فاز کی روش چیست؟

حرکت کُند تیم ملی برای رسیدن به مسکو از یک سال قبل آغاز شد؛ با شروع دور اول مسابقات انتخابی جام جهانی 2018 روسیه. حرکتی که باوجود کُندی حرکت، اما مطمئن بود و تیم ملی با اطمینان از این مرحله عبور کرد. عبوری از جاده منتهی به مسکو با سرعتی مطمئن، اما این خواست کارلوس کی‌روش نبود و سرمربی پرتغالی تیم ملی درخواست داشت که سرعت حرکت بیشتر شود.

بحث قدیمی استعفای کی‌روش، جلسات طولانی او با مهدی تاج و ابقا شدنش که خروجی آن برنامه‌ریزی برای آینده بود، پشت سر گذاشته شد و مربی 63 ساله تیم ملی اطمینان پیدا کرد تا با افزایش سرعت تیم ملی را بهتر و سریع‌تر به مسکو برساند. درخواست کی‌روش برگزاری اردوهای تدارکاتی بود و از همین‌رو جدا از بازی دوستانه با مقدونیه و قرقیزستان که در تاریخ فیفادی برگزار شد، وی خواستار برگزاری دو اردوی خارج از تاریخ قانونی شد. سرمربی تیم ملی از اول تا 11 تیرماه اردویی را در ارمنستان برنامه‌ریزی کرد که این اردو صبح امروز لغو شد و اردوی بعدی هم از 15 تا 27 تیرماه در اتریش برنامه‌ریزی شده است. اردویی که به نظر می‌رسد به دنبال لغو اردوی ارمنستان، لغو شود.

چه دلایلی می‌توانسته اردوی تیم ملی را لغو کند؟ اولین موضوع که به ذهن همه رسید بحث مخالفت برخی باشگاه‌ها با حضور بازیکنان ملی‌پوش‌شان در اردوی خارج از تاریخ قانونی بود. موضوعی که در چند روز اخیر به نوعی از سوی برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس که بیشترین تعداد ملی‌پوشان را دارد اعلام شد. نمی‌توان در اینجا به سرمربی پرسپولیس که هواداران میلیونی‌اش از او انتظار قهرمانی دارند، خُرده گرفت؛ این مربی هم برای فصل پیش‌رو برنامه‌ریزی کرده و از دست دادن بخش اعظمی از بازیکنان اصلی در تمرینات پیش فصل یعنی از دست دادن قسمت زیادی از بازی‌های لیگ و ایجاد شدن حاشیه در تیم. در واقع اینجا حق با برانکو است. قانون می‌گوید که در روزهای فیفا باید بازیکنان در اختیار تیم ملی باشند، بنابراین خواسته کی‌روش غیرمنطقی، غیرقانونی و اشتباه بود.

در این بین شایعه بی‌پولی فدراسیون فوتبال هم مطرح شده که شاید پولی در بساط نبوده که تیم ملی نتوانسته اردوی خود را برگزار کند؛ مشکلی که در چند سال اخیر همیشه گریبان‌گیر تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی‌روش شد، اما آنطور که فدراسیون فوتبال مهدی تاج در بدو ورود اعلام کرد، به نظر نمی‌رسد این شایعه چندان جدی باشد. یک موضوع دیگر که می‌توان استنباط کرد و می‌تواند دلیل بسیار روشنی برای لغو اردوی تیم ملی محسوب شود، بی‌تفاوتی کارلوس کی‌روش است. استنباط از چه چیزی، از بیانیه سرمربی پرتغالی تیم ملی که شب گذشته با ادبیاتی بد در صفحه شخصی‌اش منتشر شد. کی‌روش در ادامه استفاده‌اش از ادبیات نامناسب بار دیگر از کلماتی استفاده کرد که نه در شأن او است و نه در شأن مخاطبش (که به نظر می‌رسد در اینجا برانکو باشد).

کارلوس کی‌روش در بیانیه خود نوشته که تیم ملی همیشه باید در اولویت باشد، اما برخی به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و حالا که برخی نسبت به این مسئله بی‌تفاوت هستند، او هم از این پس بی‌تفاوت خواهد بود. شاید این بی‌تفاوتی که کی‌روش از آن پرده برداشته، دلیل روشنی بتواند برای لغو اردوی تیم ملی باشد که البته این مسئله هم ریشه در مسائل دیگر دارد. این در حالی است که تا شب گذشته قرار بود اردوی تیم ملی برگزار شده و بازیکنان ظهر امروز خودشان را به کادرفنی تیم ملی معرفی کنند؛ تا شب گذشته خبری از «لغو اردو به دلیل مخالفت باشگاه‌ها» نبود و به یکباره صبح امروز این موضوع اعلام شد. بنابراین شاید بیش از هر چیز دیگری بی‌تفاوتی کی‌روش را بتوان دلیل لغو اردو دانست. شاید باز هم چالشی جدید بین کی‌روش و فدراسیون به وجود آید و باید دید تاج چه واکنشی نسبت به این اتفاقات خواهد داشت.