خودزنی اقتصادی درقم

قم یکی از شهرهای صنعتی کشور است که دو شهرک صنعتی سلفچگان و شکوهیه از جمله شهرک های صنعتی هستند که در صورت بهره برداری کامل از واحدهای صنعتی این شهرک ها ،علاوه بر رفع بیکاری جوانان قمی می توانند در تحقق عملی اقتصاد مقاومتی نقش ویژه ای را یفا کنند .

وجود 11 شهرک صنعتی و نواحی صنعتی در استان قم نیز یکی از زیرساخت های اساسی استان قم در تحقق بخشی از اقتصاد مقاومتی است که اگر از همه ظرفیت های این شهرک ها و واحدهای صنعتی به صورت کامل بهره برداری شودعلاوه بر تامین نیاز داخلی می توان در بخش صادرات نیز عملکرد موفقی داشت.

در همین راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه براساس آخرین پایش های صورت گرفته چیزی حدود ۳۰ درصد واحدهای تولیدی استان تعطیل هستند، گفت: از میان ۲۷۰۰ واحد صنعتی پایش شده بیش از ۱۶۰۰ واحد در شهرک و نواحی صنعتی استان قراردارند.

ذاکری با بیان اینکه همه واحدهای صنعتی استان در نیمه دوم سال ۹۴ پایش شده‌اند، گفت: بر این اساس ۸۸۵ واحد تعطیل، ۱۴۹۰ واحد فعال و نیمه فعال هستند که بیش از ۳۵ درصد آن ظرفیت زیر ۲۵ درصد، ۵۹۱ واحد بین ۲۵ تا ۵۰ درصد، ۱۲۴ واحد میان ۵۰ تا ۷۵ درصد و ۱۰۳ واحد صنعتی نیز بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد فعالیت دارند.

وی با تأکید براینکه بیش از ۷۰ درصد از واحدهای صنعتی استان زیر ظرفیت ۲۰ تا ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند، گفت: افزایش ظرفیت اسمی و ارتقا کیفیت تولید از جمله برنامه‌هایی است که باید در ستاد استانی اقتصاد مقاومتی طرح، بررسی و رسیدگی شود.

این آمار  و ارقام ها که نشان از زنگ خطر بزرگی دارد زیرا وقتی طرفیت ها و زیرساخت ها وجود دارد و بهره برداری از آنها به صورت کامل انجام نمی شود یعنی بیکاری عده ای که پیش از این در این واحدهای صنفی مشغول به کار بودند.

وقتی واحد صنعتی با 50 درصد توان خود مشغول فعالیت است به این معنی است که سرمایه و حمایت کافی از این واحد صورت نگرفته تا بتواند بقیه امکانات و تجهیزات خود را راه اندازی کند و بخشی از سرمایه و یا دستگاه ها در داخل واحد صنعتی با وجود نیروی انسانی که به دنبال شغل است بدون استفاده مانده است  که شاید بتوان به جرات گفت این بزرگترین خودنی اقتصادی است.

البته در این جا نقش سودهای سپرده های بانکی نیز در تعطیلی واحدهای صنعتی بسیار پررنگ است زیرا سودهای بالا بدون مالیات و دردسر باعث می شود سرمایه گذار به جای سرمایه گذاری در تولید به سمت سپرده گذاری بدون دردسر برود که امید است با وضع قوانین جدید مالیاتی برای سود های سپرده و یا کاهش سودهای که به سپرده ها پرداخت می شود وضعیت تولید استان قم نیز  بهبود پیدا کند.

در همین راستا امیر طیبی‌نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اظهار داشت: بیشترین مشکلات شهرک‌های صنعتی را در حال حاضر سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، تأمین مواد اولیه، مالیات‌ها و ارزش افزوده‌ها، بیمه‌ها، تسهیلات بانکی و تأمین نیروهای انسانی متخصص تشکیل می‌دهند.

با نگاهی به توانمندی های  استان قم می توان ظرفیت های فراتر از ظرفیت های استانی و ملی  را مشاهده کرد قم به عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان ،پایتخت کامپیوتری ایران ، پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران ، قطب تولید موتورسیکلت در ایران،قطب تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی،یکی از سه قطب تولید کیف و کفش در ایران،دومین قطب انتشار کتاب و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه  و دومین قطب تولید مبلمان در کشور شناخته می‌شود.

این عناوین نشان دهنده این مسئله است که اگر مسئولین استانی و کشوری قدری اقدام عملی برای رونق ظرفیت های استان قم انجام دهند این استان می تواند گام بسیار ارزشمندی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد .

یکی دیگر از موانع کار و رونق واحدهای صنعتی و شهرک های صنعتی وجود بروکراسی حاکم در ادارات است، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی را مالیات‌ها دانست و افزود: گاهی ارزش افزوده پرداختی توسط واحد‌ها بیش از مالیات‌ها است.

وی گفت: متأسفانه بیشتر کارخانه‌ها اجناس خود را با چک می‌فروشند در حالی که اداره دارایی، مالیات و ارزش افزوده را به صورت نقدی دریافت می‌کند. در این میان یک نکته اساسی که وجود دارد این است که  وجود زیرساخت ها که همواره بهانه و یا دلیل عدم  اقدام های عملی و یا تاخیر در انجام کارهای اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی بود  دیگر در استان قم نمی تواند به عنوان دلیل عدم اقدام عملی باشد زیرا زیرساخت های اساسی اقتصادی در قم وجود دارد و تنها باید حمایت های لازم برا ی بهره برداری از این زیرساخت ها انجام شود.