ضربه سنگین قاچاق میوه به کشاورزان

گروه اقتصادی- سال گذشته بر اساس اعلام معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان 15هزار تن میوه قاچاق در کشور کشف شد که عمده این میوه ها شامل پرتقالریال لیموترش و سیب بود.

 

به گزارش افکارنیوز، این اتفاق در حالی رخ داد که چنین میوه هایی در سراسر کشور کشت و تولید می شوند اما به دلیل سود بالای آن عده ای سودجو اقدام به قاچاق و واردات غیر قانونی می کنند.

 

کشف 15هزار تن میوه قاچاق در حالی صورت گرفته که برای حمل آنها قاچاقچیان نیازمند کانتینرهای یخچال دار هستند تا بتوانند میوه های با کیفیت و تازه را در میادین عرضه کرده و به دست مصرف کنندگان برسانند.

قاچاق میوه در حالی رخ می دهد که به گفته مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین گمرک امکان بازدید امکان بازدید همه کانتینرها وجود ندارد!

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در این باره دربازه های مختلف زمانی میوه هایی خاص در بازار دیده می شود که بسیار تازه و گران قیمت هستند و برای واردات آنها باید شرایط خاصی را فراهم کرد.

رضا نورانی افزود: به جز موز، انبه، آناناس و نارگیل  ورود دیگر میوه ها و به ویژه انواع مرکبات ممنوع بوده و قاچاق محسوب می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته و در بازدید از میدان میوه و تره بار مشاهده شد که میوه های قاچاق در سردخانه نگهداری می شود بنابراین ادعای این که کسی متوجه قاچاق آنها نشده جای سووال دارد.

وی تاکید کرد: سازمان گمرک و مسوولان باید پاسخگو باشند چگونه این حجم عظیم از میوه به صورت قاچاق وارد کشور شده و کسی کانتینرهای یخچال دار و مجهز را کنترل نکرده است.

وی درباره تبعات قاچاق میوه به کشور گفت: برای واردات محصولات قاچاق شده هیچگونه عوارض و تعرفه گمرکی  پرداخت نمی شود بنابراین دولت از این بابت ضرر می کند؛ به دلیل نبود نظارت های مناسب ممکن است میوه های آلوده به آفات و بیماری ها وارد کشور شود که در تمام کشور قابلیت انتشار دارد و همچنین مصرف کنندگان نمی توانند در مورد سلامت محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

نورانی بیان کرد: با توجه به ورود انواع آفات و آلودگی ها از طریق میوه ها به کشور، کشاورزان متحمل خساات سنگینی می شوند و دولت به جای حمایت از آنها مجبور است بودجه کلانی را صرف خرید و توزیع آفت کش ها و سموم کند.

وی تاکید کرد: ایران، کشوری است که دارای توان بالا در تولید محصولات باغی و انواع میده هاست و در بسیاری از موارد رتبه یک تا هفت تولید این محصولات را به خود اختصاص داده و دارای حرف های بسیار در زمینه صادرات میوه است بنابراین واردات و قاچاق بی رویه میوه هیچ توجیهی ندارد .

وی گفت : اینکه یک محصولی قاچاق اعلام بشود و یا به یکباره مقابل صادرات و یا واردات بایستیم به تنظیم بازار کمکی نمی کند.

نورانی خاطر نشان کرد: در امریکا برای واردات میوه از یک ایالت به ایلت دیگر کنترل های شدیدی اعمال می شود و با این کار مانع انتشار آلودگی و آفات می شوند اما متاسفانه در کشورمان بودنتوجه به مساله سلامت، میوههای قاچاق به راحتی در استان ها و شهرهای مختلف عرضه می شود.

وی درباه زمان اوج قاچاق میوه در کشور توضیح داد: معمولا در بهار و تابستان شاهد تنوع میوه هستیم و این مساله مانع قاچاق میوه می شود اما در نیمه دوم سال و به ویژه فصل زمستان میوه هایی مانند سیب ، پرتقال، کیوی و انار در بازار موجود است و به همین دلیل سودجویان دست به قاچاق گسترده انواع میوه زده و سودهای کلان به جیب می زنند.

وی گفت: دولت و گمرک و ... نتوانسته اند تا کنون عملکرد مناسبی در مبارزه با قاچاق میوه و عرضه ان به قیمت گزاف داشته باشند و با توجه به حجم گسترده قاچاق انوع میوه این دستگاه ها باید پاسخگو باشند که چرا نمی توانند واردات غیر قانونی میوه را کنترل کرده و مانع قاچاق شوند.