر برجسته تاجیک» را تسلیت گفت

 «محمد تقی صابری» در این پیام اظهار داشت: با درگذشت ایشان، جامعۀ علمی و فرهنگی تاجیکستان یکی از شخصیت های خود را از دست داد. این محقق نام آشنای تاجیک، دوران عمر پر خیر و برکتش را در جهت اعتلای زبان و ادب مشترکمان سپری نمود و آثار و یادگارهای ارزشمند او در حوزه ادبیات پارسی نه تنها در تاجیکستان، بلکه در ایران نیز بسیار شناخته شده و مورد توجه می باشد.

اخبار بین الملل- وی با یادآوری این که سالیان پیش مرحوم قیصر امین‌پور، گلچینی از اشعار استاد گل‌نظر کلدی را با نام « زبان عاشقی » در تهران منتشر کرد، افزود: اینجانب ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، ملت و کشور دوست و هم فرهنگ و هم زبان تاجیکستان، از  خداوند بزرگ برای آن مرحوم آرامش ابدی و جنت مکانی و برای بازماندگانش صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم.

گلنظر کلدی شاعر مردمی تاجیکستان در سپتامبر 1945 در روستای «دردر» منطقه عینی استان سغد به دنیا آمد و 24 سال داشت که نخستین مجموعه اشعارش با نام «رسم سربازی» منتشر شد و مورد استقبال شاعران زمان واقع شد.

سپس پی در هم کتب اشعار کلدی با نام های «دسترخان»، «نردبان»، «اغبه»، «پهنا»، «لنگر»، «پی دریا»، «چشم نگین» و غیره منتشر شدند.

گل‌نظر کلدی از جمله سرشناس‌ترین شاعران تاجیکستان بود که اشعارش به خط فارسی در ایران و افغانستان به چاپ رسید و اشعار چندین شعرای مشهور روس را نیز به زبان فارسی تاجیکی ترجمه کرده است.