مایلی‌کهن: کی‌روش در ایران یا مشغول دعواست یا خوشگذرانی!

مدت‌ها بی‌خبری از محمد مایلی‌کهن باعث شده بود تا خیلی سؤال‌ها در ذهنمان نقش ببندد و عصر دیروز مجال بسیار خوبی فراهم شد تا با او همکلام شویم.

سرمربی اسبق تیم ملی مانند همیشه رک حرف می‌زند و اهل کتمان گفته‌هایش نیست. او معترف است که اشتباه می‌کند و هیچ‌کس از خطا مصون نیست. دیروز ما پرسیدیم و حاجی‌مایلی هم جواب داد. انتشار حرف‌های او به معنای تأ‌یید آن از طرف خبرورزشی نیست و اتفاقاً کاملاً آماده‌ایم تا حرف‌های سایرین را هم بشنویم. البته امیدواریم آنها هم مانند مایلی‌کهن با صراحت و بدون پرده‌پوشی حرف بزنند و خبرورزشی با کمال میل آنها را چاپ می‌کند.

* از پرسپولیس شروع کنیم. 13 امتیاز اختلاف. قبول دارید که 99 درصد از مسیر قهرمانی طی شده است؟

هنوز 8 بازی دیگر باقی مانده و پای 24 امتیاز وسط است. به لحاظ عدد و رقم پرسپولیس هنوز قهرمان نشده ولی از نظر فوتبالی می‌توان گفت این تیم قهرمان لیگ برتر شده است. در این راه همه زحمت کشیده‌اند. از عوامل باشگاه تا بازیکنان و مربیان. باید به آنها خسته نباشید گفت. تیم واقعاً شاداب و سرزنده است.

* البته این قهرمانی بدون طارمی به دست می‌آید. بازیکنی که هنوز هم گروهی از هواداران پرسپولیس او را مقصر بسته شدن یکی از پنجره‌های نقل و انتقالات پرسپولیس می‌دانند.

باید قدرشناس بود. طارمی هم تا وقتی که بود زحمت خود را کشید البته اشتباهاتی هم داشت و جوانی کرد. همه ما اشتباه می‌کنیم. خود من و شما هم از اشتباه مصون نیستیم. من خودم را می‌گویم. دوران جوانی خطاهایی داشتم و الان هم با وجود سن و سال، این‌طوری نیست که اشتباه نکنم. طارمی باید یک مقدار بیشتر مراقب خودش باشد همان‌طور که این آقای مهدی قائدی هم باید بیشتر از خودش مراقبت کند. باید قبل از هر چیز به خانواده مرحوم شاکر تسلیت گفت. خدا به آنها صبر بدهد. در مورد این آقای قائدی شما ببین یک بچه در عنفوان بلوغ ناگهان به شهرت می‌رسد و عکس و تفسیرش حتی روزی که بازی نمی‌کند، چاپ می‌شود. خب طبیعی است که باید از او مراقبت شود و خودش هم البته مراقب باشد.

* این مراقبت البته وظیفه باشگاه‌ها هم هست.

مگر ما به معنای واقعی کلمه باشگاه داریم؟ بازیکن سرمایه باشگاه است. شما الان نیمار را ببین. 220 میلیون یورو خرجش شده ولی کاملاً از او مراقبت می‌شود. مسی و رونالدو را ببین. آنها گاهی در هفته ۳ بار به میدان می‌آیند اما به خاطر مواظبت و تغذیه خوب مشکلی برایشان درست نمی‌شود. مگر مسی و رونالدو می‌توانند هر ساعت شب هر جایی که خواستند بروند؟ علیرضا جهانبخش به من می‌گفت در هلند به آنها جی‌.پی‌.اس وصل می‌کنند تا دقیقاً بازیکنان را زیر نظر داشته باشند. در همان قضیه طارمی مگر ایشان با باشگاه قرارداد داشت که حالا او را مقصر بدانید؟ در آن مورد مسئولیت اصلی بر عهده باشگاه بود. مگر باشگاه ۳ تا وکیل حقوقی ندارد؟ مگر این عزیزان حقوق نمی‌گیرند؟ خب باید این موارد را جمع و جور کنند دیگر.

* در قضیه میزبانی از تیم‌های عربستانی عملاً همان چیزی شد که سعودی‌ها می‌خواستند. دقیقاً برخلاف ادعای بعضی از مدیران فدراسیون فوتبال ما.

یک‌سری از کارهای ما شعاری است. ما ابرقدرت شعار دادنیم. فقط در ورزش هم نیست، مثلاً همین برجام. آخرش ما نفهمیدیم این برجام به سود ما بود یا به ضررمان؟ من یک چهره انقلابی بودم. هنوز هم به آرمان‌ها وفادارم. صادقانه و خالصانه مملکتم را دوست دارم و هر کاری که بتوانم برایش انجام می‌دهم ولی نمی‌توانم ضعف‌ها را نبینم. الان 40 سال از انقلاب گذشته و باید ضعف‌ها را دید و گفت. اگر مردم از یکسری مسائل ناراحتند، حق دارند. باید مشکلات را حل کرد. ما 50 سال قبل پیکان تولید می‌کردیم. در همان برهه کره جنوبی اصلاً تولیدکننده ماشین نبود اما حالا آنها کجا هستند و ما کجا؟ من 22 سال قبل مادرید بودم. در آن زمان ترافیک پایتخت اسپانیا از شرایط کنونی تهران بیشتر بود ولی مشکل آلودگی هوا نداشتند چون اتومبیل‌هایشان استاندارد کیفی مطلوبی داشت. نمی‌دانم چطوری می‌شود که آنجا مشکل آب و هوایی وجود ندارد اما اینجا...

متأسفانه هر دولتی که می‌آید دولت قبلی را می‌کوبد، هر شهرداری که می‌آید مشکلات را گردن شهردار قبلی می‌اندازد. حالا الان که ۵ سال از دولت قبلی می‌گذرد پس چرا مشکلات جوی کم نشده است؟

* ظاهراً دل‌تان حسابی پر است.

به خدا دلم می‌سوزد برای مردم. من هرگز ننالیده‌ام و خدا را همیشه شاکرم ولی از حال مردم بی‌خبر نیستم و نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم. یک نکته بگویم، من قبل از انقلاب در شمیرانات می‌نشستم. الان در دهه فجر هستیم و اتفاقاً مناسبت هم دارد. حضرت امام (ره) وقتی آمدند و قرار شد در تهران اقامت کنند به روستای جماران رفتند. من آنجا را کاملاً می‌شناسم. در آنجا آن زمان خانه‌هایی بود مانند همان منازل کهنه‌ای که در استان کرمانشاه بر سر هموطنان ما فرو ریخت. من خدمت امام (ره) در منز‌ل‌شان رسیده بودم. یک خانه بسیار ساده با حیات ۲۰ متری و اندرونی ۳۰ متری. ما روی زمین نشستیم. خود ایشان هم روی یک مبل کهنه. شما توجه کنید که سمت چپ و راست امام (ره) کاخ‌های نیاوران و سعدآباد بود اما برای زندگی به آنجا نرفتند چون می‌‌خواستند مثل مستضعفان زندگی کنند ولی الان نوه محترم ایشان حاج‌حسن آقای خمینی چطور زندگی می‌کنند؟ آیا ایشان اصلاً درد مردم را دارند؟ بعد از فوت حضرت امام (ره) مرقد و بارگاه این عزیز چند بار تعویض شد؟ چقدر پول بابت این کار خرج می‌شود؟ اگر امام خمینی (ره) زنده بود راضی نبود این همه پول از طرف تولیت آن بزرگوار خرج تعویض و مرمت مرقدش کنند. خود ایشان اصلاً راضی به این کار نیست و به جای آن اگر بود می‌گفت پولش باید خرج مردم محروم شود. شما ببین در سال چقدر پول خرج برگزاری سمینار، کنگره و... می‌شود، با کلی مهمان خارجی و خرج فراوان. ما در زمینه برگزاری سمینار ابرقدرتیم. این همه پول خرج می‌کنیم اما پای عیدی کارمندان که می‌شود می‌گویند طبق قانون فقط باید 300/847 تومان بپردازیم. یا مثلاً یک نکته دیگر، مردم با خون دل پول جور می‌کنند و سهمیه دانشگاه آزاد بچه‌هایشان را می‌دهند اما این ارگان می‌رود و تیمداری می‌کند. تازه با پولی که به دست می‌آید بازیکنان خارجی هم می‌خرد. خب بابا اگر هم می‌خواهید تیمداری کنید حداقل پول را به بچه‌های ایرانی بدهید نه خارجی‌ها.

* از بحث فوتبال دور شدیم. این روزها علی کریمی حسابی شمشیر را برای فدراسیون از رو بسته است. شما با حرف‌هایش موافقید؟

کریمی دوگانگی‌ها را می‌بیند و عصبانی می‌شود. همین الان کارلوس کی‌روش را ببینید. ایشان بعد از مدت‌ها برگشته ایران و رفته پیست اسکی دربندسر، مگر تیم ملی قرار است در پیست اسکی مهیای جام جهانی شود؟ ایشان در ایران یا مشغول دعواست یا خوشگذرانی. فدراسیون می‌گوید پول نداریم. اگر پول ندارید چرا ۹ نفر از فدراسیون برای قرعه‌کشی جام جهانی به مسکو سفر کردند؟ الان هم که آقایان مرتب در راه هلند و سوئیس هستند. کریمی بازیکن شاخصی بوده و در اروپا بازی کرده است. او آنجا چیزهایی را دیده و حالا در ایران قضیه را به شکل دیگری می‌بیند و دلش می‌سوزد.

* ولی رفتاری که با میکروفون برنامه ۹۰ کرد قشنگ نبود.

همه می‌گویند چرا کریمی این کار را کرد ولی نمی‌گویند چرا کاری کردند که او از شدت عصبانیت تا این حد از کوره دررفت؟ برای مثال خود من. آقا از من هم انتقاد کنید و هم نقاط قوتم را بگویید ولی در مورد کی‌روش هم همین کار را بکنید. بگویید چرا ۲ میلیون دلار در ماه می‌گیرد ولی ۱۰ ماه سال را ایران نیست؟ کریمی نه پول نیاز دارد و نه نیازمند شهرت است. او از این ناراحت است که چرا صحنه‌های مربوط به بازی تیمش پوشش مطلوب داده نمی‌شود.