نشست خبری فیلم ایده اصلی

آزیتا موگویی کارگردان فیلم ایده اصلی با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب گفت:‌ با عبور از فراز و نشیبهای مختلف بعد از انقلاب وقتش رسیده است که رودربایستی را در برابر مشکلات کنار بگذاریم و به‌دنبال راه حل باشیم.

نشست خبری فیلم ایده اصلی با حضور عوامل فیلم در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

آزیتا موگویی در ابتدا درباره فیلم توضیح داد: شهرداری در فیلم سهیم نیست اما بانک شهر اسپانسر ماست که هنوز بخشی از تعهدات خود را پرداخت نکرده است.

بهزاد عبدی درباره موسیقی فیلم توضیح داد: ویژگی موسیقی فیلم با توجه به تحلیل کارگردان تلفیقی از موسیقی های روز دنیا از ارکسترال تا الکتریکی است.

کارگردان فیلم درباره موضوع و سرمایه فیلم تصریح کرد: سرمایه‌گذار فیلم مشخص است که در ابتدای فیلم آمده است، شرکت توسعه گردشگری و من و منطقه آزاد کیش و موارد دیگر. خود من از شفاف‌سازی مالی استقبال می‌کنم و بودجه فیلم بیش از 4 و نیم میلیارد تومان است و بخشی از این مبالغ به دلیل افزایش نرخ ارز بود. زمان فیلمهای پر زرق و برق هم تمام نشده است. ما یک قصه درباره یک طبقه اجتماعی خاص تعریف می‌کنیم و باید زندگی عادی این انسانها که بسیار پولدار هستند روایت کردم.

مریلا زارعی در این باره توضیح داد : من بیش از پیگیری اخبار سینمایی اخبار اقتصادی و اجتماعی را پیگیری می‌کنم و وقتی مقاله‌ای درباره مبالغ اجاره املاک تهران دیدم غیر قابل باور بود. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که وضعیت معیشتی مردم بسیار بد است و شکاف طبقاتی بسیار زیاد. نکته جالب این است که بر سر تصاحب املاک گران مسابقه وجود دارد و صاحبان آن آپارتمانها هم بخشی از این جامعه هستند و بخشی از اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند. این فیلم بیان کرد که هنوز این اقشار در جامعه هستند.

کارگردان فیلم درباره تدوین فیلم گفت: نوع تدوین به پیشنهادآقای دهقانی بود و ممکنه برخی تکرارهای خسته کننده باشد اما برای اکران عمومی در این بخش تغییراتی اتفاق می‌افتد. و در نهایت تلاش می‌کنم راکرد فیلم را چک می‌کنم.

مهرداد صدیقیان در مورد فیلم گفت: فیلمنامه ایده اصلی برایم جذاب بود و چون روی یک سریال نمایش خانگی هستم نمی‌توانستم به صورت کامل روی کار باشم.

هانیه توسلیان هم در مورد نقشش توضیح داد: ایده اصلی فیلم خوش ساختی است و نقش لاله در دسته نقشهایی است که کم این مدل بازی را داشتم و این نقش متفاوتی بود و از حضور در فیلم بسیار خوشحالم.

بهرام رادان در مورد نقشش توضیح داد: وقتی چند خط از ایده اصلی را بعد از فیلم تراژدی شنیدم کاملا یک جاه طلبی بود به نظرم. زمانی که فیلمبرداری را شروع کردیم روز به روز ارزش ارز بیشتر می‌شد و موگویی مطمئن‌تر می‌شد و با یک همدلی کار را ساختیم. بعد از تماشای فیلم چیزی که به نظرم رسید این بود که سینما باید سرگرم کننده باشد و ما سعی کردیم مخاطب را سرگرم کنیم.

مریلا زارعی هم تصریح کرد: برای من این فیلم و این نقش جذابیتش از آنجایی شروع شد که خواستم به عنوان بازیگر مخاطب این اجازه را به من بدهد که نقشهای مختلف را امتحان کنم. من حضورم را در سینما با تهمینه میلانی آغاز کردم و دو جایزه مهم سینمایی ام را با فیلمسازان زن تجربه کردم و همیشه کار کردن با سینماگران زن برایم جذاب بوده‌است.

امیر عربی درباره دلیل پرداختش به این موضوع گفت: ما از چند فساد اقتصادی الهام گرفتیم و به کمک پرونده‌های واقعی سراغ موضوع رفتیم.

موگویی با اشاره به چهلمین سال انقلاب گفت: ما اوایل انقلاب سن کمی داشتیم و بسیاری از برهه‌های زمانی دوره‌های بعد از انقلاب را به یاد داریم و فکر می‌کنم در 40 سالگی انقلاب رودربایستی را کنار بگذاریم و باید به مشکلات فکر کنیم. بزرگترین دلیل زشتی‌های پیرامون ما ریشه در فسادهای اقتصادی دارد و حرمت دزدی و کلاهبرداری شکسته شده است.

وی افزود: یک عده اندک همه چیز را می‌خواهند و شایسته سالاری به سختی می‌تواند در این کشور راه گشا باشد. فکر می کنم همه می‌دانیم شخصیتی که صدیقیان بازی کرد خوب می‌شناسیم در این فیلم. من به اندازه خودم اعتراف می‌کنم به اندازه احتیاط خودم به این مسائل ورود کردم. من توانستم گفتمانی داشته باشم که در پس ظاهر لوکسش حرف اصلی را فراموش نکنیم.