احیای "تالاب میقان" را در سفر دولت به استان مرکزی پیگیر می‌شویم

سیدمهدی مقدسی عصر امروز در ششمین اجلاس عمومی اصناف کلانشهر اراک با اشاره به اهمیت همکاری با سازمان‌های مردم نهاد اظهار داشت: مورد توجه قرار دادن ظرفیت‌های مردمی سبب گرفتن تصمیمات بهتری می‌شود و مسئولان موظف هستند جایگاهی ویژه برای تشکلات مردم‌نهاد تعیین کنند و نظرات آنها را مورد استفاده قرار دهند، هر دولتی که به این مهم توجه داشته در مسیر موفقیت و توسعه گام برداشته است.

وی افزود: در تمام جوامع توسعه یافته تشکلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و رابطه‌ تنگاتنگی با میزان توسعه یافتگی و توجه به تشکلات آن جامعه شکل گرفته که به نوعی ظرفیت‌های مردمی موجود در یک جامعه را نشان می‌دهد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته تشکلات مردمی نقش به‌سزا و ارزنده‌ای در تصمیم‌گیری‌ها دارند و باید گفت به هرمیزان که مشارکت‌ مردم در امر تصمیم‌گیری افزایش یابد درصد خطا و اشتباه در امور کاهش یافته و این امر به سبب مشارکت افرادی است که به‌صورت مستقیم با مشکلات جامعه در ارتباط هستند.

مقدسی بیان کرد از اقدامات مهمی که به دنبال مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب یک لایحه به تصویب رسید، لایحه زیست محیطی به مجلس شورای اسلامی بود که تعداد چهار ماده به وسیله هم‌فکری تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی به این لایحه افزوده شد.

وی عنوان کرد: از دولت رضایت کاملی داریم زیرا حقانیت ایران را به رخ جهانیان کشیده و جوسازی علیه ایران را خنثی کرده و به جهانیان نشان داد که ایران کشوری صلح دوست است و تصمیم دارد در مسیر توسعه گام بردارد، مخالفان ایران در جهان مانع رسیدن فریاد حق‌طلبانه مردم این سرزمین به دنیا می‌شوند بنابراین از این دولت به سبب زحماتی که تا امروز متحمل شده تشکر می‌کنیم اما انتقادات خود را هم علاوه بر حمایت مطرح می‌کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مفهوم حمایت از دولت نبود طرح مسائل انتقادی نیست زیرا انتقاد سازنده تاثیر مثبتی بر تصمیمات دارد و باید گفت که به همراه تشکلات مردمی به استقبال هیئت دولت می‌رویم و این استقبال به معنای استقبال از افراد نیست بلکه به استقبال نظام جمهوری اسلامی ایران و نظامی که ملت ما به آن رای آری داده‌اند می‌رویم.

مقدسی ادامه داد: استقبال به معنای احترام و تکریم نسبت به نظام حکومتی منتخب مردم است و ما علاوه بر به جای آوردن این تکریم به بیان خواسته‌ها و مطالبات به حق مردمی پرداخته همان‌گونه که تاکنون جلسات متعدد بسیاری برای تحقق خواسته‌های عمومی با معاونان و وزرای دولت برگزار شد که بر اساس آنها مطالبات مطرح شده درحال پیگیری است.

وی افزود: از جمله مواردی که در سفر هیئت دولت قابل طرح است می‌توان به ظرفیت بخش کشاورزی و ظرفیت‌های صادرات این بخش در استان، بحث احیای تالاب میقان، تخصیص پساب اراک به بخش صنعت و جایگزینی آن به جای آب شرب مصرفی صنعت، پروژه‌های عمرانی سطح استان، معضل آلودگی هوا، توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری، انتقال بخش زنان و زایمان بیمارستان آیت‌الله طالقانی به بیمارستان امام علی(ع)، توسعه بیمارستان خنداب و سایر موارد اشاره کرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح شکایت شرکت ایرالکو از شهرداری مسئله‌ای رد شده است زیرا ما مانع جذب بودجه‌ها توسط این شرکت و صرف آن برای وکلای میلیونی هستیم، لایحه‌ای که در برنامه ششم به محدودیت شهرداری‌ها امر کند پذیرفته نیست زیرا رویکرد کنونی مجلس مبنی بر حمایت از شهرداری‌ها مقرر شده است.

مقدسی اضافه کرد: طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها ارائه شده و امیدواریم لایحه دولت هم در این باره ارائه شود، شهرداری‌ها نیاز به درآمد پایدار دارند و یکی از عواملی که سبب شده این مجموعه از شهرسازی فاصله بگیرند نداشتن درآمد پایدار است که این مهم پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر پروژه‌ها و مباحثی که از پیش تعیین شده‌ تشکلات مردم‌نهاد می‌توانند به بیان پیشنهادات و انتقادات خود بپردازند زیرا این مباحث مطرح می‌شود و پس از ارائه آن به امضای نمایندگان رسیده و در سفر هیئت دولت قابل طرح است، باید گفت که در صورت نبودن امکان طرح مسائل و پیگیری خواسته‌های تشکل‌های مردم نهاد توسط نمایندگان مجلس این موارد به مجلس ارائه و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد.