نمایش هیولای درون آدم‌ها در «جنون»

ریحانه نبی یان طراح و کارگردان نمایش «جنون» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: «جنون» اجرای عمومی خود را از دوم دی در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است. این نمایش اثری غیررئالیستی است که بخش های مختلفی از تنهایی انسان را به تصویر می کشد.

وی ادامه داد: در این نمایش تنهایی آدم ها در موقعیت های مختلف به نمایش گذاشته می شود و از آنجا که طراحی صحنه نمایش را هم خودم بر عهده داشتم این تنهایی در فضاسازی و دکور هم که به شکل فلزی و طراحی یک کانتینر مخروبه تصویر شده، نمایان است.

این کارگردان تئاتر درباره استفاده از فلز در طراحی دکور نمایش، توضیح داد: از آنجایی که فلز نفوذناپذیر است و انسان ها نیز اجازه ورود هیچ فردی را به دنیای درون‌شان نمی دهند و به تنهایی با هیولای درونشان در جنگ هستند، انتخاب فلز تنهایی انسان را بیشتر نمایان می کرد. انسان ها برای رهایی از این تنهایی به هر کاری دست می زنند اما در آخر توهمات و فکر و خیال و ذهن مشوش برایشان باقی می ماند.

نبی‌یان بیان کرد: «جنون» نمایشی داستان محور نیست بلکه یک سولی لوگ و بیان واگویه های انسان ها با خودشان است. در واقع در این اجرا داستان تنهایی آدم در میزانسن اثر تزریق شده است. انسان ها هیولای درون‌شان را پنهان می کنند و برعکس ما در این نمایش این هیولا را به نمایش می گذاریم.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: این نمایش ۲ بازیگر دارد که در موقعیت های مختلف کاراکترهای متفاوتی را ایفا می کنند. گاهی ۲ بُعد از یک شخصیت هستند و جنسیت از کار حذف می شود و در مواقعی بازیگرها با جنسیت های خودشان در صحنه حضور دارند. شبنم قربانی و علیرضا شریعتی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه داستان «جنون» آمده است: نمایشنامه درباره انسان امروز است. انسان‌هایی که حقیقت را فهمیده اند و درد و رنج این فهمیدن را با تمام گوشت و پوست و استخوان خود درک کرده اند. داستان درباره فریادهای هذیان گونه انسان هایی است که نه می توانند جامعه پر از تزویز را تحمل کنند و نه می توانند وجود خود به عنوان عضوی از این جامعه را تحمل کنند و بنابراین راهی جز پذیرفتن انگ دیوانه بودن ندارند. آدم‌هایی که اتفاقا عشق را به خوبی می فهمند و لمس می کنند اما جامعه امروز را شایسته ابراز آن نمی‌دانند.

عوامل این نمایش عبارتند از مشاور کارگردان: رضا گوران، تهیه کننده و مجری طرح: محمد صادق رنجکشان، مدیر پروژه و دستیار تهیه کننده: حامد لشگریان، دستیار تولید: منا رمضانی، دستیار کارگردان: هدی نوری، موسیقی: علی کیا، طراح لباس: ریحانه نبی یان، طراح دکور: ریحانه نبی یان، طراح پوستر: امیر نوری، طراح نور: رضا رضایی، روابط عمومی: گلاویژ نادری، عکاس: سید محمد هادی آموزگار.