اصرار رویداد ایسفا بر قانون‌شکنی حتی پس از توقیف

چند روز پیش سیزدهمین دوره از جوایز  فیلم کوتاه «ایسفا» پوستر سیزدهمین دوره خود را منتشر کرد،‌ پوستری با عکسی بدون حجاب قانونی از سوسن تسلیمی در فیلم «مرگ یزدگرد»، پوستری که با حاشیه‌های مراسم رونمایی‌‌اش وارد حواشی تازه‌ای شد تا فرصت مهم فیلم کوتاه را که می‌تواند یکی از درگاه‌های مهم برای ورود سینماگران به این هنر باشد از بین ببرد.

برخورد با خلاف قانون طبیعی است

سیدصادق موسوی، مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به غیرقانونی بودن پوستر جوایز ایسفا واکنش نشان داد و گفت: «انتشار هرگونه پوستر بی‌حجاب در اقلام تبلیغی جشن‌ها و جشنواره‌ها خلاف قوانین جاری کشور است و در این باره با مدیرعامل و هیات مدیره خانه سینما و دست اندرکاران ذیربط رایزنی شد تا هماهنگی‌های لازم در این راستا صورت گیرد؛ چرا که مسئولیت این موضوع برعهده خانه سینماست.»

بعد از این مصاحبه که جملات آن نشان دهنده رایزنی سازمان سینمایی با خانه سینما قبل از تاریخ مصاحبه است تا زمان اعلام خبر توقف این رویداد خانه سینما و ایسفا واکنشی به این اخبار نشان ندادند و خبری از اصلاح پوستر نشد که اگر قرار و بنا بر این بود که این مجموعه پوسترش را اصلاح کند، قطعا این حدفاصل زمان مناسبی برای این کار بود که از اساس اتفاق نیفتاد.

همه با بالندگی موافقند

درباره این اتفاقات با حبیب ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی صحبت کردیم. او گفت: «مجموعه سازمان سینمایی همیشه موافق بالندگی و فعالیت‌های سینمایی در قالب‌های مختلف بوده است. جشن‌ها و مراسمات صنفی همیشه مورد حمایت ما بوده و قبل از این هم جشن‌های درون صنفی دیگری در خانه سینما بدون حاشیه و به خوبی برگزار شد که جشن مدیران تولید خانه سینما یکی از این موارد است.»

وی ادامه داد: «ما قطعا اگر این دوره از جوایز ایسفا هم بدون حاشیه و با استقبال خوب هنرمندان برگزار می‌شد، راضی‌ بودیم و از آن حمایت می‌کردیم چون همیشه موافق رویدادهای سینمایی هستیم، اما قانون فصل‌الخطاب همه ماست و برخورد با بی‌قانونی بدیهی است؛ کسی مانع هیچ اتفاق و رویداد سینمایی‌ای نخواهد بود اگر در چهارچوب قانون فعالیت کنند.»

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: «هنگام برگزاری دوره سی‌ و نهم جشنواره فیلم کوتاه تهران این انجمن جشنواره را تحریم کرد و ما گفتیم که باید این رویداد برگزار شود؛ چراکه جوانان بسیاری فیلم ساخته‌اند و می‌خواهند در محیطی آرام و حرفه‌ای فیلمشان را تماشا کنند و با جلسات نقد آن پیشرفت کنند و وارد فضای مهم فیلمسازی شوند.»

نظر مخاطبین درباره پوستر

بعد از انتشار گزارشی با موضوع ایسفا و حواشی پیرامون آن با تیتر «ایسفا، انجمنی که فیلم کوتاه را دستاویز سیاست‌زدگی کرد» مخاطبان خبرگزاری فارس نظراتی را در این زمینه ثبت کردند.

یکی از مخاطبان نوشته است: «به شخصه خیلی تلاش می‌کنم روشنفکر باشم، ولی این پوستر علاوه بر تحجر و ابتذال بار سیاسی خاص خودش را دارد. من تصور می‌کنم مفهوم اولیه این پوستر آن است که زنان در ایران دائما نقاب بر صورت دارند و خود واقعیشان نیستند. واقعا یک جشنواره در جمهوری اسلامی ایران باید چنین پیامی را به دیگران منتقل کند؟ در حالی که همه جشنواره‌های خارجی ارزش‌های خارجی را تبلیغ می‌کنند، جشنواره‌های ما به جای انتقال ارزش‌های خودمان ارزش‌های خارجی را ترویج می‌کنند و این یعنی چند جای کار نیاز به اصلاح جدی دارد.»

همچنین یکی دیگر مخاطبان نوشته است: «آدم‌های مسئول این پوستر و کلا مسئول انحراف در جریان فیلم کوتاه کاملا شناخته شده‌اند و در صفحاتشان بدون پرده‌پوشی عقاید ضد اسلام خود را بیان می‌کنند... به این‌ها اجازه فعالیت صنفی ندهید.»

ایسفا جایی برای دیده نشدن هنر و هنرمند

انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) به‌عنوان متولی صنفی فیلم کوتاه ذیل خانه سینما و یکی از مراکزی است که توقع می‌رود وظیفه حمایت از سینماگران جوان را به عهده بگیرد، اما شاید فعالیت‌هایی مانند تحریم دوره سی‌ و نهم جشنواره فیلم کوتاه تهران مسیر و هدفی غیر از این از سوی این مجموعه را نشان دهد؛ چرا که این اقدام تنها باعث متشنج شدن فضای معرفی سینماگران جدید از مسیر این جشنواره می‌شود.

اصرار ایسفا بر قانون‌شکنی

همه چیز را گفتیم تا مشخص شود کسی با توقیف موافق نیست. اگر فعالیتی در چهارچوب قانون باشد، سوابق بسیاری از یک تفکر خاص سیاسی وجود دارد که فعالیتی را قربانی تفکرات سیاسی کرده‌اند. روزنامه‌های این جریان سیاسی هر از چند گاهی تلاش کردند تا با تیتری هنجارشکنانه و با اعمالی تند حکم توقیف خود را به جریان بیندازند. به یاد بیاورید روزنامه سازندگی را که اخیرا این اتفاق را تجربه کرده است.

شاید بشود این جشن و اتفاقات پیرامون آن را هم کنار همین شکل فعالیت‌ها گذاشت؛ رویدادی که تنها برای توقیف شدن شکل گرفته است و از اساس قصدی برای رعایت قانون ندارد. پوستر جشنواره با تصویری بدون حجاب قانونی کشور توسط طاها ذاکر، طراحی شده که خارج از ایران زندگی می‌کند و موضع‌گیری‌های مشخصی هم در زمان اغتشاشات داشته است.

اصرار رویداد فیلم کوتاه ایسفا بر قانون‌شکنی حتی پس از توقیف


توییت پین شده طاها ذاکر طراح پوستر جنجالی ایسفا در صفحه شخصی‌اش

حتی اگر تصویر را هم مربوط به فیلمی قبل از قانونی شدن حجاب بدانیم بازهم اینکه رونمایی از آن توسط شخصی انجام می‌شود که قوانین امنیت اجتماعی کشور را رعایت نکرده است، قابل بخشش نیست.

ایسفا حتی بعد از اعلام خبر توقف این جشن بجای حل موضوع، خبری با پوستر سیاه، مبنی‌ بر تمدید مهلت شرکت در سیزدهمین دوره جوایز ایسفا منتشر کرده است. انگار مدت‌هاست که این طیف تمام فعالیت‌های خود را معطوف به مقابله با قوانین کشور و مخالفت مدنی با آن کرده‌اند و به‌نظر دیگر چیزی از هنر و سینما برایشان اهمیتی ندارد.

همه این گزاره‌ها نشانه اولویت‌ فعالیت‌های سیاسی نسبت به وظیفه ذاتی حمایت سینماگران جوان برای ایسفاست، اما حال باید دید چه شده است که این انجمن همیشه مخالف قصد داشته تا در سالگرد اغتشاشات سال گذشته، یک دورهمی صنفی در قالب سیزدهمین دوره جوایز ایسفا برگزار کند؛ رویدادی که در عمل به وسیله برگزارکنندگانش، با پوستری به حاشیه رفت که از ابتدا خلاف قانون بودن و احتمال برخورد با آن مشخص بود.