برگزاری "خط نگاره" ایرانی به همت شهرداری پاریس

کارگاه تخصصی خوشنویسى مدرن (خط نگاره) با تدریس بهمن پناهی در کاخ گلستان در حال برگزاری است. در حاشیه این کارگاه با درنا حمیدی متولی برگزاری آن گفت‌وگو کردیم.

وی که فارغ‌التحصیل رشته هنرهای تجسمی از سوربن پاریس است، اظهار داشت: از سال 2016 به عنوان مشاور هنری با ایکوم ایران همکاری دارم. در واقع، کارگروه هنرهای تجسمی ایکوم به مدیریت خانم لیلا ویسمه ۱۲ عضو فعال دارد و بنده به عنوان مشاور هنری و برگزارکننده ورکشاپ‌ها و برنامه‌های هنری در آن حضور دارم.

حمیدی افزود: برگزاری کارگاه «خوشنویسی مدرن» در کاخ گلستان هم یکی از برنامه‌هایی است که زیر نظر آن هستم. به همین منظور استاد بهمن پناهی را که با ایشان همکلاس بودم، از پاریس دعوت کردم تا به ایران بیایند و یک کارگاه چهار روزه برگزار کنند. خوشبختانه با حمایت دکتر محیط طباطبایی و مسئولان کاخ گلستان، امکان برپایی کارگاه در این مکان تاریخی مهیا شد.

مشاور هنری ایکوم درباره شیوه انتخاب و گزینش هنرجویان کارگاه گفت: تعداد متقاضیان برای شرکت در کارگاه زیاد بود اما چون قرار است از خروجی کارگاه یک نمایشگاه در کشورمان و یکی هم در فرانسه برپا شود، مجبور به پذیرش ۱۲ نفر شدیم. این افراد رزومه و نمونه کار فرستادند و اکثراً هم دارای مدرک ممتاز و فوق‌ ممتاز هستند که در نهایت ۴ خوشنویس با سبک‌های متفاوت گزینش کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله بعد از اتمام کلاس که ۲۴ مرداد است، نمایشگاه آثار این عزیزان برپا می‌شود، سپس نمایشگاهی با همکاری شهرداری پاریس برگزار خواهد شد که شامل آثار هنرجویان ایرانی و خارجی استاد پناهی است.

حمیدی در پاسخ به این پرسش که بحث فروش در این نمایشگاه مطرح است یا خیر، گفت: معمولاً فروش آثار در نمایشگاه‌های شهرداری پاریس مطرح نیست اما هنرجوها آنجا فرصت پیدا می‌کنند خود را معرفی نمایند و بعداً مستقلاً آثار خود را به فروش برسانند.

این کارشناس هنر در پایان خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌‌ریزی هستیم که تاریخ مشخصی را برای سال‌های بعد معین کنیم تا این کارگاه هر سال با حضور استاد پناهی برگزار شود. چون گمان می‌کنم مردم امروز به راحتی برای تفریحات ناسالم هزینه می‌کنند اما برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری مانند موزه‌گردی، گالری‌گردی، دیدن تئاتر، رفتن به نمایشگاه‌های خوشنویسی و ... عادت به هزینه کردن ندارند. به همین دلیل دوست دارم فعالیت‌های ما گام کوچکی در راستای اشاعه فرهنگ و هنر اصیل کشورمان باشد.

بر اساس این گزارش، ایکوم مخفف International Cumuty of Musim شورای بین‌المللی موزه‌ها است که یک سازمان غیر دولتی است و مقر اصلی آن در پاریس قرار دارد و 120 کشور در آن عضویت دارند. این کمیته از سال 76 در ایران فعالیت دوباره خود را آغاز کرد و هدف اصلی آن حمایت از تأسیس، توسعه مدیریت، حرفه‌ای موزه‌ و برقراری ارتباط میان آنها و پیشبرد دانش موزه‌شناسی است.

ایکوم زیر نظر یونسکو اما با شخصیتی مستقل فعالیت می‌کند. در حال حاضر سیداحمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران است و دبیرخانه آن خیابان مصطفی خمینی، بعد از چهارراه سرچشمه، کوچه شهید حکیمی، خانه پروین اعتصامی قرار دارد.