آیا پوشیدن لباس مشکی در ماه محرم ثواب دارد؟

سعید شمس کارشناس علوم قرآنی درباره پوشش مشکی در ماه محرم و حکم آن گفت: پوشیدن لباس مشکی حتی برای مراسم ختم کراهت دارد و این مسئله در آیات و روایات نیز آمده است. کراهت به معنای گناه نیست. بلکه به این معناست که لباس سیاه نپوشیم بهتر است.

وی در همین راستا ادامه داد: اما در یک جا حکم کراهت ندارد و توصیه ویژه نیز شده و آن عزاداری ابا عبدالله(ع) است. چراکه لباس سیاه نشانه عزا و ماتم است و اختصاص به دهه اول ندارد بلکه در کل محرم می توان مشکی پوشید و خوب است. اگر کسی نمی خواهد همه ماه محرم را لباس مشکی بپوشد، می تواند دهه اول را بپوشد. البته الزامی در پوشیدن لباس مشکی برای ایام عزاداری سید الشهدا وجود ندارد اما پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین(ع) بسیار ثواب دارد.

این کارشناس علوم قرآنی درباره پوشش مشکی و سلایقی که درباره آن میان عزادارن وجود دارد، اظهار کرد: محرم ایام سوگواری است و می خواهیم نشان دهیم که سوگوار امام گرانقدر هستیم، این مساله مربوط به ماه صفر هم می شود اما محرم اولویت دارد.

شمس درباره منزلت سجده بر خاک کربلا تاکید کرد: بندگی ایشان متفاوت از همه بندگان است و نهایت عبودیت و بندگی را انجام دادند و سر مبارک ایشان، اصحاب و اهل بیتشان در خاک کربلا بریده و در آن جا به خاک سپرده شده است. سجده بر خاک کربلا که اعتقاد به آن وجود دارد، بر تمامی خاک ها ارجحیت دارد و با آن مهر ساخته و بر آن سجده می شود که از بزرگی و عظمت مولا حسین(ع) نشات می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سجده بر خاک کربلا نهایت عبودیت و بندگی است، بهترین سجده روی خاکی است که نهایت بندگی و عبودیت را نشان داده باشد و اولویت بیشتری دارد و آن خاک تربت سیدالشهداست.