«صبح یه روز لعنتی» نمایشی ضد جنگ

«صبح یه روز لعنتی» نام تازه‌ترین اثر نمایشی حسن باستانی هنرمند تئاتر است که به‌تازگی به نویسندگی و کارگردانی وی در سالن سایه تئاتر شهر به اجرا درآمده است.

حمیدرضا فلاحی یکی از بازیگران این نمایش است که در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس درباره این کار عنوان کرد: این نمایش هم مثل هر نمایش دیگری که ممکن است به یک بازیگر پیشنهاد شود به من هم پیشنهاد شد، من دورتادور آقای باستانی را می‌شناختم که جزو نویسندگان باتجربه هنر نمایش ما هستند.

وی با اشاره به اینکه نمایش را مطالعه کرده و متوجه شده متن قابلیت‌های اجرایی خوبی دارد و می‌توان از آن یک اثر قدرتمند ارائه داد،  افزود: بعد از آن هم نقشی که به من پیشنهاد شد کاراکتر «منشی» بود که از نگاه من به عنوان بازیگر نقشی متفاوت بود و قابلیت‌های اجرایی خوبی هم داشت.

فلاحی اظهار داشت: احساس کردم در این نقش می‌توانم موفق شوم و این اولین تجربه کاری من و آقای باستانی در تئاتر شد و از این بابت هم خوشحال هستم. آقای باستانی جدا  از اینکه نویسنده و کارگردان خوبی هستند بسیار انسان صبور و کاردانی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین مسائلی که این نمایش بدان می‌پردازد، چیست ، توضیح داد:باید قبل از پاسخ بگویم که این نمایش یک نمایش ضدجنگ است که با طرح یک قصه ساده و روان درباره زندگی یک پیرزن مرزنشین آغاز می‌شود و به طرح قصه ساده درباره مصائب و مشکلات انسان‌ها در دوران جنگ می‌پردازد.

فلاحی همچنین یادآور شد: بنابراین این نمایش به دور از هر شعارزدگی به مصائب و مشکلات انسان‌ها در دوران جنگ می‌پردازد و با طرح یک قصه ساده این موضوع را دنبال می‌کند که انسان‌ها چطور توسط درگیری‌هایی که به وجود آوردنده‌شان دولت‌ها هستند مجبور به ترک خانه و کاشانه و حتی گذشته‌شان می‌شوند.

وی در ادامه گفت: منشی در روند این قصه فردی است که در جریان این بازی قدرت دستخوش بازی‌هایی قرار گرفته و در واقع یک بار زیادی از طنز و کمدی نمایش به عهده کاراکتر منشی است که بنده اجرا می‌کنم البته کاراکتر دوست داشتنی است اینکه من به عنوان بازیگر چقدر توانستم موفق عمل کنم قضاوت مخاطبان نمایش را می‌طلبد و آنها باید بگویند که من چقدر موفق بودم اما من سعی کردم به نحو احسنت از عهده نقش بربیایم.

وی درباره استقبال از این نمایش گفت: خدا را شکر درباره این نمایش باید بگویم نسبت به حجم سالن استقبال خوب بوده اما می‌تواند بهتر از این هم باشد اما به اعتقاد من نه تنها این نمایش بلکه در کل هنر نمایش در مملکت ما امروز بیش از هر وقت دیگری نیاز به حمایت داریم یک بخش از این حمایت می‌تواند دولتی و ارگانی و توسط سازمان‌های مربوطه باشد اما باز بخش اعظم حمایت مردم از هنر نمایش است.

وی همچنین اظهار داشت: ما با حضورمان در سالن‌های نمایش می‌توانیم از هنر تئاتر که جایگاه تبادل انسانی‌ترین اندیشه‌ها است به این امر می‌توانیم رونق دهیم و اقتصادش را تقویت کنیم تا خانواده بزرگ تئاتر راحتتر عمل کنند بنابراین با حضورمان و حمایت از نمایش‌های مختلف حال در هر ژانری که هست، به این کورسو امید ببخشیم تا هنرمندان هم بتوانند با قدرت بیشتری بچه‌های نمایش به مسیرشان ادامه دهند.