3 حکایت آموزنده و پندآموز

به گزارش افکار نیوز ؛ سه حکایت آموزنده و پندآموز از زبان حجه الاسلام والمسلمین علیرضا توحیدلو را در ادامه می خوانید.

فاطمه علیها السلام کیست؟

انا اعطیناک کوثر

فاطمه علیها السلام، زُهره‌ی زهرائى است که از نور عظمت الهى خلق شده، و آنچنان آسمان و زمین به نور وجودش روشنایى یافته که ملائکه به سجده افتادند، و درباره‌ی عظمت آن نور، از حضرت حقّ پرسیدند.

فاطمه علیها السلام، حَوْراء إِنْسیّه‌‌اى است که خداوند پیش از خلقت آدم ابوالبشر علیه السلام وى را از نور خویش آفرید، و در زیر ساق عرش خود جاى داد، و پیوسته به تسبیح وتقدیس و تهلیل و تحمید حضرت حقّ اشتغال داشت.

فاطمه علیها السلام، بزرگ بانویى است که چون خداوند، نور او و پدر و شوهرش و دو فرزندش حسن و حسین علیهم السلام را آفرید، ولایتشان را بر ملائکه و سایر مخلوقات عرضه داشت، قبول کنندگانش از مقرّبین، ومنکرینش از کافرین به حساب آمدند.

فاطمه علیها السلام، یگانه‌ی بانویى است که خود و پدر و شوهرش و حسن و حسین و دیگر فرزندان معصومش علیهم السلام، در خلقت نورى، اقدم و اشرف و اعلاى بر خلقت نورى دیگران- حتى انبیاء و اوصیاى سَلَف علیهم السلام- بوده‌‌اند، و نور ایشان بر آسمانها و زمین و کوهها و ... عرضه شد و همه را فرا گرفت.

فاطمه علیها السلام، بانوى برجسته‌‌اى است که خود و پدر و شوهر و حسن و حسینش، در پرده سراى عرش الهى، پیش از خلقت آدم علیه السلام در مقام «عالین» تسبیح گوى بودند، وملائکه به تسبیح ایشان تسبیح مى‌‌گفتند.(١)

آمرزش به واسطه عمل فرزند

ای عزیز! از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمود: حضرت عیسی بن مریم(ع) به قبری عبور نمود که صاحب آن شکنجه و عذاب می شد. پس سال آینده از همان قبر عبور نمود و دید عذاب از او برداشته شده است. عرض کرد: پروردگارا! سال گذشته به این قبر برخورد نمودم در حالی که صاحب آن شکنجه و عذاب می شد، اما امسال بر همان قبر عبور کردم و عذابی بر او ندیدم. پس خداوند با جلالت به او وحی فرمود که : ای روح الله! همانا فرزند صالحی از او به حد بلوغ و رشد رسیده و راه و جاده ای را هموار و اصلاح نموده و یتیمی را محل سکونت داده و در پناه خود گرفته، پس او را به واسطه عمل و کردار فرزندش آمرزیدم.(٢)

مسئولیت والدین در برابر تربیت فرزندشان

از رسول خدا(ص) نقل شده که به علی علیه السلام فرمود: لعنت خدا بر آن پدر و مادری که موجب شود اولادش عاق گردد.« یا علیُّ لَعَنَ اللهُ والدَینِ حَمَلا وَلَدَهما عَلَی عُقُوقِهما».

روح این روایت آن است که تو نسبت به فرزندت مسئولی و باید او را متدین و با اخلاق تربیت کنی تا موجب نشوی که فرزندت عاق شود.(٣)

 

١- منبع: جلوه نور، ص۱۰.

٢- منبع: سلوک با فرزند ، ص چهل و نه

٣- منبع: سلوک با فرزند ، ص پنجاه و یک