خیراتی که بلاها را از زندگیتان دور می کند

ابراهیم بهاری درباره فلسفه خیرات و تاثیرات آن بر اموات و شخص خیرات دهنده گفت: آیات کریمه قرآن و روایات اهل بیت معصومین (ع) و انبیای الهی (ع) مکررا سفارش کرده‌اند که علاقمندان، دوستان، وراث و خیرخواهان یک میت هرگز بعد از مرگ او را فراموش نکنند و برای انجام کارهای خیر برای او تلاش کنند.

وی با توجه به تاثیرات خیرات برای اموات اشاره داشت: گرچه زحمت خود انسان برای عالم آخرت تاثیرات بی نظیری دارد؛ اما خیرات برای اموات نیز تاثیرات ارزشمندی در پی دارد. بر این اساس امام جعفر صادق (ع) می‌­فرمایند که خداوند از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه روح مردگان را آزاد می­‌کند تا ببیند وراث به چه اندازه به یاد آن­‌ها هستند.

کارشناس علوم قرآنی با تاکید بر اهمیت خیرات در سخن پیامبر اکرم (ص)، گفت: پیامبر اکرم (ص) در خطبه‌­ای که در آستانه ماه مبارک رمضان ایراد کردند، می‌­فرمایند: مردگان خود را ولو با یک جرعه آب یاد کنید. یکی از یاران سوال کرد که ما توانایی افطاری دادن نداریم. پیامبر فرمود: آیا آب خنک نیز در خانه ندارید؟ فرد سوال کننده عرض کرد: چرا. پیامبر (ص) فرمود: آن آب را به نیت مردگان خود احسان کنید. چرا که برای آن مرده آثار گرانبهایی دارد.

وی با اشاره به آثاری که خیرات برای شخص خیر دارد، تاکید داشت: پیامبر (ص) می­‌فرمود هر کسی صدقه‌­ای به فرد سالم دهد که دست نیاز خود را باز کرده است، خداوند هفتاد برابر آن را برای شما بر می­‌گرداند. همچنین می‌­فرماید: اگر به فقیر سالمی که دست دراز نکرده، کمک کنید، خداوند هفتصد برابر آن را بر می‌­گرداند. ایشان همچنین فرموده‌­اند: اگر به فقیری که مریض است کمک شود، خداوند هفت‌هزار برابر آن را بر می­‌گرداند.

بهاری با توجه به آثاری که خیرات برای اموات به دنبال دارد، اشاره داشت: پیامبر اکرم (ص) می‌­فرماید: اگر به نیت پدر و مادری که از دنیا رفته‌­اند به فقیر مریض کمک شود، خداوند هفتاد هزار برابر آن را به ایشان بر می‌­گرداند. لذا هم برای میت و هم برای فرد خیرات دهنده آثار گرانبهایی دارد.

وی با تاکید بر میزان خیراتی که هر فرد می‌­تواند ببخشد، گفت: خیرات را در حد وسع می‌توان داد. اگر اموات خیر ببینند، از عالم آخرت توانایی دعاگویی افراد خصوصا اولاد را دارند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به کیفیت خیرات اموات نیز افزود: احسان کردن لزوما به مسائل مادی ختم نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات قرآن، دعا و نماز خواندن است. فردی که برای میت طلب حلالیت می‌­طلبد، دعای خیر آن میت دنبال آن فرد است. پدر و مادری که از دنیا می­‌رود، چهل حق به گردن اولاد دارد. خیرات یکی از آن چهل حق محسوب می­‌شود.

وی با توجه به دایره تاثیرات خیرات اموات تاکید داشت: خیرات تاثیرات دنیوی و اخروی دارد. به گونه­‌ای که گاهی خطرات بزرگی را از زندگی فرد برطرف می­‌کند. فردی که قدم خیری برای اموات بر می‌دارد، برای او قدم خیر برداشته می‌شود. روایات متعددی اشاره کرده است که اگر فردی در دنیا برای گذشتگان خود خیرات کند، خداوند بلاها را از زندگی او در دنیا بر طرف می‌­کند و لطف و رحمت الهی شامل حال او می­‌شود.