پمپئو: برجام هیچگاه نمی‌تواند موجب عادی رفتار کردن ایران شود

وزیر خارجه آمریکا با طرح ادعا‌های نخ نمای کشورش علیه برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد از سرگیری تحریم‌های بین المللی ایران را وادار به رفتاری عادی در نظام جهانی خواهد کرد.

اخبار سیاسی- مایک پمپئو، که این روز‌ها بخش عمده توئیت و اظهارنظر‌های خود را به مکانیسم ماشه تخصیص داده است، مدعی شد: توافق یکجانبه و احمقانه (برجام) نه سبب ایجاد امنیت برای آمریکا، نه باعث ثبات در خاورمیانه و نه تعدیل رفتار‌های رژیم ایران شد و این (توافق) هرگز نمی‌تواند اینکار را انجام دهد. اقدامات امروز ما فشار‌ها را بر ایران برای رفتار کردن همانند یک کشور نرمال و برگشتن به میز مذاکره بیشتر خواهد کرد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تا به ما در ایجاد توافقی قدرتمند که تمامی رفتار‌های بدخواهانه ایران را در برمی‌گیرد، بپیوندد.

آمریکا که پیش از این نتوانست اجماعی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ایجاد کند، از فعال‌کردن مکانیسم ماشه خبر داد. روسیه، چین و اتحادیه اروپا اقدام اخیر آمریکا را غیرقانونی خوانده و تاکید کردند که واشنگتن عضوی از توافق هسته‌ای ایران نیست و به همین دلیل نمی‌تواند از بند پیش‌بینی شده در توافق استفاده کند.

طی چند روز گذشته و در اتفاقی کم نظیر، شورای امنیت شاهد اجماع اعضا بر سر رد بازگشت تحریم‌های ایران بود و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز صریحا گفته است این شورا قدمی در راستای خواست آمریکا بر نمی‌دارد.