انواع سرمایه‌گذاری از منظر دنیای اسلام

به علاوه سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های کسب درآمد برای سرمایه‌گذاران است. صاحبان سرمایه‌های کم و کلان در جستجوی راهی برای به جریان انداختن پول و سرمایه خود هستند تا از این طریق هم سرمایه آن‌ها راکد و بدون استفاده نماند و هم اینکه بتوانند از پول و سرمایه‌ای که دارند، بیشترین بهره را ببرند.

 افراد در جامعه اسلامی نیز به دنبال راه‌هایی برای سرمایه‌گذاری از راه شرعی و قانونی هستند اما به دلیل عدم شناخت روش‌های سرمایه‌گذاری شرعی و تردید نسبت به روش‌های موجود سرمایه‌گذاری از این کار امتناع می کنند. برای این افراد این سوال پیش می‌آید که اگر پایه و اساس شرکت و یا بازار مالی بر طبق اصول شرعی و عرفی نباشد، چطور می‌توان به این نوع کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری اعتماد کرد؟

سرمایه‌گذاری از منظر اسلام

امام علی(ع) در غررالحکم می‌فرمایند:

لَم یَکتَسِب مالاً مَن لَم یُصلِحهُ – آنکس که از سرمایه‌اش درست استفاده نکند در حقیقت، مالی به دست نیاورده است.

نگاه اسلام به اصل اموال و سرمایه، نگاهی بسیار مثبت است. از نظر اسلام، اموال و هر گونه کالا که نیازهای افراد را برطرف سازد امری حیاتی و عامل بقا و برپایی جامعه بوده و به علاوه راه تداوم حیات انسانی و رشد دین و دین‌باوری است. در سرتاسر تعالیم اسلامی از ضرورت تمتعات زندگی و حیاتی بودن اموال و کالاها سخن گفته شده است.

به طورکلی عقود اسلامی در نظام بانکی به چهار گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

قرض‌الحسنه

عقود مبادله‌ای: فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، سلف، خرید دین، جعاله، ضمان

عقود مشارکتی: مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، مضاربه، مزارعه، مساقات

سرمایه‌گذاری مستقیم

یک سرمایه‌گذاری معمولی

اکثر افراد برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های محدود و سنتی را انتخاب می‌کنند. یکی از معمول‌ترین روش‌ها، سرمایه‌گذاری در بانک است اما علما این شکل از سرمایه‌گذاری را شرعی نمی‌دانند.

به گزارش سایت www.reba.irدر ۲سال گذشته مراجع عظام تقلید، بیش از ۱۱۰ بار علیه اقتصاد ربوی موضع گرفتند؛ از بین این مواضع، ۶۱ موضع را سال ۹۵ و ۵۱ موضع را سال ۹۶ به خود اختصاص داده است.

اولین موضع سال ۹۷ هم از جانب آیت‌الله جوادی آملی بود که با انتقاد از عملکرد برخی بانک و اخذ دیرکرد از تسهیلات اعطایی اظهارداشت: «این اقدام بانک‌ها ربا است و با آموزه‌های قرآن، پیامبر اکرم و ائمه معصومین مغایرت دارد.»

با این اوصاف آیا راهی برای سرمایه‌گذاری‌های کم و کلان به صورت شرعی وجود دارد؟

یک روش سرمایه‌گذاری شرعی

همانطوری که گفته شد یکی از عقود مبادله‌ای فروش اقساطی است. فروش اقساطی عبارت است از واگذاری عین کالا به بهای معلوم به غیر، به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی یا غیرمساوی در سررسیدهای معین دریافت شود.

بر این اساس پلتفرم ایران‌رنتر از امکان فروش اقساطی که یکی از انواع عقود مبادله‌ای است استفاده کرده و شرایطی کاملاً شرعی برای سرمایه‌گذاری به وجود آورده است.

در این پلتفرم سرمایه‌گذاران با تأمین وجه برای خرید کالاهای موردنظر خریداران اقساطی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. در سایت ایران‌رنتر خریداران اقساطی وسیله‌ای را به قیمتی مشخص خریداری کرده و تمام یا قسمتی از بهای کل وسیله را به صورت اقساط در سررسیدهای معین پرداخت می‌کنند و ایران‌رنتر به صورت واسطی میان خریداران اقساطی و سرمایه‌گذاران عمل کرده و پرداختی خریداران را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند. از این‌رو می‌توان این روش سرمایه‌گذاری را به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری شرعی نام برد.

علاوه بر شرعی بودن، بازدهی قابل قبول و ثابت، اعتبارسنجی هوشمند خریداران و امکان مشاهده اطلاعات خریداران در پنل تأمین‌کنندگان از مزایای دیگر این روش سرمایه‌گذاری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پلتفرم و سرمایه‌گذاری در آن می‌توانید به وبسایت ایران‌رنتر مراجعه کنید و در قسمت «راهنمای تأمین کنندگان» با این روش سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید.

بهتر است قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری به هر شکل به تمام جوانب آن فکر کرده تا بتوان هم راهی شرعی و قانونی برای سرمایه گذاری انتخاب کرد و هم با سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از پول و سرمایه کمکی به اقتصاد کشور کرده باشیم.