اعمال زنی که همسرش از وی راضی نباشد چگونه محاسبه می‌شود؟ /آیا رضایت شوهر شرط قبولی عبادات است؟

اقدام به جمع آوری مطالبی پیرامون رضایت شوهر از همسر و قبولی اعمال و عبادات وی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید. برخی افراد بر این باورند که اگر شوهر رضایتی از همسرش نداشته باشد عبادات و نماز همسر وی مورد قبول درگاه الهی قرار نمی‌گیرد و بیهوده است، آیا واقعا چنین سرنوشتی در انتظار همسران این افراد است؟

آیا رضایت شوهر شرط قبولی عبادات نزد خداوند است؟

زن اگر به وظایف خود نسبت به شوهرش عمل نماید، خداوند از او راضی است. بحث درباره وظایف زن نسبت به شوهر مجالی وسیع می‌طلبد، اما در عین حال کلیات وظایف زن در برابر شوهر با توجه به حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) اینگونه است:

 اطاعت از شوهر

 حفظ مال شوهر

 بدون اذن او روزه مستحبی نگیرد

در مورد مسائل جنسی مانع شوهر نشود

 بدون اذن شوهر از خانه خارج نگردد

زن و شوهر باید لباس و عیب پوش یکدیگر و همکار و مشاور و معاون بایکدیگر باشند. بنا بر این باید بتوانند در کنار یکدیگر با احترام متقابل و ایجاد زمینه مساعد برای فعالیت طرف مقابل اعتماد و همکاری را در خانواده ایجاد نمایند.

اگر همسری بگوید؛ نماز و عباداتت را، چون من ازت راضی نیستم خدا ازت قبول نمی‌کند، همچون بهانه گیری یک کودک است!

تمام اعمال زن طبق شرایط خودش مورد قبول و صحیح است و رضایت شوهر درآن شرط نیست.

زن طبق معمول و متعارف اعمال واجب خود را انجام دهد و از محرمات پرهیز کند و دراین زمینه مخالفت شوهر اعتباری ندارد.

نهایت این است که اگر زن در زندگی زناشویی خود به وظایفی که شرعأ برعهده دارد عمل نکند، مرتکب معصیت می‌شود.

آیا آزردن همسر مانع قبولی نماز می‌شود؟

رفتار‌های شکایت آمیز به زندگی لطمه می‌زند و آفت و آسیب زیادی دارد.

کسانی که خیلی نق می‌زنند خودشان انسان آرامی نیستند، زیرا این نق زدن روح و روان خود فرد را هم آزرده می‌کند و علاوه بر آن شوهر را هم متنفر می‌کند.

چک‌ها ضرب المثلی دارند که می‌گوید: دود، چکه و زنی که غُر می‌زند، مرد را فراری می‌دهد.

غر نزنید

وقتی خانم غر می‌زند مرد به بیرون از خانه می‌رود و این آفت دارد. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: زبان هایتان را از نق زدن حفظ کنید.

روایت داریم که اگر خانمی به همسرش بگوید که خیری از تو به من نرسیده است، اعمال نیک او از بین می‌رود.

 بیش از توان مرد به او تحمیل نکنید

در روایت داریم: زنی که بر مردش تحمیل می‌کند اعمالش از بین می‌رود و روز قیامت خدا را در حالی ملاقات می‌کند که خدا از او خشمگین است.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) می‌فرماید: علی جان، من از خودم شرم می‌کنم که از تو چیزی بخواهم که در توان تو نیست.

شخصی به پیامبر گفت: من زنی دارم که وقتی از خانه بیرون می‌آیم مرا بدرقه می‌کند و وقتی به خانه می‌روم از من استقبال می‌کند و وقتی مرا غمگین می‌بیند، می‌گوید که اگر غم روزی را می‌خوری، خدا روزی را می‌رساند و اگر غم تو برای آخرت است خدا غم تو را بیشتر کند.

پیامبر فرمود: این زن کارگزار خدا در روی زمین است و نیمی از ثواب شهید را می‌برد. (وسائل الشیعة، ج. ۱۵، ص. ۲۲۷)

زن‌ها نباید زیاد توقع داشته باشند و نق بزنند. البته این کار طرفینی است.

 مرد از زن دلبری می‌خواند نه دلیری

در مورد آزار زن توسط مرد روایت‌های زیادی داریم. این آزار می‌تواند زبانی باشد. پیامبر فرمود: خانمی که شوهرش را آزار می‌دهد خدا نماز او را قبول نمی‌کند و هیچ عمل خوب و نیکویی را از او قبول نمی‌کند. در روایت داریم: نفرین شده است، نفرین شده است، زنی که مردش را آزار می‌دهد. در مورد خشونت روایت داریم که اگر زنی بر مردش غضب کند و خشونت داشته باشد، خدا او نمی‌بخشد.

فراموش نکنیم که مرد از زن دلبری می‌خواهد نه دلیری.

ستم به همسر، مانعی برای کمال نماز

یکی از موانعی که برای کمال نماز در نصوص و روایات بدان اشاره شده اذیت و آزار و روا داشتن ستم به همسر است.

یکی از بارزترین مصادیق ظلم که شاید عقاب شدیدتری هم داشته باشد، ظلم به همسر در خانه است.

در توصیه‌های اولیای دین و بزرگان دینی سفارش زیادی شده که در میان اعضای خانواده عدالت بلکه عفو و گذشت و اخلاق دینی باید حاکم باشد؛ و کمترین ستم نسبت به زیر دستان، هیچ توجیه شرعی ندارد؛ و این عمل که قبیح‌ترین و زشت‌ترین عمل محسوب می‌شود مانع بزرگی برای کمال نماز است.

از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) مرویست که فرمودند:

«کسی که همسر خود را آزار دهد نماز و اعمال نیک او پذیرفته نیست نزد خداوند مگر اینکه او را کمک نماید یا او را راضی نماید هر چند در تمام ایام عمر، روزه داشته باشد و نیز شوهر هم دارای همین نوع از عذاب و عقاب است در صورتی که به همسرش ظلم روا بدارد.»

از اصحاب و یاران پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل شده است که حضرتشان به سه چیز بسیار تأکید داشته و نزدیکان خود را بدان توصیه می‌فرمودند:

الصلاة الصلاة وما ملکت ایمانکم لا تکلِّفُوهم ما لایطیقون واتقوا الله فی النساء فانَّهُنَّ عوانٌ فی ایدیکم.

«نماز، نماز بگزارید و به زیر دستان به نیکی رفتار کنید و از خدا بترسید در کار زنان که آنان اسیران دست شمایند.»

نماز و عدالت با زیر دستان و تقوای الهی سه امر مهمی هستند که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) پیروان و نزدیکان خود را بدان توجه دادهاند. به نظر می‌رسد که ارتباط این سه امر در این باشد که نماز واقعی موجب می‌شود که نمازگزار از ظلم و تعدی به حقوق دیگران دوری نموده و درجات ایمان و ترس از خدا در قلب او بیشتر گردد و متقابلاً کسی که به خانواده و دیگران ظلم و ستم نماید و در عین حال نماز هم بخواند. نمازش هر چند شرط صحت را داراست، ولی قطعاً شرط کمال را فاقد است.

چنین حکمی هم برای مردان آمده است و هم برای زنان. در روایات تأکیدات زیادی شده است که زن باید در رضایت شوهر بکوشد؛ و احادیث بسیاری از معصومین (علیهم السلام) در باب ارتباط عبادات با رضایت شوهر بیان شده است.

از صاحب شریعت اسلام و خاتم پیامبران (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت است که: «خداوند نماز پنج گروه را نمی‌پذیرد بند‌هایی که از مولای خود فرار کرده است، شراب خوار، رباخوار، کسی که عاق والدین قرار گیرد و زنی که شوهرش از او راضی نباشد.» (مستدرک الوسائل، ج. ۱۳، ص. ۳۳۲)

پس نماز در رعایت موازین شرع و در زندگی خانوادگی و عفو و گذشت در روابط زناشویی نقش مهمی را ایفا میکند یعنی آنان که مواظبت بر عبادات و نماز خویش دارند و بدان اهمیت میدهند به حفظ موازین شرع مقیدتر و به مقام قرب الهی نزدیکترند. چون کمترین آثار نماز همین است که در میان اهل خانواده ظاهر گردد و از آنجا به جامعه تسرّی یابد و آنکه به حفظ نماز توجه و اهمیتی قائل نیست از معاصی و گناهان نسبت به خانواده و جامعه اِبایی ندارد.

پس بیائیم به این کلام نورانی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) جامه عمل بپوشانیم که فرمودند:

مَنْ صَبَرَ علی سوء خُلق اِمرأته اعطاه الله من الاجر مثل ما اعطی ایوب علی بلائه ومَنْ صَبرتْ علی سوء خُلقِ زوجِها اعطا‌ها اللهُ مثل ثوابِ آسیةَ امرأة:

هر مردی که بر بداخلاقی همسرش برای خدا صبر و شکیبایی کند خداوند بزرگ برای هر بار صبر او، پاداشی همانند و همسنگ پاداش صبر ایوب در برابر بلای او به وی خواهد داد و هـر زنى که در بـرابر بـد اخلاقى شـوهـرش صبر و شکیبایى ورزد، خداوند همانند (ثواب) آسیه (همسر فرعون) به او عطا کند. (وسائل الشیعة/۱۱۵/۳۷ / بحار الأنوار: ۱۰۳ / ۲۴۷ / ۳۰ منتخب میزان الحکمة: ۲۵۴)