خوشحالی مردم روستای دهشیب کوار، زکات علم دانشجویان پزشکی شد

60 دانشجو، پنج پزشک عمومی، 12پزشک متخصص و فوق تخصص به همراه مشاوران مذهبی و فرهنگی، در روستای "دهشیب"، از توابع کوار گرد هم آمدند تا کاری بزرگ در عرصه خدمت رسانی سلامت، برای مردم این منطقه رقم بخورد.

این اردوی جهادی، با همت کانون مستقل دانشجویی کیش اندیش، در روستای "دهشیب"، مرکز دهستان "فرمشکان" کوار، برگزار شد تا چهار هزار ساکن روستاهای این منطقه، طعم شیرین تری از سلامت را تجربه کنند.

معاون فرهنگی واحد خودگردان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این خصوص، می گوید: برای برپایی این اردو، 60دانشجوی این دانشگاه، در کنار پزشکان عمومی، دندانپزشکان، پزشکان متخصص و فوق تخصص و مشاوران مذهبی و فرهنگی، گرد هم آمدند و در اردویی یک روزه، به ارایه خدمات سلامت، فرهنگی و مذهبی پرداختند.

حجت الاسلام "مهدی زمانیان" با بیان اینکه در این اردو، غرفه هایی برای کودکان روستا، با موضوعات مختلف شامل حفظ سوره قرآن، دلنوشته، ایستگاه نقاشی، مسابقه آمادگی جسمانی، نقاشی روی صورت، دومینو، برج هیجان و حفظ حدیث، در کنار تصحیح حمد و سوره نماز برگزار شد، می افزاید: برپایی آیین غباروبی مسجد با حضور کودکان روستا و دکتر "محمدرضا پنجه شاهین" رییس واحد خودگردان دانشگاه، برپایی و اهدای جوایز به دانش آموزان، از جمله بخش های این اردوی جهادی بود.

او که انتخاب این روستا برای ارایه خدمات را حاصل بررسی های فراوان و شناخت محرومیت های روستای دهشیب و روستاهای همجوار می داند، می گوید: در این اردو، پنج دانشجوی اینترن پزشکی در کنار پزشکان عمومی، حدود 400بیمار را ویزیت کردند و 10 دانشجوی اینترن دندانپزشکی، ضمن 300مورد معاینه دندان، 100مورد فلورایدتراپی و 35مورد کشیدن دندان را انجام داده و موارد نیازمند به ارایه خدمات تخصصی تر، به درمانگاه نادرکاظمی شیراز، ارجاع داده شدند.

معاون فرهنگی واحد خودگردان دانشگاه ادامه می دهد: اکسترن ها به همراه دو کارشناس آزمایشگاه، دو کارشناس تغذیه، دو کارشناس مذهبی، مشاور ترک اعتیاد و تعدادی از دانشجویان به عنوان تریاژ (تست قند خون،فشار خون،وزن و ...) در این اردوی جهادی انجام وظیفه می کردند و کار نوبت دهی، پذیرش و برقراری نظم هم بر عهده تعدادی از دانشجویان علوم پایه سپرده شده بود.

حجت الاسلام زمانیان با اشاره به خدمات تخصصی و فوق تخصصی این اردو هم می گوید: 12 متخصص در زمینه های قلب، جراحی،چشم، اطفال، داخلی، زنان، توانبخشی، فارماکولوژی، تزریقات، داروخانه و نوار قلب، در ساختمان شماره 1 مرکز بهداشت این روستا مستقر شدند که از ساعت 9 صبح تا ساعت20 ، حدود 600 بیمار ویزیت شدند.

دبیر کانون مستقل دانشجویی کیش اندیش، که فعالیت آن از سال 1388، در پردیس کیش واحد بین الملل آغاز شده است، می گوید: برنامه های این کانون، با نشست های نقد ادبی، شب شعر و کاروان های راهیان نور آغاز شد و به تدریج، انگیزه های خدمت رسانی هم در اذهان دانشجویان کانون جوشید، به نحوی که از سال 91، اردوهای جهادی کانون کلید خورد و به صورت سالانه یک تا دو بار، تداوم داشت.

"مهدی عباسپور" با بیان اینکه برنامه اردوی جهادی کوار، یکی از بزرگترین برنامه های این کانون بوده است، حضور دانشجویان در کنار اساتید را فرصت ویژه ای برای دانشجویان می داند تا ضمن دانش اندوزی، گامی در راستای نیک اندیشی بردارند.

او که خود دانشجوی سال آخر پزشکی است، می افزاید: انجام مشاوره و ارایه برنامه غذایی، با حضور کارشناس تغذیه، انجام آزمایش های CBC، ادرار، قندخون، ارسال رایگان نمونه های پاپ اسمیر و یا کیست های خارج شده به آزمایشگاه پاتولوژی و پیگیری پاسخ آن ها، از دیگر اقدامات پاراکلینیکی در این اردو بود.

عباسپور، برپایی این اردو را حاصل دو ماه دوندگی و تلاش، برای گردآوری این مجموعه خدمات در یک روز و یک منطقه می داند و می گوید: برای برپایی این اردو، تمامی مجموعه دانشگاه بسیج شدند و 60دانشجوی این کانون هم که برخی برای نخستین بار، اردوی جهادی را تجربه می کردند، به میدان آمدند تا عدالت در سلامت، به روایتی شفاف تر تعبیر شود.

"احسان طاهری فرد" که از رتبه های تک رقمی کنکور بوده و ورودی سال 94 دانشکده پزشکی شیراز است، با اردوی جهادی کانون کیش اندیش، همراه شده است.

او سازماندهی خوب اردو را از نقاط قوت آن برمی شمرد و می گوید: حضور در این اردو، تجربه خوبی بود و توانستم لذت کمک کردن را با تمام وجود احساس کنم؛ در کنار انگیزه الهی و رضای خداوند برای این اقدام، حضور در کنار اهالی روستا و برقراری ارتباط با آنان، تجربه دلچسبی بود.

"مرضیه زارع" دانشجوی ترم آخر داروسازی است که از راهیان این اردو بوده و می گوید: به گفته پیامبر(ص) که زکات علم، نشر آن است، من هم تصمیم گرفتم اگر دانشی در سطح اساتید ندارم، با حضور در این اردو و خدمت رسانی در عرصه سلامت، گامی کوچک در این راستا بردارم.

او محرومیت منطقه را انگیزه ای مضاعف برای حضورش در این اردو می داند و می افزاید: از آنجا که در این اردو، در بخش داروخانه فعالیت می کردم، توزیع رایگان نسخه های بیماران که موجب شادی آنان می شد، آرامش خاصی برایم به همراه داشت؛ به ویژه مردم این منطقه که در محرومیت زندگی می کنند.

زارع حضور در این اردو را خاطره خوبی در زندگیش می داند و معتقد است: از تجربه حضور در این اردو و در کنار مردم، خوشحال هستم.

"سمیرا صفارمحمدی" هم دانشجوی ترم سه پزشکی است که در این اردو حضور داشته و می گوید: از این اردو، آموزه های بسیاری برای من باقی ماند و نکاتی آموختم که شاید بدون حضور در اردو، مدت ها بعد فرا می گرفتم.

او ارتباط با مردم روستا، انتقال دانش خود به آنان و آشنایی با خواسته ها و نیازهایشان را تجربه ای ویژه می خواند.

"پویا طاهری"، دانشجوی ترم 13دندانپزشکی است که این سومین تجربه او از حضور در اردوهای جهادی بوده و می گوید: در دفعات پیشین اردو، پاسخ مناسبی گرفتیم که همین امر در تداوم آن موثر بوده است.

او معتقد است: برخورد مردم و قدردانی دلنشین آنان، انگیزه مضاعفی به تیم جهادی می داد و با دلگرمی و توان بیشتر، کار خدمت رسانی تا پایان آن روز، ادامه داشت.

"محمدحسین سلامی" هم از دانشجویان ورودی سال 92 رشته پزشکی است که این اردوی جهادی را همراهی کرده و می گوید: برای نخستین بار، در این اردو، بخشی ویژه برای کودکان پیش بینی شد تا در کنار ارایه خدمات به خانواده ها، کودکان هم تجربه دلچسبی از این اردو داشته باشند.

او می افزاید: بر همین اساس، برنامه هایی مانند نقاشی با رنگ روی پارچه، مسابقه نقاشی و دلنوشته، مسابقه های ورزشی، حلقه های معرفتی با حضور بانوان مبلغ، غبارروبی مسجد و نقاشی روی صورت، برای کودکان برپا شد که با استقبال ویژه آنان همراه بود.

این دانشجوی پزشکی می گوید: با تجربه ای که برای من به دست آمد، معتقدم با برپایی چنین برنامه هایی، حتی در حجم کوچک تر، گامی بزرگ در عرصه خدمت رسانی به مردم مناطق محروم برداشته می شود.

در این اردوی یک روزه، بیش از هزار نفر از اهالی روستای "دهشیب" با مرکزیت دهستان "فرمشکان"، از خدمات سلامت در حیطه های غربالگری، عمومی، تخصصی، فوق تخصصی و دندانپزشکی، بهره مند شدند و دکتر "محمدهادی ایمانیه" رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به صورت سرزده از خدمات این اردوی جهادی، دیدن کرد.