وکیل اسنودن خواستار توقف شکنجه‌های وی شد

 «آناتولی کوچیرنا» وکیل ادوارد اسنودن افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان سیا ، خواستار آن شد که تمامی شکنجه‌ها و آزار و اذیت‌ها علیه موکلش متوقف شود.

اخبار بین الملل- کوچیرنا در این خصوص گفت «عفو در پرونده اسنودن قابل اجرا نیست، زیرا او مرتکب جرم نشده است.» او گفت: «هیچ زمینه‌ای برای صحبت در مورد جرایم وجود ندارد، زیرا اسنودن از نقض فاحش حقوق و آزادی‌های نه تنها شهروندان آمریکایی بلکه شهروندان سایر کشور‌ها سخن گفته است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیروز شنبه در کنفرانس خبری خود اظهار داشت عفو ادوارد اسنودن را در نظر دارد بررسی کند. او با اذعان به اینکه با پرونده اسنودن آشنا نیست، تأکید کرد که «به دقت آن را بررسی خواهد کرد.»

رئیس جمهور آمریکا دیروز پنجشنبه درباره اینکه آیا اجازه می‌دهد ادوارد اسنودن بدون آنکه هنگام ورودش دستگیر شود از روسیه به آمریکا بازگردد، به نیویورک پست گفته بود در این خصوص از آزادی عمل برخوردار است.

اسنودن پس از فرار از آمریکا، در سال ۲۰۱۳ در روسیه پناهندگی موقت گرفت. او قبل از پیوستن به آژانس امنیت ملی آمریکا برای آژانس اطلاعات مرکزی کار کرده بود. اسنودن در زمان فعالیت در آژانس امنیت ملی آمریکا اسناد طبقه بندی شده‌ای را که درباره برنامه نظارت داخلی آمریکا بود فاش کرد. این اسناد نشان می‌داد که آمریکا در کابل‌های اینترنت نفوذ کرده، سوابق تلفن و ایمیل از جمله سوابق رهبران جهان را جمع آوری کرده و محل تلفن‌های همراه را ردیابی کرده است.

ترامپ در حالی موضع نرمی در قبال اسنودن اتخاذ کرده است که پیشتر ۴۵ توئیت درباره محکومیت اسنودن منتشر کرده و ضمن خائن توصیف کردن او، خواستار اعدامش شده بود.