واکنش محمود پاک‌نیت به ساخت آثار مناسبتی برای سینما

محمود پاک نیت بازیگر سینما و تلویزیون در زمینه اینکه سینما چقدر می‌تواند در ارائه ارزش‌های ماه مبارک رمضان و سایر مناسبت‌های دینی مذهبی ما ایرانیان موثر باشد و این ارزش‌ها را به نسل‌های آینده منتقل کند، اظهار کرد: اساسا تلویزیون برای کارهای مناسبتی خاص است، یعنی درواقع کاری نیست که بازار داشته باشد که تهیه‌کننده بتواند پولش را برگرداند. به همین خاطر به نظرم در ساخت آثار مناسبتی حتما باید بخش خصوصی و دولت حامی باشد. به عنوان مثال ما فیلم «ملک سلیمان» را داشتیم که بخش خصوصی سینما آن را ساخت و به نوعی خود دولت حامی آن بود چون واقعا این گونه کارها هزینه‌بر است. 

وی سپس یادآور شد: به نظرم صداوسیما هم در ارائه این گونه کارها کم کار بوده است؛ البته آثاری در این زمینه داشتیم اما تعدادشان در سال‌های اخیر خیلی کم بود که فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین دلایل شاید کمبود بودجه در صداوسیما باشد. در مجموع پیشنهاد کلی من به عنوان یک هنرمند در این زمینه در حوزه سینما این است که اگر دولت برای این‌گونه فیلم‌های سرمایه‌گذاری کند قطعا سینما موفق‌تر خواهد شد. اینکه به عنوان مثال ما در مناسبت‌های مذهبی‌مان اثری داشته باشیم اتفاق خیلی خوبی است. 

پاک‌نیت در ادامه درباره ضعف آثار مناسبتی در تلویزیون گفت: همیشه در ایام ماه مبارک رمضان کارهایی برای تلویزیون ساخته می‌شد که نسبتا بد نبودند ولی در عین حال گاهی سوژه‌ها آن‌قدر به دردنخور بودند که فقط زمان مردم را می‌گرفتند. متاسفانه مسئولان هم خیلی به این مسئله فکر نمی‌کنند که در این ایام کارها باید آنقدر جذاب باشد تا مخاطب را پای تلویزیون بنشاند. باید در این زمینه دقت بیشتری شود. از طرفی تلویزیون سرمایه‌گذار خوب و بودجه کافی ندارد. ما چند سال گذشته در ماه رمضان واقعا کارهای گیرایی داشتیم اما در حال حاضر کارمان واقعا دشوار شده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این روزها آنقدر شبکه‌های ماهواره‌ای زیاد شده‌اند که متاسفانه گاهی تماشاچیان ما را می‌خورند و ما باید حواسمان باشد. ما نویسندگان خوبی داریم که اگر از لحاظ مالی حمایت شوند و به اندازه کافی به آن ها زمان داده شود، آثار خوبی خواهیم داشت نه اینکه با شتاب و عجله کار بسازیم.