واکنش روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای به جدایی انتظامی از معاونت مطبوعات

به گزارش افکار نیوز ؛ موضوع جدایی حسین انتظامی از سمت معاونت مطبوعاتی هفته گذشته در صدر اخبار حوزه فرهنگ و رسانه قرار گرفت و با واکنش های گسترده مدیران و فعالان رسانه ای کشور مواجه شد.

در ادامه بخشی از نظرات روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای کشور را در خصوص عملکرد انتظامی در 50ماه حضور در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت یازدهم و دوازدهم می خوانید:

رضا سعیدی‌پور روزنامه‌نگار ، به بهانه خداحافظی دکترانتظامی از معاونت مطبوعاتی

وقتی انتصاب جایش را به انتخاب می دهد

با توجه به جایگاه جدید دکتر حسین انتظامی در ستاد وزارت ارشاد یادداشت زیر نگاهی گذرا به عملکرد 4 ساله ایشان در معاونت مطبوعاتی دارد.

زمانی که دکتر حسین انتظامی به عنوان معاون مطبوعاتی منصوب شد اکثر اهالی رسانه این انتصاب را انتخاب خودشان می‌پنداشتند چرا که دوره‌های متمادی وی را به عنوان نماینده خود در هیئت نظارت بر مطبوعات انتخاب کرده بودند.

انتظامی نیز انصافاً از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و شروع به اصلاح ساختارهایی کرد که سالهای سال کسی جرات به تغییر آن‌ها نداشت که از مهمترین آن‌ها می‌توان به هدفمندسازی یارانه‌های مطبوعاتی اشاره کرد که از دل این اصلاح ساختار، طرح‌های نابی همچون اشتراک رایگان نشریات و توزیع رایگان نشریات برگشتی ظهور کرد که منجر به افزایش بی‌سابقه مخاطبان نشریات مکتوب و رشد چشمگیر تیراژ مطبوعات شد که موازی با آن صنعت چاپ نیز از تاثیرات مثبت آن بی‌بهره نبود. از دیگر نکات بارز مدیریتی انتظامی در جایگاه معاون مطبوعاتی اعتقاد شدید وی به تصمیمات شورایی بود شوراها و کمیسیون‌هایی که اعضای آن‌ها را خود مطبوعاتی‌ها تشکیل می‌دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به شورای سیاستگذاری طرح اشتراک و کمیسیون نمره دهی و ارزیابی نشریات اشاره کرد.

در بحث ارزیابی نشریات این اولین بار بود که نشریات جایگاه واقعی خود را درک می‌کردند و به سمت ارتقاء کیفی پیش می‌رفتند.ایجاد جلسات منظم هم‌اندیشی با اهالی رسانه از دیگر ویژگی‌های مدیریتی بارز ایشان بود. جلساتی که انصافاً بسیار مثبت بود و موجب اصلاح بسیاری از نواقص می‌شد.

راه‌اندازی سامانه جامع رسانه‌های کشور و تقویت سایت معاونت مطبوعاتی که موجب روشنگری و شفافیت بی‌سابقه این معاونت شد. انتشار صفر تا صد مبالغ حمایتی که به شکل منظم صورت می‌پذیرفت دستاورد بسیار بزرگی بود که به جد می‌توان به عنوان سرمشقی برای دیگر دستگاه‌‎ها باشد.

با نگاهی به کارنامه وی در جایگاه معاون مطبوعاتی باید منتظر تاثیرات مثبت حضور ایشان در ستاد وزارت ارشاد بود چرا که حال حوزه های متنوع و وسیعتری تشنه اصلاحات ساختاری و بهبود هستند.

حسین سعیدی‌پور مدیر مسئول هفته نامه سپاس، قدردان دکتر حسین انتظامی باشیم

چند سالی جایگاه معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در اختیار فردی به نام دکتر حسین انتظامی بود البته این نام بی آشنا با اهالی مطبوعات نبوده و حسن خوشنامی و عملکرد مثبت ایشان در این جایگاه باعث شد تا هر دوره نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات نیز کسی نباشد جز همان حسین انتظامی و اینکه در هر دوره از انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات او با اختلاف بسیار فاحشی نسبت به دیگر کاندیداها در یک انتخابات پاک نفر اول و پیروز آرای بدست آمده شده است.

این اعتماد مدیران مسئول به حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی زمانی حادث شد که مطبوعات با رقیب جدید و ابر قدرتی نو به نام فضای مجازی، شبکه‌های اینترنتی،فیسبوک،اینستاگرام،تلگرام و ... مواجه شدند این رقیب پر قدرت رسانه‌های مکتوب آخرین اخبار و عکسها را بلافاصله در اختیار کاربران خود با کمترین هزینه و بدون سانسور قرار می‎‌‎داد به گونه‌ای که با گذشت هر روز شماری از خریداران رسانه‌های مکتوب کاسته می‌شد.

اینجا بود که حسین انتظامی با بررسی پیشنهادهای مختلف کارشناسان مطبوعاتی به یاری مطبوعات شتافت و طرح‌هایی در کنار پرداخت یارانه مستقیم مطبوعات مثل طرح اشترا‌ک، پرداخت بیمه پرسنل بنگاه‌های مطبوعاتی و ایجاد کارگروه‌های متنوع مطبوعاتی را آغاز نمود که در ابتدا با استقبال وصف انگیزی از اهالی رسانه مواجه شد و افزایش عضوهای جدید طرح اشتراک نشان از استقبال نمودن از این طرح بود که البته متاسفانه با عدم اختصاص بودجه‌های پیش‌بینی شده دولت به وزارت ارشاد و تزریق نشدن این بودجه توان ادامه این طرح با مشکل مواجه شد.

اما این طرح مرهمی بود بر زخم‌های عمیق مطبوعات که هر روزه شلاق فضای مجازی بر بدن نحیف رسانه‌های مکتوب خورده می‌شد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان چنانچه این طرح اجرا نمی‌شد شاید چرخه بسیاری از مطبوعات و بنگاه‌های چاپ و نشر همان چند سال پیش با رکود و فروپاشی مواجه می‌شد و اجرای این طرح فرصتی بود برای دست‌اندرکاران نشریات برای بازسازی و ترمیم برخی از نقاط آسیب دیده دفاتر و پرسنل بکار گمارده خود که توانستند از این حمایت استفاده کنند.

یکی دیگر از طرح‌های تحسین‌برانگیز دکتر حسین انتظامی در کنار دیگر خدماتش به مطبوعات فشار آوردن به هیئت نظارت بر مطبوعات بود هیئتی که می بایست طبق قانون مطبوعات درخواست متقاضیان جدید را ظرف مدت 3 ماه بررسی و پاسخ آری یا خیر را به آنان بدهد اما عملاً این درخواست‌ها به فاصله زمانی 6 تا 7 سال رسیده بود و کسی هم پاسخگو نبود.

بسیاری از کاربلدهای مطبوعات به دلیل نداشتن امتیاز مجبور به خرید و اجاره غیر قانونی نشریات با قیمت‌های گزاف می‌شدند و این خرید و اجاره‌های غیر قانونی بسیاری از دست‌اندرکاران مطبوعات را پس از مدتی به مشکلات حقوقی می‌کشاند و پرونده‌های بسیاری تشکیل و روانه دادسراها می‌شدند.

اما خوشبختانه با پیگیری حسین انتظامی اعطای مجوزهای جدید برای متقاضیان متخصص آغاز و کار به جایی رسید تا در کمترین زمان این مجوزها صادر شد.

صد البته حمایت‌های ایشان از بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات که توقیف و لغو امتیاز خودسرانه آن‌ها از سوی نهادهای موازی ارشاد صورت می‌گرفت و پیگیری‌های جسورانه حسین انتظامی باعث احقاق حق و احیاء دوباره این نشریات شده است را هیچگاه نمی‌توان از یاد برد.

و در پایان شناسنامه حضور وی در معاونت مطبوعاتی را مثبت ارزیابی کرده و برای ایشان در پست جدید آرزوی موفقیت می‌کنیم.

قطعا برای اهالی مطبوعات شنیدن خبر رفتن دکتر انتظامی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد خیلی خوشایند نبود هر چند که وی قرار است در جایگاه قائم مقام وزیر ارشاد قرار بگیرد؛ اما همین فاصله نیز برای آن هایی که می دانند او منشا چه تحولات و اتفاق های خوبی در سطح مدیریت مطبوعات کشور و مسائل صنفی اش بوده، تاسف بار است.

با توجه به اهمیت مدیریت در سطح کلان می توان دکتر انتظامی را الگوی خوبی از مدیریت دانش محور دانست که در کنار تجربه و آشنایی وی با شرایط رسانه های کشور به واسطه چند دهه حضور موفقش در این عرصه تحولات ماندگاری را باعث شدند. از مهم ترین اقدامات وی به عنوان مدیری خلاق و نوگرا توجه به روزنامه نگاری نوین و استفاده از ظرفیت فضای دیجیتال در عرصه مطبوعات بود.

وی مدیری بود که با مشکلات و دلمشغولی اهالی مطبوعات کشور آشنا بود و همین باعث شد تا در دوران حضور دکتر انتظامی بعنوان معاونت مطبوعاتی شاهد اتفاقاتی چون اصلاح قانون مطبوعات، تهیه پیش نویس سازمان نظام رسانه ای، اجرای طرح اشتراک نشریات کشور، حمایت ویژه از نشریات حوزه های تخصصی و قانونمند شدن توزیع یارانه مطبوعات باشیم. بیشک با توجه به نگرش و تعهد دکتر انتظامی در هر مقامی می تواند منشا اثرات مثبت دیگری باشند برای وی در ادامه مسیر و در جایگاه جدید آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.