هنرمندانی که وضع مالی بهتری دارند، دست به کار شوند

پروانه معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون درباره اینکه چطور می‌شود کارهای خداپسندانه و خیر مثل وقف را با کمک هنرمندان ترویج و توسعه داد، بیان کرد: وقتی بخواهیم برای اینجور موضوعات تبلیغ کنیم، نیاز به کار ریشه‌ای داریم. متوجه فلان نهاد و سازمان خاص هم نیست. نمی‌توان فقط منتظر بقیه بود و دست روی دست گذاشت.

وی افزود: تا وقتی خودمان دست به کار نشویم، کسی کنجکاو نمی‌شود که بداند امور نیک بزرگی مثل همین «وقف» اصلا به چه معنی است و چطور می‌شود سراغ آن رفت و این سنت حسنه مغفول، را نیز گسترش داد.

معصومی با ذکر خاطره‌ای در این باره، توضیح داد: من بواسطه اقداماتی که پدرم انجام می‌داد، از بچگی با این کارها آشنا هستم چون به چشم می‌دیدم. یادم هست پدرم میوه چند درخت توتی که در باغمان بود را وقف کرده بود. ما آن زمان در فرحزاد بودیم. البته آن موقع به شکل روستا بود نه مثل الان که برای خودش برو بیایی دارد.

وی افزود: پدرم محصولی که از این چند درخت، می‌چید یا درآمد حاصل از فروشش را صرف مردم نیازمند می‌کرد. بضاعت ما همین مقدار بود ولی بالاخره پدر من هم سعی می‌کرد گوشه‌ای از این کار خیر را انجام دهد.

هنرمندانی که وضع مالی بهتری دارند، دست به کار شوند

این بازیگر ادامه داد: یا همان زمان‌ها مثل الان که در ایام محرم چایی دادن رسم بود، مردم آن روستا نیز مراسم برگزار می‌کردند و دورهم خرما می‌دادند، چایی پخش می‌کردند و غیره. ولی کار مشکلی بود چون شرایط مثل الان نبود. بچه بودم اما یادم می‌آید برای این کار سماور خیلی بزرگی را تهیه و وقف کردند تا همه باهم از آن استفاده کنند. کاری که شاید به نظر ساده بیاید.

معصومی با بیان اینکه در خانواده خودمان این میراث همچنان باقی است گفت: از همان کودکی، مادرم همیشه وسایلی را کنار می‌گذاشت برای استفاده همه؛ تا همسایه‌ها هر زمان که لازم داشتند، بیایند و ببرند. پس کار خیر مثل وقف را خیلی خاص و سخت فرض نکنیم. خیلی‌ها می‌توانند به اندازه توان و در حد جیبشان خرج کنند.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های هنرمندان در این زمینه نیز عنوان کرد: البته کار خیر که خیلی از مردم انجام می‌دهند با وقف متفاوت است. برخی هنرمندان ما وضع مالی بهتری دارند و چه خوب و خداپسندانه است که سراغ کارهای خیر و حمایت از اقشار ضعیف می‌روند. چه بسا می‌توانند درمورد وقف نیز وارد کار شوند.

می‌شود سریال‌هایی ساخت؛ صرفا درباره کارهای نیک

این بازیگر پیشکسوت تأکید داشت: تلویزیون و سینما و همه قالب‌های هنری ما می‌تواند در امور خیر و ترویج آن پیشقدم شوند. هم خیلی جای کار دارند و هم خیلی کاربرد. حتما می‌شود سریال‌هایی ساخت که قصه‌شان درباره این چنین کارهای خداپسندانه‌ای باشد.

پروانه معصومی در پایان گفت: مطمئنم اگر سریال و فیلم‌هایی با محوریت «وقف» و امور خیر ساخته شود، هنرمندان نیز دستمزدشان را کم می‌کنند چون می‌خواهند شریک کار باشند. اتفاقا در این جور آثار باید سراغ بازیگران و هنرمندانی برویم که مردم خیلی دوستشان دارند چون قصه و اثر نیز بهتر دیده می‌شود و بسیار تأثیر می‌گذارد.