«لنگرگاه» ساخته می شود

بابک بهداد مستندساز درباره جدیدترین فعالیت خود، گفت: قرار است یک مجموعه مستند با نام «لنگرگاه» در پنج قسمت ۴۰ دقیقه‌ای در مراکز استان‌ها (صدا و سیمای گیلان) راجع به تاریخ بندرانزلی تولید کنیم و هم اکنون بخشی از کار‌های تحقیقاتی آن را انجام داده ایم. در کل بخش پژوهش آن به حدود چهار ماه زمان نیاز دارد البته روش کاری من به نوعی است که تحقیق و پژوهش در زمان تولید نیز انجام می‌شود.

اخبار فرهنگ و هنر - او افزود: در این میان گفت و گو‌هایی با آدم‌های قدیمی منطقه خواهیم داشت که صحبت‌های این عزیزان را در کتاب‌ها و مقاله‌ها نمی‌توان پیدا کرد و تازگی دارد. به همین علت بخش پژوهش تا انتهای تولید همراه ما خواهد بود.

این مستندساز درباره نمایش «لنگرگاه» در جشنواره‌ها بیان کرد: احتمال دارد یک یا دو قسمت آن در جشنواره مراکز استان‌ها و دیگر جشنواره‌ها مانند سینما حقیقت ، جشن خانه سینما و حتی جشنواره‌های خارجی نمایش داده شود.

بهداد با بیان اینکه از روای استفاده خواهد کرد، گفت: از آنجایی که سعی می‌کنم از گفت و گو و مصاحبه پرهیز کنم بنابراین این مجموعه راوی خواهد داشت.

او ادامه داد: فعلا در بخش پژوهش علی ارکیان به من کمک می‌کند و قرار شده با مرکز پژوهش‌های گیلان صحبت کنیم و ببینیم چه کمکی می‌توانند انجام دهند و احتمالا از دوستانمان در این مرکز بهره خواهیم برد.

این کارگردان با اشاره به موضوع جدیدترین مستندش اظهار کرد: این مستند از پیدایش بندر انزلی تا تاریخ کشتیرانی، مبارزات مردم انزلی در مشروطه، تقسیمات دریایی دریاچه خزر و... را نشان می‌دهد.

این مستندساز گفت: به جز کارگردانی، تهیه کنندگی و بخشی از پژوهش و نویسندگی کار را انجام می‌دهم و سرمایه گذار، تلویزیون خواهد بود البته که هنوز تیم پژوهش کامل نشده و به تنهایی این بخش را پیش می‌برم. در بخش پژوهش از منابع مکتوب، عکس ها، مدارک و فیلم‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

وی درباره اهمیت تاریخی بندرانزلی تصریح کرد: بندر انزلی دروازه‌ای برای ورود ایران به اروپا بوده است و بسیاری از مردم و روشنفکران دوره قاجار از انزلی به اروپا می‌رفتند و به نوعی دروازه تردد ایران بوده است. کارخانه برق، دوربین عکاسی و فیلمبرداری، گرامافون و ... همه از انزلی وارد ایران شده است بدین علت اهمیت بالایی در تاریخ ایران دارد.

بهداد در پایان عنوان کرد: همین که تلویزیون به تاریخ ایران توجه کرده اتفاق مثبت و خوبی است، چون تاریخ ایران مملو از مسائل و اتفاقات تلخ و شیرین و جذاب است که قابلیت پرداخت دارد و با نگاهی درست می‌توان بازنگری کرد و این موضوع به شدت مورد نیاز جامعه کنونی است، چون باید مردم تاریخشان را فراموش نکنند و آن را به خوبی بشناسند.