پناهیان: امام حسین (ع) است که این مملکت را حفظ کرده است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان امروز ۱۳ مهرماه در مراسم اختتامیه گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که در عرصه اربعین در مسجد جمکران برگزار شد گفت: ولایت، مهمترین اجزای دین است و مومنین با مساله ولایت امتحان می‌شوند.

وی افزود: دلایل و شواهد نشان می‌دهند که به عصر ظهور نزدیک می‌شویم، ولی پیش از ظهور با یک آزمون بزرگ مواجه شدیم که همان تجمع اربعین است؛ این تجمع بزرگ چند میلیونی یک امتحان بزرگ برای محبین اهل بیت (ع) است.

پناهیان اظهارکرد: مومنین، عملا به یک همایش بزرگ جهانی دعوت شده اند و باید نقش خود را در این همایش بزرگ جهانی به انجام برسانیم؛ اصلا بعید نیست که این امتحان اربعین، پیش درآمد آزمون بزرگ ظهور باشد؛ اگر مومنین از این امتحان سربلند بیرون آمدند می‌توان روی آن‌ها حساب کرد که در آزمون ظهور نیز سربلند بیرون می‌آیند.

کارشناس مذهبی بیان کرد: هزینه‌ای که اربعین از ما می‌برد یک هزینه مالی و وقتی مختصر است؛ در این هنگام نباید این عرصه را از دست بدهیم؛ رزمندگان ما در جنگ، جنگ را یک امتحان می‌دانستند و به همین جهت این عرصه را رها نمی‌کردند.

وی گفت: در کربلا همیشه پای عشق به میان نبود، بلکه همین خشیت که مبادا از حسین (ع) کم بگذاریم و در قیامت در مقابل پیامبر روسیاه بشویم باعث شد که این یاران در کنار حضرت بمانند؛ در کنار این خشیت، عشق هم طلوع کرده بود و فضا را مترنم می‌کرد.

وی افزود: امروزه در خصوص اربعین، احساس مسئولیت می‌کنیم ونه صرفا محبت؛ این مجلس، مجلس جهانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و باید پررونق‌تر از سال‌های قبل برگزار کنیم قطعا با مانع تراشی‌های دشمنان نیز مواجه خواهد که باید با آن‌ها مقابله کنیم.

پناهیان اظهارکرد: همان ابلیسی که سرویس‌های جاسوسی را اداره می‌کند، اندیشه یک مدیر بی ایمان را نیز مدیریت می‌کند؛ این گونه موانع در مقابل ما است، ولی نباید پشت این موانع بمانیم؛ باید به موضوع اربعین و امر تعظیم شعائر الهی و ولایی و حماسه بزرگ جهانی امامت و ولایت، به عنوان یک امتحان نگاه کنیم و با خشیت نگران نتیجه هم باشیم.

کارشناس مذهبی بیان کرد: بدون تردید، اربعین یک جلوه بسیار مهم در عرصه ولایت است و خداوند از ما سئوال می‌پرسد که با نعمت اربعین چه کردید؟ احساس خشیت و نگرانی داریم در این رابطه که مبادا از امام حسین (ع) کم بگذاریم.

وی گفت: اگر هرسال رونق بیشتری به حماسه اربعین ندهیم در روز قیامت چه پاسخی به سوالات و محاسبه الهی خواهیم داشت؟ اگر با سختی‌ها و موانع حماسه اربعین تلاش بیشترین نکنیم چه پاسخی خواهیم داشت؟ اربعین مثل یک هیئت شخصی نیست که بتوان در میزان پذیرایی آن تغییر ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر کسی بخواهد از زیاده مال خود برای اربعین هزینه کند هنر نکرده است بلکه هنر واقعی آن است که یک فرد از زندگی عادی خود بزند و خرج اربعین کند؛ با امر ولایت و آنچه مرتبط به نعمت ولایت است باید درست برخورد کند.

پناهیان با اشاره به وظیفه مسئولان در خدمت به اربعین گفت: اگر مدیران ما حقوق یک ماه خود را به اربعین اختصاص دهند مشکلات مالی اربعین حل می‌شود؛ امام حسین (ع) است که این مملکت را حفظ کرده و خواهد کرد و این فرصت را برای این مدیران ایجاد کرده است.

کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر مدیران ما اهمیت اربعین را درک نکنند بیچاره می‌شویم؛ اگر این مطلب را درک کنند با شرایط بودجه‌ای نیز می‌توانند از حقوق خود بزنند و به این مساله کمک کنیم؛ نمایندگان مجلس قطعا از این مساله استقبال می‌کنند؛ نمایندگان مجلس از صدقه سر امام حسین (ع) نماینده هستند.

وی گفت: حماسه اربعین برای همه ما تکلیف ایجاد کرده است؛ نمی‌توانیم نسبت به این مساله بی اعتنا و بی تفاوت باشیم؛ باید از همه مسئولان و ذی نفوذان سوال شود که برای اربعین امسال که با دشواری‌هایی همراه بوده است چه کردید؛ هر امام جمعه و استاندار و وزیر و وکیل و مدیرکلی باید وظیفه خود را در این زمینه اعلام کند؛ مساله اربعین مساله حاشیه‌ای و سلیقه‌ای نیست؛ مگر می‌شود ۲۰ میلیون در کنار هم تجمیع شوند و خداوند به دعای آن‌ها ترتیب اثر ندهد.

وی افزود: کسانی که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند باید به شکل کاروانی حرکت کنند؛ در این حماسه نباید تک نفره شرکت کنیم بلکه باید تشکل‌های مردمی را در این حماسه حمایت کنیم؛ هیئت‌های مذهبی بهترین تشکل برای حضور در این حماسه هستند؛ در حماسه اربعین باید تشکیلاتی عمل کنیم.

پناهیان اظهارکرد: خدمت رسانی در مسیر اربعین از مهمترین کار‌هایی است که باید در این حماسه روی آن تمرکز داشت؛ پاداش حضور کاروانی در زیارت به حدی زیاد است که درک نمی‌کنیم که چرا برخی به تنهایی به این سفر می‌روند.

کارشناس مذهبی بیان کرد: نمی‌توان ۲ میلیون نفر را در این کاروان به تنهایی به این حماسه فرستاد؛ قطعا حضور کاروانی می‌تواند شکوه این مراسم را افزون کند؛ قطعا حمایت از افراد در این کاروان‌ها دو چندان خواهد شد؛ مجالس بین راهی اربعین زیباترین و معنوی‌ترین محافل است.

وی گفت: برخی هیئت‌ها به جای اینکه هیئت باشند، برگزار کننده مراسم هستند؛ اهل هیئت با هم همدلی دارند و در خیر و شر هم حضور دارند؛ هیئت نباید به برگزار کننده مراسم مبدل شود؛ مسجد نیز باید چنین باشد؛ فرق مسجد با نماز جمعه آن است که مردم در مسجد صمیمی‌تر هستند و باید رفیق باشند؛ اهل مسجد باید با هم در مسیر اربعین حضور یابند.

وی افزود: همه مسایل فرهنگی ما باید حول محور اربعین باشد؛ می‌توانیم فینال مسابقات قرآنی و فرهنگی و هنری خود را به مسیر اربعین منتقل کنیم؛ اربعین کاری در کنار کار‌های دیگر نیست بلکه باید اولویت و محور همه کار‌ها باشد؛ هر کاری در ارتباط با حضرت امام حسین (ع) قرار گیرد بابرکت می‌شود و حافظ و احیا کننده قرآن و احکام دین است.

پناهیان اظهارکرد: اربعین برای تفریح نیست بلکه یک حماسه عظیم و یک وظیفه است که همیشه با سختی همراه است؛ کار ما هنوز به سختی شب‌های عملیات نرسیده است، ولی باید خود را برای سختی‌های دیگر آماده کنیم.