نامه سرگشاده وزیر پیشین ورزش به رئیس صدا و سیما

به گزارش افکارنیوز، محمد عباسی طی نامه‌ سرگشاده‌ای به رئیس صدا و سیما که آن را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده از مباحثمطرح شده در برنامه جمعه شب گذشته «ورزش از نگاه دو» انتقاد کرد.

متن نامه وزیر پیشین وزارت ورزش و جوانان به عزت‌الله ضرغامی به شرح زیر است:

باسمه تعالی
برادر گرامی، جناب آقای مهندس ضرغامی

ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام، ارادت و آرزوی توفیق جنابعالی و همکاران‌تان، همان‌طور که قبلا به محضر آن برادر گرامی عرض شد، این چندمین بار است که صدا و سیما با دعوت از بعضی افرادی که به دلیل تخلفاتی … از مدیریت سابق ورزش کشور عزل شده‌اند، زمینه توهین به مسئولان گذشته را فراهم می‌کند تا این افراد در بستر فراهم شده، عقده‌گشایی نمایند.

با اینکه اینجانب همواره همگان را به تقویت بستر امید و آرامش در مسائل دعوت نموده و به خصوص در مورد رویدادهای ورزشی به همکارانم توصیه نموده‌ام از هرگونه التهاب‌ آفرینی در فضای ورزش کشور پرهیز شود و از طرفی شأنیت دوره شکوهمند و پرافتخار ورزش کشور را که به فضل اللهی در چند ساله اخیر مطابق رویدادهای درخشان آن در تاریخ ورزش کشور بی‌نظیر بوده است را والاتر از آن می‌دانم که خود را هم‌کلام افراد متخلفی نمایم که مطابق اسناد منتشره در رسانه‌های رسمی، خیانت آنان به ورزش کشور روشن شده و علیرغم آن رسوایی آشکار با اتمام کار دولت قبل در سایه حمایت پنهان و آشکار گروهی، جرأت و جسارت پیدا کرده‌اند.

لکن با همه احترامی که برای آن برادر گرامی و سایر افراد دلسوز رسانه ملی که در حال حاضر بیش از هر زمانی مورد حمله قرار می‌گیرد قائلم؛ چون متاسفانه این رویه ناصحیح تکرار شده است و این بار فردی به نام «دنیامالی» که به دلیل مسائلی که بخشی از اتهامات آن در دادگاه مطرح و مواردی به دلیل روشن نبودن دلایل کافی و حفظ آبروی افراد از طرح آن مسائل پرهیز گردید؛ بر اساس ضوابط و ارزیابی انجام شده برکنار شده بود؛ جمعه شب و در شبکه ۲ سیما عبارات توهین آمیزی را به کار گرفته است که لازم است جهت تنویر افکار عمومی پاسخ داده شود. امیدوارم در سایه درایت شما ضمن تذکر به شبکه مورد نظر به طریق ممکن اعلام گردد:

۱ - عزل نامبرده حسب ضوابط و بر اساس نتایج کارشناسی انجام شده است لذا برکناری ایشان قانونی و با دلایل مستدلی بود که اتهامات بخشی از آنها در دادگاه مطرح گردید. ارزیابی گروه ارزیاب را منطقی دانسته و اتفاقا قبل از برکناری توسط معاون مربوطه به اطلاع ایشان رسانده و اصطلاحا از باب ادب از ایشان کسب اجازه هم شده است. آیا در صدا و سیما هر ساله افرادی بنا به مصالحی برکنار و جابجا نمی‌شوند؟ آنها اجازه دارند چون عزل شده‌اند از سیما علیه تصمیم گیرندگان صحبت نموده و عبارات توهین آمیزی مانند ناجوانمردی و … به کار بگیرند؟

۲ - اینکه ایشان در شبکه ۲ سیما مظلوم‌نمایی کرده و گفته‌اند قبل از عزل بارها مراجعه نموده و داوطلب کناره‌گیری بوده یا … کذب محض است. اساسا ایشان جز شرکت در بعضی از جلساتی که تشکیل می‌شد؛ همان‌طور که خود عنوان کرده‌اند شرکت نداشته یا کمتر حضور پیدا می‌کردند، لذا بنده تا اعلام نظر کارشناسی و روشن شدن تخلفات و مشکلات دیگر با چهره ایشان هم آشنایی دقیقی نداشته‌ام چه رسد به اینکه مراجعه کرده باشند و مثلا داوطلب کناره‌گیری بوده و فرصت حاتم‌بخشی سمت‌شان را داشته باشند.

اتفاقا در تنها جلسه‌ای که بعد از برکناری با بنده داشته‌، خواهش شد که در آستانه المپیک جوسازی نکند و بیهوده رقبای خارجی ورزش ایران را علیه کشور نشوراند تا اگر گمان می‌کند به ناحق برکنار شده بعدا بررسی و احقاق حق شود، نپذیرفتند و با نامه‌نگاری با آن طرف مرز بدون توجه به مصالح ورزش کشور از هیچ اقدامی فروگذار نکردن، لذا ضمن کذب دانستن این مطلب این‌گونه توجیهات را بهانه بداخلاقی بعد از عزل و لحاظ نکردن مصالح کشور در موضوع نامه‌نگاری جهت ترغیب مجامع خارجی جهت تعلیق فدراسیون قایقرانی می‌دانم که خوشبختانه کارساز نبود.

۳ - گرچه در آستانه برگزاری المپیک مصاحبه‌های ایشان که به قصد جوسازی علیه مسئولین ورزش انجام می‌گرفت و همراهی بعضی از اقدامات ژورنالیستی تعدادی از رسانه‌ها اجازه طرح حقایق را به گروه ارزیاب نداد، تعجب است حال که اسناد اقدامات ناصواب این‌گونه افراد توسط رسانه‌های رسمی کشور منتشر گردید که چگونه خارجی‌ها را ترغیب به تعلیق فدراسیون قایقرانی می‌نمودند، عوض برخورد قانونی و عوض سرافکندگی، جرأت فرافکنی را به خود می‌دهند. یعنی این فرد حاضر شده بعد از عزل قانونی، ورزش کشور و آبروی ورزشی ملت را به حراج بگذارد و این‌چنین جسارتِ توهین در صدا و سیما را هم پیدا کند.

۴ - ایشان اشاره کرده‌اند که فلان فرد می‌خواسته به دلیل اقدامات مسئولین وقت ورزش کشور فوتبال ایران را تعلیق کند. گرچه اصل اظهارات محل تردید است و در صورت ذکر چنین عبارت غیرحرفه‌ای توسط افراد مدنظر ایشان؛ هر فوتبالیست علاقمند در کشور ما بلکه هر فردی که مختصر از روابط بین‌المللی ورزش مطلع باشد می‌داند که فوتبال ایران هیچ ارتباطی به نامه‌نگاری ایشان در فدراسیون قایقرانی ندارد.

دیدید که علیرغم همه این جوسازی‌های کاذب نه تنها هیچ رشته‌ای از فدراسیون‌های ورزشی ایران تعلیق نشد بلکه به کوری چشم همه مخالفان، فوتبال کشور در سال گذشته بزرگترین افتخارات تاریخ خودش را کسب نمود. بنده هم در هیچ جلسه‌ای رسما دعوت نشده بودم که شرکت نکنم و رئیس فدراسیون جهانی هم چنین عباراتی دال بر تعلیق فوتبال ایران نه گفته و نه می‌توانسته بدون دلیل علیه کشور قانونمند و مقتدری مانند ایران به کار بگیرد. بعدا هم ثابت شد که این جو سازی تماما از جانب متخلفین خودخواه داخلی امثال ایشان بوده است که چند صباحی بیشتر خودشان را حفظ کنند.

۵ - در بخشی از مصاحبه با همکاری مجری محترم برنامه مذکور تلویحا برکناری این فرد را به اختلاف نامبرده با دکتر احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین مربوط دانسته‌اند. چنانچه کسی از ذکر این عبارات مخصوصا عبارت " عزل از نوع سنگالی " مرتبط دانستن با برکناری نامبرده فرض کرده باشد، گرچه بنا نداشتم موارد بینابین خودم با رئیس جمهور محترم سابق را در جامعه مطرح نمایم اما چون یکی از برادران محترمی که به دلایلی از جمله اتمام دوره و مغایرت با قانون اجازه انتخاب مجدد را نیافت، رئیس جمهور و اطرافیانش را موجب عدم ادامه مسئولیتش دانسته تا مانند آقای دنیامالی در مقابله با شخصیت اول اجرایی کشور کسب وجهه نماید.

آقای دکتر احمدی‌نژاد در فاصله مدیریت اینجانب جز حمایت مادی و معنوی از ورزش کشور دخالت دیگری نداشته است. اتفاقا می‌خواهم عرض کنم تنها موردی که به بنده توصیه کردند؛ نگهداری آقای دنیامالی و آن برادر دیگر بوده که مدعی شده به توصیه رئیس جمهور کنار گذاشته شده است. در هر ۲ مورد بنده بر اساس نظر گروه ارزیاب و برداشت خودم عمل کرده‌ام نه توصیه آقای رئیس جمهور یا اطرافیان ایشان در حفظ این ۲ نفر. فراتر اینکه به خاطر روحیه مردانگی ایشان نسبت به این‌گونه افراد در مورد آقای دنیامالی از بنده که لایق نبودم خواهش کردند که برگردند، ولی ما کار کارشناسی وزارت‌خانه را ملاک قرار دادیم.(فرصت نکردم از محضرشان عذرخواهی نمایم.)

۶ - در این‌جا لازم است به برادر عزیزم جناب آقای دکتر محمود گودرزی وزیر محترم ورزش، ضمن نقد دوستانه توصیه برادرانه‌ای داشته باشم که این برادر کوچک‌شان به عنوان یک ایرانی مسلمان غیرتمند که همواره اعتلای کشور عزیز را در سایه رهنمود‌های خردمندانه ولی امرمسلمین جهان در همه ابعاد دنبال می‌کنم چون به اتفاق همکارانم با اجرای مصوبه مجلس محترم به نوعی بنیانگذار وزارت ورزش و جوانان تلقی می‌شوم ضمن آرزوی توفیق ایشان در این امر خطیر از بعضی اتفاقاتی که در زمان ایشان می‌افتد نگرانم از جمله همین موضوع آقای دنیامالی.

اگر ایشان نمی‌توانستند بر اساس قانون، همزمان که در شورای شهر عضو هستند ریاست فدراسیون قایقرانی را هم برعهده داشته باشند چرا در زمان انتخابات فدراسیون قبل از نامه رسمی پذیرش استعفا اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کردند؟ مگر در روز انتخابات کمیته ملی المپیک به دلیل عدم ارائه مجوز از طرف جناب آقای افشارزاده با آن همه سابقه ورزشی اجازه شرکت در انتخاب ایشان را ندادند؟ همین طور قهرمان پرافتخار کشور هادی ساعی و عباس جدیدی. در روز انتخابات فدراسیون زورخانه‌ای، پهلوان خوشنامی مانند طالقانی را که سال‌ها افتخار ورزش پهلوانی کشور است و اتفاقا رئیس فدراسیون زورخانه‌ای هم بوده به عنوان میهمان در جلسه راه ندادند و دلیل آن از جانب معاون شما رعایت ضوابط عنوان گردید.

چطور است که آقای دنیامالی به عنوان کسی که قانونا عزل و موجب تشنج در ورزش شده و تا روز انتخابات مجوز قانونی برای شرکت ندارد، اجازه شرکت و انتخاب شدن پیدا می‌کند؟ بماند اینکه حتی دوستان عزیز با وجود اطلاع از غائله آفرینی نامبرده برای فدراسیون قایقرانی و آن همه جوسازی علیه ورزش کشور که اسناد آن فاش شد، جایزه توجه ویژه می‌گیرند. بالاخره مدیرانی که برای اجرای قانون توسط این‌گونه افراد آماج جوسازی قرار گرفتند، روزی در جایگاه قانونی شما بوده‌اند. حرمت ایستادگی و اجرای قانون این است که متخلفین عوض تنبیه به عنوان مشاور شما حلوا حلوا شوند؟ آیا این اقدام شائبه دستاویز قرار دادن وزارت ورزش در سیاسی‌کاری اخیر جهت کم شدن تعداد اعضای موافق شهردار تهران را دامن نمی‌زند؟

این برادرتان به عنوان اولین وزیر ورزش و جوانان، آن ساختار را بدون دخالت مسایل سیاسی آغاز نموده که نتیجه آن افتخارات بزرگ تاریخی در طول ۲ سال گذشته بوده است. استدعا دارم تصمیم گیرندگانی را که از فضای سیاسی بیرون خط می‌گیرند را دور کنید. سعی کنید با صداقت خودتان آنجا را اداره کنید. این راز موفقیت در ورزش و موجب سربلندی جوانان کشور است.

محمد عباسی

وزیر سابق ورزش و جوانان