۱۷ فدراسیون در بلاتکلیفی!!

سرویس ورزشی افکار نیوز - در حالى كه شنيده مىشد قرار است مجامع انتخاباتى فدراسيونهاى ورزشى با اولويت فدراسيونهاى المپيكى هر چه سريعتر برگزار شود، اما با وجود ثبت نام از كانديداهاى احراز پست رياست ۹ فدراسيون، خبرى از برگزارى مجامع نيست!

به گزارش افکار نیوز، چندى پیش با اعلام موضع نهایى سازمان بازرسى کل کشور براى حضور مدیران بازنشسته و دو شغله بر مسند ریاست فدراسیون‌هاى ورزشى بود که بالاخره بعد از چند سال کش مکش آب پاکى روى دست مدیران بازنشسته و دو شغله‌ها ریخته شد تا دست از مدیریت در راس فدراسیون‌هاى ورزشى بردارند.

البته این قانون تنها بازنشسته‌ها را از شرکت در انتخابات منع مى‌کرد و باز هم شانسى را براى دو شغله‌ها قائل مى‌شد منوط بر این که در صورت موفقیت در مجامع از کلیه شغل‌هاى دیگر استعفا دهند و به عنوان مدیر یک شغله بر کرسى ریاست فدراسیون‌ها تکیه بزنند.

بر این اساس در گام نخست، از میان ‌۱۲ فدراسیون ورزشى که دوره ‌۴ ساله ریاست آنها به پایان رسیده بود، حکم سرپرستى براى فدراسیون‌هاى روستایى و عشایرى، شنا، سوارکارى، کشتى، ژیمناستیک، والیبال، بدنسازى و پرورش اندام، اسکیت، دوومیدانى، کاراته، ژیمناستیک و کوهنوردى صادر شد تا حداقل فعالیت روساى قدیمى و مدیران جدید در سمت سرپرستى وجاهت قانونى داشته باشد! البته خالى از لطف نیست اشاره کنیم که در این میان، در فدراسیون روستایى و عشایرى نزدیک به یک سال از پایان دوره ‌۴ ساله رئیس قبلى‌اش مى‌گذشت که حکم براى سرپرست جدید صادر شد‌!‌

در فدراسیون کشتى هم یزدانى خرم با وجود پایان دوره ریاست از تاریخ ‌۸۹/۱۲ / ۶ به صورت غیر قانونى فعالیت کرد، چون حتى حکم سرپرستى برایش صادر نشد. در فدراسیون شنا هم که دوره سرپرستى ‌۶ ماهه جعفر درویش زاده به پایان رسیده بود، براى دومین بار حکم سرپرستى صادر شد، تا شاید این بار شرایط براى برگزارى مجامع انتخاباتى مهیا شود‌!‌

۱۷ فدراسیون در بلاتکلیفى‌!‌
به جز ‌۱۲ فدراسیون که در بالا درباره آخرین وضعیت‌شان توضیحاتى ارائه شد، فدراسیون‌هاى رزمى، پهلوانى و زورخانه‌اى و سه‌گانه هم دوره ریاست ‌۴ ساله مدیرانشان به پایان رسیده، اما حتى اولین قدم که صدور حکم سرپرستى و نام نویسى از کاندیداهاى احراز پست ریاست است، برایشان برداشته نشده است.

در این بین فدراسیون ورزش‌هاى رزمى و سه‌گانه بیش از یک سال است که عملا توسط مدیرانى اداره مى‌شوند که هیچ حکمى ندارند و در واقع فعالیتشان غیر قانونى تلقى مى‌شود. با این همه هیچ برنامه‌اى براى روشن شدن تکلیف مدیریت فدراسیون‌هاى ورزشى وجود ندارد.
فدراسیون‌هاى تیر و کمان و موتورسوارى هم به ترتیب ‌۱۷ بهمن و ‌۱۳ اسفند دوره ‌۴ ساله روسایشان به پایان خواهد رسید تا تعداد فدراسیون‌هاى بلاتکلیف به ‌۱۷ برسد.

‌کاندیداهاى ریاست ‌۹ فدراسیون مشخص شدند
بلاتکلیفى فدراسیون‌هاى ورزشى سرانجام وزارت ورزش و جوانان را بر آن داشت تا دست به کار شود و در ابتداى کار نامه نویسى از ‌۹ فدراسیون شامل چوگان، کوهنوردى، دوومیدانى، بدنسازى و پرورش اندام، والیبال، ژیمناستیک، کشتى، سه‌گانه و کونگفو را انجام دهد. اگر چه در میان این فدراسیون‌ها، برخى قبلا ثبت نام از کاندیداها را انجام داده بودند،

اما با تصمیم مسئولان وزارت ورزش و جوانان دوباره به سر خط برگشتند و از نو شروع کردند که به نظر برخى کارشناسان ورزشى و منتقدین این اقدام وزارتخانه به این دلیل رخ داد که گزینه‌هاى مورد نظر و نمایندگان آن‌ها امکان ثبت نام در انتخابات را داشته باشند. البته نباید فراموش شود که منع سازمان بازرسى هم مى توانست یکى از دلایل این اتفاق باشد.


‌فدراسیون‌هاى المپیکى در اولویت هستند یا نه؟
پس از پایان مهلت نام نویسى از کاندیداها، اخبار ضد و نقیضى درباره برگزار شدن یا نشدن مجامع انتخاباتى به گوش مى‌رسید. بحثبرگزارى مجامع فدراسیون‌هاى المپیکى مانند کشتى و دوومیدانى در فاصله باقى‌مانده تا المپیک، آن هم به خاطر حساسیت‌هاى موجود، خبر دیگرى بود که منتشر شد.

فدراسیون والیبال هم که مهم‌ترین و اصلى‌ترین شانس براى حضور یک تیم ایرانى در میدان المپیک است، نیز ‌گزینه و اولویت براى مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان و حوزه معاونت ورزشى به شمار مى‌آید. پر واضح است که در میان همه فدراسیون‌هاى ورزشى، تکلیف کشتى و دوومیدانى باید هر چه سریع‌تر مشخص شود.

در حالى که انتظار مى‌رود برگزارى مجامع انتخاباتى به عنوان یکى از مهم‌ترین اولویت‌هاى مرکز حرفه‌اى و قهرمانى وزارت ورزش و جوانان مطرح باشد، اما برگزارى این مجامع در هاله‌اى از ابهام قرار گرفته به طورى که هیچ کدام از کارشناسان، مدیران و اهالى ورزش نمى‌دانند سیاست وزارتخانه در این زمینه چیست؟

علیرغم این که شنیده مى‌شود لیست پیشنهادى برگزارى مجامعى که ثبت نام از کاندیداهایشان انجام شده در دستان سجادى است، اما باز هم برنامه اى براى برگزارى مجامع در آینده‌اى نزدیک به چشم نمى‌خورد. با این که روزانه‌ تماس‌هاى زیادى از طرف کاندیداها با وزارت ورزش و جوانان گرفته مى‌شود، اما هیچ کدام نتیجه‌اى در پى نداشته و فقط به یک جمله ختم مى‌شده که " معلوم نیست مجامع زود برگزار مى‌شوند، یا دیر. ‌ "!‌


انتخابات فوتبال چه زمانى برگزار مى‌شود؟
بیشترین توجه اهالى رسانه و ورزش هم به انتخابات فدراسیون فوتبال معطوف است. دوره ‌۴ ساله کفاشیان ‌۱۷ دى به پایان مى‌رسد. با این همه اظهار نظرهاى متفاوتى در مورد زمان برگزارى مجمع فوتبال مى‌شود. از یک طرف مسئولان فدراسیون مى گویند به دلیل اصلاح اساسنامه، انتخابات با تعویق برگزار مى‌شود، اما از سوى دیگر وزیر و معاون پارلمانى وزارت ورزش صراحتا اعلام کرده‌اند که انتخابات فدراسیون فوتبال بدون تاخیر و در موعد مقرر برگزار مى‌شود. اخیرا هم که کفاشیان در آخرین اظهار نظرش اعلام کرده که انتخابات به سال آینده موکول شده که به نظر مى‌رسد این گفته پر بى‌راه نباشد.

تنها ‌۲۰ روز تا پایان دوره ‌۴ ساله کفاشیان باقى مانده، اما هنوز حتى ثبت نام از کاندیداهاى احراز پست ریاست انجام نشده است. در خوشبینانه‌ترین حالت حتى اگر وزارتخانه از فردا شرایط را براى نام نویسى کاندیداها مهیا کند، اواسط دى ماه مهلت ‌۱۰ روزه و قانونى نام نویسى از نامزدها به پایان مى‌رسد. این یعنى کاندیداها تنها چند روز وقت دارند که تبلیغات کنند. همچنین اداره کل حراست و مرکز حرفه‌اى و قهرمانى وزارت ورزش و جوانان هم فرصت کمى دارند تا شرایط را براى برگزارى مجمع مهیا کنند.

به نظر مى‌رسد با توجه به مسکوت ماندن برگزارى سایر مجامع انتخاباتى، براى فدراسیون فوتبال هم آبى گرم نشود و درست ترین اظهار نظر در مقطع کنونى، گفته‌هاى على کفاشیان مبنى بر تعویق در برگزارى مجمع انتخاباتى باشد.