افزایش ضریب نفوذ تئاتر با نمایشنامه های مذهبی

محمود فرهنگ با تاکید بر آنکه هنر تئاتر به سبب زنده بودن میان تمامی هنرها بیشترین تاثیرگذاری را بر جامعه مخاطبان دارد، گفت: بر همین اساس است که دستمایه قراردادن مفاهیم انسان‌ساز و تعالی‌بخش بشر ملهم از قصص قرآنی، زندگی و سیره پیامبران و ائمه معصومین (ع) نقش غیرقابل انکاری در ترویج مبانی دینی میان مردم و میزان رشد، توسعه و اعتلای فرهنگی جوامع دارد.

اخبار فرهنگ و هنر- وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مسیرها برای ترویج هنر تئاتر میان عموم مردم و تحقق شعار تئاتر برای همه؛ تولید آثار نمایشی با الهام از مفاهیمی است که دارای عمومیت بالایی میان افراد جامعه است. تردیدی وجود ندارد در کشور اسلامی مانند ایران آموزه‌ها، مبانی دینی و شعائر اسلامی از آشناترین مفاهیم میان اغلب مردم به شمار می رود.

بیشترین دامنه مخاطبان مختص تئاتر دینی

مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر آنکه پس از انقلاب اسلامی نمایش‌های دینی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده اند تصریح کرد: اهمیت شعائر دینی و مفاهیم مذهبی در جامعه مسلمان ایران همواره مورد تایید و تاکید جامعیت ایرانیان بوده است. در حقیقت بروز و ظهور رفتارهای جامعه شناسانه سرچشمه اصلی خود را در مفاهیم و مبانی دینی داشتند و تولیدات تئاتر دینی با الهام از این مهم بیشترین بازخورد را از سوی مخاطب به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته فرهنگ شاهد این مدعا ۲۹ سال تداوم اجرای نمایش خورشید کاروان است. نمایشی که همواره در ایام ماه محرم و صفر همسو با عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به عنوان بخشی از فعالیت هنرمندان تئاتر پای ثابت رفتارهای فرهنگی و هنری در همراهی و همسویی با مردم مرثیه خوان شهادت امام سوم شیعیان بوده است.

اثری با کیفیت و در خور شأن مخاطبان هنر تئاتر ایران

کارگردان خورشید کاروان یادآورشد: این اثر نمایشی در بیست و نهمین سال اجرای خود از ۱۷ تا ۲۶ مهرماه در سالن برج میلاد اجرای عمومی خود را پشت سر خواهد گذاشت و مانند همیشه تلاش کرده ایم تا در اجرای مجدد این اثر نمایشی علاوه بر تقویت بخش‌های مختلف این اثر در ساحت تولید بدون توجه به اجراهای پیشین، اثری با کیفیت و در خور شأن مخاطبان هنر تئاتر ایران ارائه دهیم.

فرهنگ خاطرنشان کرد: مهمترین تغییر صورت گرفته در اجرای خورشید کاروان اضافه شدن سیروس همت بازیگر شناخته شده کشورمان به گروه بازیگران این اثر نمایشی است و مانند سالیان قبل جلیل فرجاد، اسدالله بابایی، کرامت رودساز و مهدی امینی به همراه تنی چند از هنرمندان و همسرایان و گروه بازیگران خورشید کاروان را تشکیل می دهند.

زکات دانش آموختن آن است

مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به حدیثی از حضرت امام صادق (ع) که فرمودند «هر چیزی زکاتی دارد و زکات دانش آموختن آن به اهلش است» گفت: مهمترین داشته و آورده هنرمندان تئاتر دانش و علم آنها در هنر نمایش است. بر همین اساس فعالیت آنها در عرصه تئاتر دینی و ارائه آثار نمایشی در قالب محتوای مذهبی به عموم مخاطبان پرداخت زکات علم و دانشی است که این هنرمندان در طی سال‌ها کار علمی و عملی آن را کسب کردند و حال این رسالت و وظیفه خود را با نام مطهر و مقدس حضرت امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و حماسه کربلا به مخاطبان ارائه می دهند.

نمایش خورشید کاروان کاری از موسسه فرهنگی - هنری فدک؛ نمایشی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۷۱ و با کارگردانی حسین نورایی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به روی صحنه رفت.

از آن تاریخ تا به امروز با کارگردانی مسافرآستانه و طی ۱۵ سال اخیر با هدایت و سکانداری محمود فرهنگ بیش از ۱۲۰۰ اجرا در تهران و شهرهای مختلف ایران و همچنین کشورهایی مانند انگلستان، هلند و امارات را تجربه کرده است.

خورشید کاروان به قلم مهدی متوسلی و بر اساس نمایشنامه «هیهات» اثر زنده یاد ابوالقاسم حیادار به رشته تحریر درآمده و داستان آن روایت سفر اسرای کربلا بعد از واقعه عاشورا به سمت شام و توقف آنها در دیر راهب نصرانی به همراه سر متبرک و مطهر حضرت امام حسین (ع) است. نجواها و ارتباط شبانه راهب نصرانی با سر مبارک حضرت امام حسین (ع) و اسلام آوردن او، قالب نمایش خورشید کاروان را تشکیل می دهد.