افتتاح ششمین جشنواره تئاتر شهر

در ابتدای مراسم، شهرام کرمی، دبیر ششمین جشنواره تئاتر شهر با خیر مقدم به همه هنرمندان و حاضران در این مراسم گفت: هدف این بود که محفل صمیمی از شرکت کنندگان و کارگردانان برای آغاز یک فستیوال به شکل رسمی داشته باشیم و از فردا ۶۲ گروه نمایشی تا ۷ دی ماه کار خود را آغاز می کنند.

وی با بیان اینکه در تمام سال های فعالیت اش بیشترین دغدغه اش کار هنری بوده و همیشه حس دینی به خانواده تئاتر دارد، گفت: همواره سعی کرده ام با نهایت توانم این کار را انجام بدهم تا اتفاق خوبی برای تئاتر شکل بگیرد. خوشحالم که این رویداد نمایشی به عنوان بزرگترین رویداد شهرداری تهران برگزار می شود.

و افزود: خوشحالم که این جشنواره به دوره ششم رسیده است. رویکرد ما از اول حمایت از گروه های جوان بوده است و سعی کردم به این رویکرد همیشه پایبند باشم.

دبیر جشنواره تئاتر شهر در بخش دیگر صحبت هایش گفت: این جشنواره شاهد کمک و ماحصل جمعی است که ما را یاری کردند. در طول این دو دهه نگاهی مسئولیت پذیر در حوزه شهرداری شکل گرفته است و ما هم بعنوان عضوی از اعضای شهرداری امیدواریم بتوانیم دین خودمان را ادا کنیم.

وی افزود: خوشحالیم که این جشنواره در مکان مستقل تئاتری، پردیس تئاتر خاوران شکل گرفته است. در این راه، دو گروه من را بسیار همراهی کردند و من باید از آن ها تشکر کنم ، ابتدا محمود صلاحی است که عاشقانه و با لطف زیاد ما را همراهی کرد تا فعالیت های جدی در این عرصه شکل بگیرد و من دیگر حتی نگران مسایل حاشیه ای هم نیستم. امسال به دلیل تغییر و تحول شهرداری و کمبود اعتبار نگران برگزار نشدن جشنواره بودیم، ولی محمود صلاحی برای برگزاری آن بسیار پافشاری کرد. امیر عبدالحسینی هم در بد ترین شرایط من را همراهی کرد و به من آرامش داد که با مساعدت او اتفاقات خوبی افتاد و انشالا آنچه سهم ما و وظیفه ماست انجام می شود. بخش دوم، گروه ستاد اجرایی است که بسیار زحمت کشیدند و من از آن ها سپاسگزارم.

 

وی در بخش پایانی هم از استادان پیشکسوت تئاتر سپاسگذاری کرده و گفت: از تمام بزرگانم تشکر می کنم که در اینجا و کنار ما حضور دارند. در فضای هنر همیشه توقع و انتظار وجود دارد و ویژگی ذاتی هنرمند است که این ویژگی را در خودش پرورش بدهد. البته تئاتر این خوبی را داشته که همیشه هوای اهالی خودش را دارد.

کرمی سخنان اش را با بیان این جمله به پایان رساند که «امیدوارم جشنواره های بعد هم بسیار پربار باشد و همه شهر جشنواره ای برای شهروندان باشد و همه شهروندان از هنر برخوردار باشند.»

دیگر سخنران این مراسم اردشیر صالح پور بود. این هنرمند و پژوهشگر تئاتر اظهار داشت: خوشحالم که ششمین جشنواره تئاتر شهر در این زمان رقم خورده و انشالا تاثیر بسزایی در فرهنگ و هنر بگذارد.

وی تاکید کرد: تئاتر جز پدیده مدنیت و شهرنشینی نیست. ما جامعه شناسان هنر هر زمان که بخواهیم میزان بالندگی جامعه را حساب کنیم به تئاتر مراجعه می کنیم. سلامتی یک جامعه با فرهنگ است که زیست یک جامعه به آیین شهر است که جلوه هایی از معرفت شناسی است.

صالحپور گفت: هرگاه که ما جشنی که یک آیین است را برگزار می کنیم، یعنی ستایش پروردگار پاک و این یک امر کاملا قدسی است.

وی ادامه داد: اساسا مقوله فرهنگ و هنر کار شهرداری است. سازمان زیبا سازی تنها به معماری و گل و گیاه نیست بلکه باید به زیبا سازی روح با هنر بپردازد. برگزاری جشنواره، وظیفه جوهری شهرداری است و این یک امر مانا است و باید ادامه دار باشد تا مردم را در فضای شهری مشاهده کنیم.

اردشیر صالحپور در بخش دیگر سخنرانی اش گفت: ما باید سپاسگزار برگزاری این مراسم باشیم چراکه به رغم تمام کاستی های مسئولان انجام این کار یک امر پسندیده است. در جای جای دنیا، فرهنگ و هنر کار شهرداری است که کارهای فرهنگی و هنری انجام می دهد. شهری زنده است که مدام به لحاط فرهنگی زنده و فعال باشد.

سپس، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر صحنه رفت و گفت: هنر حتما بخشی اکتسابی دارد که با داشتن استاد و آموزش دیدن به دست می آید. هرچه استاد بزرگتر و آموزش بیشتر و جدی تر باشد، بخش اکتسابی بیشتر به دست می آید و بخشی هم به نام ذاتی دارد!  اگر ما امکانات خوبی برایشان فراهم کنیم همه در هنر می درخشند. یعنی بخشی از مسئولیت با مسئولان و بخش خصوصی است که باید انجام بدهند و بخشی به عهده هنرمند است که باید برای مردم خرج کند. شهرداری ها وظیفه دارند امور هنری را اداره کنند و شهر را از جلوه های هنری پر کنند.

وی ادامه داد: ما باید در امور هنر و جلوه هنر بخصوص در کلان شهرها که ناگزیر از زندگی در کنار استرس های ناشی از زندگی ماشینی هستیم، فعال باشیم.

صلاحی تصریح کرد: ما نباید از هنر غافل شویم؛ اینگونه کارها ولی باید ادامه دار باشد؛ شهری که ۸ میلیون نفر در خودش در کنار گردشگران و شخصیت های دیگر دارد باید در تراز کشور و مردم فضاهایی داشته باشد.

وی افزود: یک زمانی پردیس سینمایی کم داشتیم و فیلم ها کم مخاطب بود. ما باید کارهای خود را انجام بدهیم ولی نباید در کار بخش خصوصی دخالت کنیم. در بخش سینمایی شهرداری اقداماتی انجام داد، ولی هم ما و هم دولت در بخش تئاتر فعالیت کمی داشتیم و بعد از تالار وحدت و چند سالن دیگر ساخت و ساز در خور و خوبی انجام ندادیم. از این رو لازم بود پردیس تئاتر تهران برای همه ساخته بشود. از نظر من تهران برای دو یا سه پردیس دیگر تئاتر جا دارد.

محمود صلاحی ادامه داد: ما باید در مقیاس منطقه ای و محله ای کار کنیم تا برای مردم جابجایی مسئله زیادی نباشد. فرهنگسراهایمان را در حال حاضر به سالن تئاتر و سینما مجهز می کنیم تا جوانان هنرمند ما که در رشته های هنر تحصیل می کنند به محص اتمام تحصیل برایشان امکانات فراهم باشد تا هنر رونق بگیرد.

وی افزود: امیدوارم سایر شهرداری های کشور فعالیت های خود را در حوزه فرهنگ و هنر آغاز کنند تا تمام مردم از این فعالیت ها بهره ببرند و من از همه شهرداری ها تقاصا دارم که این فضا را در اختیار مردم قرار بدهند. ما اینجا را برای مردم ساختیم و باید از آن ها پشتیبانی کنیم. ما باید فضاهای این چنینی را به آموزش بگذرانیم. آموزش باید ارزان باشد تا همگان از آن استقبال کنند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در بخش دیگر صحبت هایش گفت: پیشکسوتان بر گردن ما و همه بخش های هنری حق دارند و ما با ارج گداشتن و حمایت از آن ها دینمان را به اهالی پیشکسوتان ادا کنیم و انشالا پیشکسوتان با در اختیار گذاشتن تجربیاتشان باعث جوشش فرهنگ و هنر کشور بشوند.

وی افزود: پول تئاتر باید در جیب بازیگر و کارگردان برود تا آن ها کارهای بهتر و بیشتری داشته باشند. در زمینه هنر، تولید حمایت می خواهد.

و در پایان با ابراز خوشحالی از برگزاری ششمین دوره جشنواره گفت: با تمام دغدغه های بودجه و مسائل دیگر ولی تمام تلاش میکنم که اتفاقات خوبی بیفتد و از خرج های دیگر کم کنیم تا قول هایمان را اجابت کنیم و امیدوارم روز اختتامیه همه ما از اتفاقات این جشنواره خوشحال باشیم.

در پایان این مراسم هم زنگ افتتاحیه ششمین جشنواره تئاتر شهر توسط محمود صلاحی و هنرمندان پیشکسوت تئاتر نواخته شد.