لاکچری‌بازی این بار در بازار لوازم التحریر/ وقتی قیمت مداد رنگی برند به ۲۷ میلیون تومان می‌رسد!

چند روزی بیشتر تا آغاز سال تحصیلی باقی نمانده است و خانواده های ایرانی در این روزها با مشکلاتی در زمینه تهیه لوازم التحریر برای فرزندانشان روبرو هستند.

اخبار فرهنگ و هنر _ یکی از این مشکلات قیمت بالای لوازم التحریر است؛ قیمت برخی اقلام لوازم التحریر پس از افزایش قیمتی که در بازار کاغذ رخ داد، افزایش یافت. افزایش ۸ برابری قیمت کاغذ در یک سال گذشته، تولیدکنندگان نوشت افزار را با مشکل تهیه کاغذ مواجه کرده و تأثیر مستقیمی روی قیمت تمام شده لوازم التحریر هم گذاشته است.

البته این افزایش قیمت تنها در نوشت افزاری که از کشور‌های دیگر به ایران وارد می‌شود، ایجاد نشد. بلکه در نوشت افزار‌های تولید داخل هم دیده می‌شود. مسئله‌ای که سعید حسینی مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در نشست خبری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی هم به آن اشاره کرد.

وی در این نشست خبری گفته بود: «امسال خانواده‌های ایرانی، نوشت افزار را با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت سال گذشته تهیه می‌کنند. دلیل این امر افزایش ۸ برابری قیمت کاغذ و افزایش قیمت تمام شده تهیه آن است.

اما این روزها قیمت‌های عجیب و غریبی هم در میان لوازم التحریرها به چشم می خورد؛ در برخی سایت‌های فروش کالا برخی از برند‌های لوازم‌التحریر تبلیغ می‌شود؛ برند‌هایی که این روز‌ها برند‌های لاکچری لوازم التحریر محسوب می‌شوند و هر خانواده‌‌ای قدرت خرید آن را ندارد. این برند‌ها با قیمت‌های بالایی در سایت‌ها فروخته می‌شود و قیمت درج شده برای برخی از آنها به ۲۷ میلیون تومان هم می‌رسد. در این میان، می توان به برند خاص مداد‌های رنگی اشاره کرد که ۲۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است!

لاکچری‌بازی این بار در بازار لوازم التحریر/ وقتی قیمت مداد رنگی برند به ۲۷ میلیون تومان می‌رسد!

سوالی که در این بین پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان این قیمت‌های بالای لوازم التحریر برند را توجیه کرد؟ مردم هنگام مواجهه با این برند‌ها با این سوال مواجه می‌شوند که مگر این لوازم التحریر چه ویژگی خاصی نسبت به برند‌های دیگر دارند که قیمت آن تا این اندازه بالاست! تنها توجیهی که می‌توان برای این قیمت‌ها آورد، برند بودن آن است. دلیلی که چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسد.

لاکچری‌بازی این بار در بازار لوازم التحریر/ وقتی قیمت مداد رنگی برند به ۲۷ میلیون تومان می‌رسد!

به نظر می رسد در سالی که با عنوان رونق تولید ملی نامگذاری شده است، باید بیش از پیش به تولید ملی، ایرانی و اسلامی لوازم التحریر توجه کرد. برای اینکه مردم ما بتوانند خرید راحت تری داشته باشند بهتر است از تولید نوشت افزار‌های ایرانی اسلامی حمایت شود تا لوازم التحریر با قیمت مناسب تری در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار بگیرد. از جمله این حمایت‌ها می‌توان به قرار گرفتن مواد اولیه تولید لوازم التحریر با قیمت مناسب‌تر در اختیار تولید کننده و تبلیغ آن در جامعه اشاره کرد.