معجزه پیامبرمان را بهتر بشناسیم/عکس

رسالت حضرت محمد (ص)، در آخرین دوره از پیامبران نشانه‌ای برای اِکمال دین از سوی پروردگار بود. دینی که با نام اسلام و راهنمایی پیامبر خاتم (ص) چراغ هدایت را برای مسلمانان روشن کرد و مسیر سعادت و رستگاری را به وسیله ملکه وحی جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) در قالب کتابی الهی مانند دیگر ادیان هموار‌تر شد.

این کتاب نیز، مانند تورات حضرت موسی (ص)، زبور حضرت داوود (ع) و انجیل حضرت عیسی (ع)، یکتا پرستی را در زمانه‌ای که جهل و نادانی فراگیر شده بود، بیان کرد و صدای حقانیت را به وسیله رسول الله (ص) و پنج تن آل عبا (ع) به گوش جهانیان رساند.

 

قرآن

قرآن کریم، به عنوان یکی از مهمترین معجزات پیامبر اکرم (ص) و همچنین بالاترین کتاب الهی، در خود علاوه بر اشاره به قوانین و حقوق در جامعه اسلامی، نگاه ویژه‌ای به جهاد در راه خدا، تربیت فرزندان و خانواده، نوع سبک زندگی و ... دارد؛ و در بیانی شیوا و رسا، مفاهیم الهی، ضرب المثل ها، داستان‌های قرآنی و آداب زندگی، توسط حضرت امیرالمومنین (ع) تدوین و جمع آوری شده است.

 

شناسنامه قرآن

نام

قرآن یک کلمه ی عبری و

 اسم اصلی آن فرقان است.

 

بزرگترین آیه

آیه ی ۲۸۲ سوره ی بقره

لقب

مجید

کوچکترین آیه

کلمه (طه) از سوره بیستم

زبان

عربی

تعداد سوره های مکی

۸۲ سوره

زمان نزول

ماه رمضان , شب قدر

تعداد سوره های مدنی

۲۰ سوره

محل نزول

مکه مکرمه, غار حرا

تعداد سوره های مکی و مدنی

۱۲ سوره

فرستنده

الله جل جلاله

سوره نصف قرآن

سوره کهف

ملکه وحی

حضرت جبرئیل

مادر قرآن

فاتحه سوره ی

گیرنده

حضرت محمد (ص)

قلب قرآن

یس سوره ی

تعداد وحی

24000 مرتبه

عروس قرآن

سوره ی الرحمن

مدت نزول

۲۳ سال

سوره ای که دو بسم الله دارد

نمل

اولین آیه

إقرا باسم ربک الذی خلق

سوره ای که بسم الله ندارد

توبه

اولین سوره

العلق

تعداد حزب

۱۲۰ حزب

آخرین سوره

النصر

سوره ای که در تمام آیات اسم الله دارد

مجادله

آخرین آیه

الیوم اکملت لکم دینکم

تعدا آیات

۶۲۳۶ آیه

تعداد جزء

30 جزء

تعداد کلمات

۷۷۴۳۹ کلمه

تعداد سوره

۱۱۴ سوره

تعداد حروف کل قرآن

۳۳۰۷۳۳ حروف

با عظمت‌ترین آیه

 

آیت الکرسی

 

تعداد نقطه ها

 

۱۰۵۶۸۴نقطه

طولانی‌ترین سوره

سوره بقره

قرآن به سه قسمت تقسیم شده

وحدانیت خدا ، قصص ، احکام

کوتاه‌ترین سوره

 

سوره کوثر

سوره ای که سه بار خواندن آن حکم ختم قرآن را دارد

 

سوره ی اخلاص

 

یکی از نکات جالب و قابل تأمل در قرآن مجید، برابری و عدالت است، در زمان نزول این کتاب الهی، چرتکه و یا هر وسیله امروزی برای محاسبات وجود نداشت، اما به خوبی می‌توان برابری و زوج بودن را در میان شگفتی‌های قرآن درک کرد.

واقعیت اعجاب‌آور این است که تعداد دفعاتی که کلمه مرد در قرآن دیده می‌شود ۲۴ مرتبه و تعداد دفعاتی که کلمه زن در قرآن دیده می‌شود هم ۲۴ مرتبه است، درنتیجه، نه تنها این عبارت از نظر دستوری صحیح است، بلکه از نظر ریاضیات نیز کاملاً بی‌اشکال بوده، همچنین این برقراری توازن بین دیگر مسائل نیز دیده می‌شود.

دنیا ۱۱۵ / آخرت ۱۱۵- ملائک ۸۸ / شیطان ۸۸- زندگی ۱۴۵ / مرگ ۱۴- سود ۵۰ / زیان ۵۰- ملت (مردم) ۵۰ / پیامبران ۵۰- ابلیس ۱۱ / پناه جستن از شر ابلیس ۱۱- مصیبت ۷۵ / شکر ۷۵- صدقه ٧٣ / رضایت ٧٣- فریب خوردگان (گمراه شدگان) ۱۷ / مردگان (مردم مرده) ١٧- مسلمین ۴١ / جهاد ۴١- طلا ۸ / زندگی راحت ٨- جادو ۶٠ / فتنه ۶٠ - زکات ٣٢ / برکت ٣٢ - ذهن ۴٩ / نور ۴٩ - زبان ٢۵ / موعظه (گفتار، اندرز) ٢۵ - آرزو ٨ / ترس ٨ - آشکارا سخن گفتن (سخنرانی) ١٨ / تبلیغ کردن ١٨ - سختی ١١۴ / صبر ١١۴ - محمد (ص) ۴ / شریعت (آموزه‌های حضرت محمد (ص)) ۴ .

 

قرآن

جالب است که نگاهی به دفعات تکرار کلمات زیر در قرآن داشته باشیم چراکه نماز ۵، ماه ١٢، روز ٣۶۵ از آن‌ها یاد شده است. همچنین دریا ۳۲، زمین (خشکی) ۱۳ بار آمده است که در یک جمع و ضرب ساده به مساحت دریا‌ها و خشکی‌های سطح زمین پی برد.

دریا + خشکی = ۴۵=۱۳+۳۲ که دریا = %۱۱۱۱۱۱۱/۷۱= ۱۰۰ × ۴۵/۳۲ و خشکی = % ۸۸۸۸۸۸۸۹/۲۸ = ۱۰۰ × ۴۵/۱۳.

دانش بشری اخیراً اثبات نموده که آب ۱۱۱/۷۱% و خشکی ۸۸۹/۲۸ % از کره زمین را فراگرفته است. از سوره قمر تا آخر قرآن ۱۳۸۹ آیه وجود دارد و سال ۱۳۸۹ قمری برابر ۱۹۶۹ میلادی است که تاریخ فتح ماه توسط بشر است.

در تمام حیوانات، تعداد کروموزوم‌های حیوان نر و ماده برابر است و زنبور عسل تنها حیوانی است که ساختار کروموزومی آن با سایر حیوانات متفاوت است، زیرا زنبور ماده ۱۶ جفت کروموزوم دارد در حالی که زنبور نر ۱۶ تک کروموزوم دارد و جالب است که شانزدهمین سوره قرآن به نام زنبور عسل (نحل) نام گذاری شده است.

همچنین در چند جای قرآن کلمه حمیر (الاغ) همراه نام سایر چهارپایان به کار رفته است، اما تنها در دو آیه قرآن نام این حیوان به تنهایی ذکر شده است. انکر الاَصوات لصوت الحمیر (لقمان) و، مثل الذین حملوا التورات ثم لم یحملو‌ها کمثل الحمار یحمل اسفارا (جمعه) این حیوان ۳۱ جفت کروموزوم یعنی ۶۲ کروموزوم دارد و این دو سوره سوره‌های ۳۱ و ۶۲ قرآن هستند.