کتاب «گزیده‌هایی از هنر خوشنویسی ترکی» منتشر شد

کتاب «گزیده‌هایی از هنر خوشنویسی ترکی» در تهران منتشر شد. این کتاب یکی از برترین آثار دربارۀ هنر خوشنویسی دورۀ عثمانی است.

نویسندۀ این کتاب،  پروفسور مصطفی اوغوردرمان از بزرگترین پژوهشگران هنر خوشنویسی در دورۀ معاصر است و آثار متعددی در این حوزه دارد که جزو منابع معتبر به شمار می‌روند.

 

اصل کتاب به ترکی TÜRK HAT SANATINDAN SEÇMELER نام دارد که در سال 2017 در استانبول منتشر شده و توسط مهدی قربانی و ثریا منیری به فارسی ترجمه و توسط انتشارات سمیع با همکاری مجمع ذخایر اسلامی در 650 صفحه با قطع رحلی و در قالبی نفیس به چاپ رسیده است. بخش نخست این کتاب هنر خوشنویسی در دورۀ عثمانی را معرفی کرده و به بیان تاریخچۀ آن در دورۀ عثمانی می‌پردازد.

مصطفی اوغوردرمان

در بخش دوم، تعداد 250 اثر از آثار خطاطان دورۀ عثمانی به ترتیب سیر تاریخی همراه شرح‌حال مختصری از آنان ارائه شده است. در این کتاب، آثار فاخر خوشنویسی با انواع خطوط از یکصد و بیست تن از خطاطان عثمانی به چاپ رسیده و با کیفیتی بسیار عالی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

 

هنر خوشنویسی ترکی

پیش از این نیز کتاب‌های «خوشنویسان استانبول» (پیکره/ 1396)، «هنر خوشنویسی عثمانی» (مدرسه اسلامی هنر/1399)، و «الواحی در معبر تاریخ» (سمیع/ 1399) نیز توسط همین مترجمان در حوزۀ هنر خوشنویسی دورۀ عثمانی ترجمه و منتشر شده بود که تنها منابع فارسی برای پژوهشگران و هنردوستان به شمار می‌روند.

مراسم رونمایی از این کتاب نفیس، چهارشنبه 30 آذر 1401 در حاشیۀ نشست علمی کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی در کتابخانۀ حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) در شهرری برگزار خواهد شد.