تغییرات در هیات مدیره ها قطعی است

 پس از آنکه دو باشگاه پرطرفدار تهران در مسیر خصوصی سازی شدن شکست خوردند و به  وزارت ورزش و جوانان بازگردانده شدند، این امیدواری وجود داشت که با استفاده از تجریبات گذشته شرایط مدیریت این دو باشگاه بهتر شود اما هر چه پیشتر می رویم اوضاع بحرانی تر و آشفته تر از قبل می شود و هر روز خبر جدیدی در مورد تغییرات در این دو باشگاه منتشر می شود.

ناتوانی متولی ورزش در اداره دو تیم
وزارت ورزش و جوانان که متولی ورزش است و باید آرامش و ثبات را در همه بخش ها برقرار کند در اداره دو تیم تحت مدیریت و مالکیت خودش ناتوان مانده و نتوانسته طوری برنامه ریزی کند که در پایان فصل فوتبالی این دو باشگاه با آرامش خود را برای فصل بعد آماده کنند. حالا هر روز خبر جدیدی در مورد مدیریت این دو باشگاه منتشر می شود و وزارت ورزش هم بیشتر یک تماشاگر است.

سلطانی فر در آزمون بزرگ 
مسعود سلطانی فر که از او به عنوان وزیری ورزشی تر از وزاری قبلی یاد می شود حالا در آستانه یک آزمون بزرگ قرار گرفته است. آزمونی که نشان می دهد او حامی ثبات در مدیریت ورزش است یا اینکه او هم تحت تاثیر برخی فشارهای سیاسی و غیرورزشی دست به تغییرات می زند. وزیر ورزش در شرایطی قراردارد که باید قدرت مدیریت خود را با تصمیمی درست نشان دهد.

مدیران چمدان به دست
مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بیشتر تحت تاثیر نفوذ جریان های سیاسی کم فشار و پرفشار بوده است. مدیرانی هم که برای این دو باشگاه انتخاب شده اند در اکثر موارد مردانی بوده اند که حتی یک عکس هم با لباس ورزشی نداشته اند. به همین خاطر در پایان فصل چمدان هایشان را در دست نگه داشته اند و آماده رفتن بوده اند چرا که اصلا به فوتبال تعلق نداشته اند و اشتباهی آمده بودند!

تغییرات در هیات مدیره ها قطعی است
هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در طول سال گذشته به جای اینکه کمک حال مدیرعامل باشند و عاملی برای ایجاد آرامش و پیشرفت در باشگاه، عاملی بوده اند برای برهم خوردن اوضاع مدیریت سرخابی ها. این اتفاق خصوصا در استقلال تلخ تر به وقوع پیوست و پس از مرگ مرحوم منصور پورحیدری عملا هیات مدیره ای در کار نبود که بتواند بر عملکرد مدیرعامل نظارت کند.

با شرایطی که هیات مدیره این دو باشگاه داشتند تغییرات وسیع قطعی است و براساس اعلام معاون وزیر ورزش قرار است بزودی اسامی اعضای جدید هیات مدیره باشگاه اعلام شود که طبیعتا در بین آنها برخی چهره های جدید هم حضور خواهند داشت.

پاشنه آشیلی که همه را به زمین زد!
مشکلات مالی در همه سالهای گذشته اصلی ترین دغدغه مدیران استقلال و پرسپولیس بوده است. این درحالی است که این دو باشگاه رسما و قانونی تحت مالکیت و مدیریت وزارت ورزش هستند و باید تامین مالی شوند اما براساس قوانینی که وجود دارد وزارت ورزش هزینه های آنها را تامین نمی کند. این همه از آن اتفاقاتی است که نمونه اش را در کشور کم نداریم. 

تامین نشدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی وزارت ورزش باعث شده هر مدیری که می آید در پایان فصل بدهی های باشگاه را چند برابر کند و با یک استعفای ساده میز و صندلی را رها کند و بروند و باشگاه بماند با پروند های پرتعدادتر بدهی ها. هیچکس هم نمی رود از آن مدیر سوال کند که چطور این بدهی ها را گذاشتی و رفتی!

بلاتکلیفی طاهری و افتخاری
مدیرعامل استقلال و سرپرست پرسپولیس این روزها که باید تمام فکرشان را روی برنامه ریزی برای فصل بعد بگذارند بلاتکلیف ترین مدیران فوتبال ایران هستند. طاهری تیمش را قهرمان لیگ برتر کرده و به جمع هشت تیم برتر آسیا رسانده اما هنوز نمی داند برای فصل بعد هست یا نه. او با معاون وزیر به خاطر اسپانسر باشگاه اختلاف نظر دارد و تاکید کرده اگر اسپانسر فعلی باشد حاضر نیست بماند و به کارش ادامه دهد.

از سوی دیگر افتخاری با شش گلی که تیمش در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از العین امارات خورد شرایط متفاوتی دارد. او توانست استقلال را از انتهای جدول به نایب قهرمانی لیگ برتر برساند و تیم خوبی را مدیریت کند اما این شکست سنگین کمی اوضاع را سخت و پیچیده کرد. بااین حال مشخص نیست وزیر ورزش به دنبال ثبات در مدیریت دو باشگاه است یا اینکه او هم دوست دارد نزدیکان و دوستان خودش را مدیرعامل کند.