حال و هوای حجاج در آخرین روزهای حضور در مسجدالحرام/تصاویر

روز گذشته هم‌زمان با بیست‌وچهارم ذی‌الحجه در عربستان، بسیاری از حجاج کشورهای مختلف از فرصت باقی‌مانده در مکه مکرمه استفاده کرده و نه تنها شباهنگام و غروب بلکه در ظهرها با وجود گرمای هوا به مسجدالحرام می‌روند و به دعا و نیایش می‌پردازند.

حجاج ایرانی نیز هم‌گام با سایر حجاج کشورهای مختلف در زمان‌های مختلف به ویژه سحرگاه و شب‌ها به مسجدالحرام شرف می‌شوند و هر کسی در هر گوشه‌ای در کنار خواندن دعا و نماز، با خدای خود راز و نیاز می‌کند. 

 

 

حضور اقدام و رنگ‌ها و نژادهای گوناگون با زبان‌های مختلف در مسجدالحرام زیبایی خاصی دارد، به طوری که هیچ لحظه‌ای از شبانه‌روز در اطراف خانه خدا خالی از جمعیت نیست و هر کسی از هر فرصتی استفاده می‌کند تا خود را به رکن یمانی و نادون طلا برساند.

 

با توجه به اینکه ایام حج به پایان رسیده است، بسیاری از حجاج در حال بازگشت به کشور خود هستند. در کنار این امر سازمان حج عربستان اعلام کرده است که از ابتدای محرم اعزام‌های زائران عمره مفرده آغاز می‌شود به همین دلیل تا یک هفته دیگر بر تعداد زائران افزوده خواهد شد.

حسین‌نژاد یکی از حجاج کشورمان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه روزهای آخر حضور در مکه مکرمه سختی‌های خود را دارد، می‌گوید: از طرفی از اینکه قرار است بعد از روزها به کشور برگردیم و خانواده را ملاقات کنیم خوشحالیم و از طرف دیگ دوری از مکه مکرمه برایمان خیلی سخت است چرا که لحظات زیبایی را اینجا داشتیم اما امیدواریم با دستان پر به میهن بازگردیم و این معنویت حج در وجودمان حفظ شود.

محمدی‌نیا یکی دیگر از حجاج ایرانی که در مکه مکرمه حضور دارد و قرار است آخر فردا به کشور بازگردد، می‌گوید: این روزها که به خانه خدا مشرف می‌شود حجاج با ذوق و اشتیاق متفاوتی به دور خانه خدا طواف می‌کنند. به ویژه حجاج آفریقایی که مشخص است با همه توان سعی دارند در روزهای آخر هم به طواف بپردازند. البته در این بین برخی از حجاج به ویژه پاکستانی‌ها رفتارهای متفاوتی دارد و سعی می‌کنند با حجاج سایر کشورها ارتباط سازنده‌ای داشته باشند به ویژه‌ با ایرانیان. تا جایی که بسیاری از حجاج پاکستانی وقتی یک ایرانی می‌بینند ذوق کرده و از حال و هوای مقام معظم رهبری و ارادت خود به معظم‌له می‌گویند. 

 

 

وی می‌افزاید: یکی از حجاج عراقی نیز وقتی متوجه شد ما ایرانی هستیم با وجود اینکه چندان نمی‌توانست فارسی صحبت کند، می‌گفت که خیلی دوست دارد به ایران به ویژه مشهد مقدس بیاید. او که قبل از سفر حج به زیارت امام حسین(ع) و امام علی(ع) مشرف شده بود قصد داشت پس از بازگشت به عراق به سامرا و کاظمین هم مشرف شود و اگر امام رضا(ع) او را بطلبد به مشهد نیز تشرف یابد، چرا که می‌خواست در تابستان تمامی ائمه اطهار(ع) را زیارت کرده باشد. 

مطهری نیز یکی دیگر از حجاج کشورمان با بیان اینکه من هنوز نرفته دلتنگ مسجدالحرام هستم، می‌گوید: امیدوارم حج ابراهیمی قسمت تمامی ایرانیان شود و تمامی مسلمانان در آرامش و سلامت حج را به جای آورند. امسال در هر نقطه‌ای که حضور داشتم به یاد شهدای منا بودم. آن‌ها شهادت زیبایی داشتند در بهترین لباس و بهترین مکان، اما خانواده‌های آن‌ها داغ عظیمی بر دل دارند چون فکر نمی‌کردند روزی حجاج آن‌ها بروند و دیگر برنگردند. امیدوارم خداوند به همه صبر دهد.

به گزارش فارس، امسال ۸۵ هزار و ۲۰۰ زائر ایرانی به حج تمتع مشرف شدند که بیش از ۳۴ هزار نفر از آن‌ها به کشور بازگشته و سایر حجاج نیز تا ۲۴ شهریور به میهن بازمی‌گردند.