دایی در مقابل تیم شکننده استقلال

هفته دوم از لیگ برتر از امروز پنجشنبه با انجام ۴ بازی در شهرهای تبریز، تهران، اهواز و رشت برگزار می شود که در حساس ترین این دیدارها پرسپولیس در تبریز به مصاف تیم تراکتورسازی می‌رود. در سایر دیدارهای این هفته صنعت نفت در تهران با سایپا دیدار می‌کند، فولاد در خانه از نفت تهران پذیرایی می‌کند و سپیدرود و سیاه جامگان در رشت با هم دیدار می‌کنند.

* تراکتورسازی - پرسپولیس 

پرسپولیس تیم برنده در هفته اول باید در تبریز به مصاف تراکتورسازی برود که لیگ برتر را با شکست خارج از خانه مقابل تیم ویسی آغاز کرد. هرچند شاگردان گلمحمدی در اولین بازی شکست خوردند، اما دور از انصاف است از بازی خوب و قابل تحسین این تیم در همان بازی به راحتی بگذریم. تراکتورسازی همچون نیم فصل دوم فصل گذشته محروم از نقل و انتقالات بود و این کار را برای این تیم در این فصل سخت می کند. اما گلمحمدی با جسارت هدایت این تیم را در دست گرفت و در اولین بازی هم گرچه شکست را پذیرفت، اما بازی خوب و قابل تحسینی ارائه داد.

پرسپولیس را باید با ثبات ترین تیم ایران طی سه سال اخیر دانست. این تیم در این فصل هم با کمترین تغییرات کار خود را آغاز کرد و هفته نخست هم نشانی از تیمی که اولین بازی اش را انجام می دهد در این تیم مشخص نبود.

بی تردید این بازی مثل همه بازی های گذشته دو تیم از حساسیت و  جذابیت های بالایی برخوردار است. طارمی هنوز به اوج آمادگی نرسیده اما او می تواند همچنان نقطه اتکای تیم برانکو در خط حمله باشد. مسلمان همچنان در خط میانی این تیم حرف اول را می زند اما بعید غایب بزرگ این تیم در ساختار دفاعی بی گمان سید جلال حسینی است. هرچند با وجود محمد انصاری و شجاع خلیل زاده برانکو کمبودی در این منطقه از زمینش احساس نمی کند. حسین ماهینی، علیرضا بیرانوند و فرشاد احمدزاده از دیگر بازیکنان کلیدی سرخ پوشان در این بازی هستند.

با توجه به محرومیت علی علیپور به دلیل اخراج در بازی گذشته این تیم مقابل فولاد، زوج منشا - طارمی برای نخستین بار در خط حمله سرخ پوشان شکل می گیرد و باید دید کارایی این دو بازیکن در کنار هم چه نتیجه ای در بر دارد.

گلمحمدی هم قطعا در این بازی روی محمد ایرانپوریان بعنوان لیدر خط دفاعی تیمش، سینا عشوری، مهدی کیانی و محمد نوری در خط میانی و فرزاد حاتمی و مهدی شریفی در خط حمله حساب ویژه‌ای باز کرده است.

محمد نوری و فرزاد حاتمی می‌توانند چهره‌های ویژه این بازی باشند. دو بازیکن سابق پرسپولیس که در این بازی مقابل این تیم بازی می کنند و انگیزه‌های مضاعفی دارند. شاید مهم ترین بازیکن تیم تراکتورسازی در این دیدار مهدی کیانی کاپیتان با تجربه و کهنه کار این تیم باشد.

* سایپا - صنعت نفت

هر دو تیم در هفته نخست نتایج خوبی مقابل دو تیم مدعی گرفتند. سایپا با علی دایی موفق شد در اصفهان تیم سپاهان را متوقف کند و صنعت نفت نیز در خانه خود تیم استقلال را مغلوب کرد یکی از تیم های برنده هفته نخست مسابقات باشد. 

وجه مشترک هر دو تیم سایپا و صنعت نفت این بود که از اولین تیم هایی بودند که مربی خود را برای این فصل شناختند و قبل از تیم های دیگر تمرینات خود را آغاز کردند. هر دو تیم با سرمایه گذاری مناسب و یا بهتر است بگوییم معقول وارد این مسابقات شدند و اتکای هر دو تیم بیشتر از بازیکنان روی مربیانش است.

نقطه اتکای تیم سایپا به خط حمله‌اش است. جایی که محمد عباس زاده بهترین گلزن لیگ یک در کنار مهدی ترابی ملی پوش جوان این تیم و زننده تک گل این تیم در هفته نخست حضور دارند. روزبه چشمی کاپیتان با تجربه این تیم در مرکز میدان در کنار آرش رضاوند جوان وزن مناسبی به خط میانی نارنجی پوشان داده است. حامد شیری، رضا علیاری و محمد دانشگر هم مدافعان مطمئنی هستند در ترکیب این تیم. گرچه بزرگترین نقطه اتکای تیم دایی در خط دفاعی به چارچوب دروازه این تیم باز می گردد. جایی که محمدرضا اخباری بازی می کند.

تیم صنعت نفت هم از جمله تیم های پر مهره لیگ برتر محسوب می شود. ناصر سالاری دروازه‌بان مطمئنی برای این تیم به نظر می رسد. جهانبخش، شادکام و شیمبا خط حمله زهراگینی برای تیم صنعت نفت ساخته اند. کرار مغز متفکر این تیم است و در کنار مگنو باتیستا و آگستو سزار کمربند ایمنی این تیم را محکم کرده اند. مرتضی اسدی با تجربه هم یک نقطه اتکای بزرگ در خط دفاعی تیم کمالوند به حساب می آید.

سایپا در تلاش است تا امتیازات کامل این بازی خانگی را صید کرده و بار خود را از هفته‌های نخست ببندد. اما صنعت نفتی که با سه امتیاز شیرین کار خود را آغاز کرده دوست ندارد با شکستی تلخ پیروزی هفته اول خود را زیر سئوال ببرد.

* فولاد - نفت تهران

برنده - بازنده‌ی هفته اول باید در اهواز با هم دیدار کنند. فولاد که لیگ را با شکست مقابل پرسپولیس آغاز کرد، با جمعیتی از مصدومان و غایبان به دیدار نفتی می‌آید که گرچه با بحران مواجه است، اما لااقل موفق شد در هفته نخست به یک پیروزی با ارزش و روحیه بخش دست پیدا کند. 

هر دو تیم نسبت به فصل قبل روی نیمکت های خود با تغییر مواجه شده‌اند. پورموسوی جای سعداوی را روی نیمکت فولاد گرفت و درخشان هم به جای دایی هدایت نفت را بر عهده دارد. نفتی که قهرمان جام حذفی و نماینده کشورمان در جام باشگاه های آسیا هم محسوب می‌شود.

پورموسوی شرایط خوبی را در تیمش حاکم نمی بیند و چند بازیکن اصلی این تیم هنوز از بند مصدومیت رها نشده و شرایط مسابقه را ندارند. فشارهای داخلی هم بر تیم فولاد در اهواز زیاد است و هنوز هواداران این تیم آنطور که باید و شاید با پورموسوی و دستیارانش ارتباط حسنه برقرار نکرده‌اند. نبردن در این بازی برای فولاد گران تمام می‌شود. نه تنها به لحاظ جدولی، بلکه حتی می‌تواند حاشیه‌های این تیم را هم دامن بزند. 

* سپیدرود - سیاه جامگان

این بازی قطعا برای تیم سپیدرود یک بازی ویژه است. اولین بازی تاریخ تیم سپیدرود در لیگ برتر در شهر رشت. این بازی می‌تواند تحت تاثیر این حاشیه مثبت بازی قرار داشته باشد. امروز ورزشگاه عضدی رشت قطعا شرمنده هواداران سپیدرود خواهد شد. به خصوص که بخشی از این ورزشگاه نیز به دلیل تعمیرات قابل استفاده نیست و از ظرفیت این ورزشگاه کاسته شده است. 

شاگردان علی نظرمحمدی که میهمانان تازه وارد لیگ برتر هستند اولین تجربه حضورشان در لیگ برتر را با شکست آغاز کردند. اما قطعا آنها دوست ندارند که اولین تجربه بازی خانگی شان در لیگ برتر هم با شکست همراه باشد. غلامرضا رضایی و سهیل حق شناس از باتجربه ترین بازیکنان این تیم به حساب می‌آیند که هر دو در بازی اول سرخ پوشان شهر باران بعنوان بازیکن جانشین به میدان رفتند. شاید این دو بازیکن با رسیدن به شرایطی بهتر در اولین دیدار خانگی این تیم در ترکیب ثابت قرار بگیرند.

همچنین حسین کعبی بازیکن کهنه کار و با تجربه این تیم هم کماکان بازیکن مورد علاقه و اعتماد علی نظرمحمدی سرمربی سپیدرود است و می تواند از مهره‌های تعیین کننده در این بازی به حساب آید. محمد نزهتی و میعاد یزدانی دیگر بازیکنان کلیدی تیم سپیدرود در این بازی به حساب می‌آیند.

در تیم سیاه جامگان هم یک کهنه کار به اسم حسین بادامکی در این تیم حرف اول را می‌زند. یونس شاکری مهاجم بلند قامت و با تجربه این تیم هم می‌تواند عنصری تاثیرگذار در این بازی باشد.