ساخت سریال "مفاخر ایرانی" در سطح جهانی

علی دارابی معاون امور استان ها در مراسم آغاز ساخت سریال مفاخر ایران در شیراز گفت: آثار حافظ و سعدی زمینه ساز گفتگو با جهان و نشان از صلح  و دوستی ایرانیان است.

دارابی افزود: آثار تمدنی کشور ما در تبادل، تعامل و ارتباطات جهانی که گفتگو نقش ایفا می‌کند، پشتوانه‌ای قوی و غنی است.

وی عنوان کرد: ما مفتخریم که دیوان حافظ، بوستان و گلستان سعدی جز صد اثر برتر جهان است.

دارابی بیان کرد: ما در خانه، کنار قرآن کریم و مفاتیح الجنان، بوستان، گلستان و دیوان حافظ داریم و به این افتخارات می‌بالیم و این داشته‌های ماست.

معاون امور استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیاری از صاحب نظران جهانی از جمله گوته با افتخار گفته اند که متاثر از سعدی و حافظ هستند و ما اگر به دنبال بازسازی گذشته مان هستیم باید به سرغ آثار بزرگان برویم.

دارابی بیان کرد: رییس جمهور فرانسه به احترام سعدی، نام او را بر فرزندان خود و به تاریخ و ادبیات ایران زمین احترام می گذارد.

وی افزود: اگر به دنبال حفظ آثار فارسی و حفظ تمدن ایران و اسلام هستیم باید به آثار حافظ و سعدی و خواجو اهتمام بورزیم.

دارابی تاکید کرد: اگر به دنبال ارایه تصویری شفاف و روشن از گفتگو، مدارا و صلح جویی ایرانیان به جهانیان هستیم، باید به آثار سعدی و حافظ رجوع کنیم.

وی گفت: اگر چه امروز در شیراز شاهد افتتاح کار «سه خورشید» هستیم، قهرمان کردستان سلطان سنجر، قهرمان بختیاری‌ها، بی بی مریم و فرزندش شیرعلی مردان، حماسه عشایر عرب غیور ایران در برابر تجاوز انگلیس در خوزستان در مراکز استان‌های مختلف در حال تولید و ساخت است، اما تفاوت این مجموعه از آن جهت است که ما برای نخستین بار در عرصه فرهنگ و هنر وارد شده ایم.

دارابی افزود: وظیفه ماست که آنچه که استان فارس و شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران را دارد ادا کنیم.

وی گفت: استادان و هنرمندان فارس نقش اول را در خلق، تولید و ساخت اثر خواهند داشت تمام تلاش ما و همکاران در صدا و سیما و مرکز فارس بر این است که از بهترین، نام آورترین و مجرب‌ترین عوامل و عناصر در حوزه کارگردان، تولید و بازی برای این کار استفاده شود و در طراز جهانی تولید خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: امیدوارم با عوامل در نظر گرفته شده، کاری فاخر، ارزشمند و تصویری از توانمندی، قابلیت، ارزش‌های ایرانی و فرهنگ و تمدن ایران را در قالب تصویر، نمایش، فیلم سینمایی و مجموعه سریال این سه بزرگ به جهانیان ارایه دهیم تا همه جهان به احترام ایران بایستد و کلاه از سر بردارد.

این سریال ۹۰ قسمتی با هدف معرفی سابقه تمدنی و چهره‌های شاخص سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی در مدت پنج تا هفت سال ساخته می‌شود. از همین رو تفاهم نامه ساخت این سریال به امضا سهرابی مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس و نماینده سید محمد صدر هاشمی نژاد سرمایه گذار این سریال رسید.

در این مراسم از تمبر سریال مفاخر ایران رونمایی شد.