درخشش فغانی در جام جهانی انقلابی در داوری ایجاد کرده است

سیدرضا غیاثی در مورد نحوه برگزاری کلاس داوران لیگ برتر اظهار داشت: یکی از بهترین کلاس‌های چند سال اخیر داوری برگزار شد. فضای عالی، غذای عالی و مدرس عالی‌تر در این کلاس حضور داشت. آقای ایوانف آخرین تغییرات قوانین داوری را برای داوران ما تشریح کرد. او همان مطالبی را که برای داوران جام جهانی تدریس کرد برای داوران لیگ برتری ما هم آنها را تشریح و بیان کرد.

وی افزود: داورانی هم که در این کلاس حضور داشتند از بهترین‌ها بودند و گلچین داوری ما بودند و به خوبی تست‌های آمادگی جسمانی و دانش فنی را پشت‌سر گذاشتند. به عنوان کسی که در کنار این کلاس حضور داشت از برگزاری چنین کلاسی واقعاً راضی هستم خود داوران هم از مصاحبه‌های‌شان از برگزاری چنین داوری سطح بالایی ابراز رضایت کردند.

غیاثی در مورد اینکه برگزاری این کلاس چقدر می‌تواند به کاهش اشتباهات داوری در لیگ برتر کمک کند، گفت: داوران نه به خاطر شرایط رفاهی مناسب کلاس که به خاطر آموزش‌های مناسبی که گرفتند قطعاً خودشان را اصلاح می‌کنند و در مورد خطاهای هند، آفساید و... اشتباهاتی که داشتند را تصحیح خواهند کرد. همانطور که گفتم مدرس داوران جام جهانی مطالبی داوری را به آنها آموزش داد.

وی در مورد مردود شدن برخی از داوران در تست آمادگی جسمانی بیان داشت: به هر حال در کلاس ۷۰ نفره مردود شدن هفت کمک داور و داور آمار بدی نیست و یک آمار متعادل است. برخی نیز پیش از این ایراد می‌گرفتند که کمیته داوران تست‌ها را در شهر رشت برگزار می‌کند تا ارتفاع از سطح دریا زیاد نباشد و همه بتوانند به خوبی این تست‌ها را پاس کنند اما دیدید که کلاس آموزش داوری طبق قانون و بدون هیچ‌گونه ارفاقی برگزار شد و حتی برخی از داوران اهل رشت در این تست‌ها مردود شدند.

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: خوشبختانه داوران هم بیش از گذشته قدر خودشان را می‌دانند و با درخشش فغانی در جام جهانی، المپیک و جام کنفدراسیون‌ها یک انقلابی در داوری فوتبال ایران ایجاد شده است. اکنون که داوران قدر خود را بیشتر می‌دانند قطعاً داوری بیش از گذشته پیشرفت خواهد کرد. باید از حمایت‌های فدراسیون و آقای تاج و آقای ساکت رئیس و دبیر محترم فدراسیون هم به خاطر حمایت‌های‌شان در برگزاری این کلاس تشکر کنم آنها قول دادند در صورت برگزاری چنین کلاس‌های مثبتی از هیچ گونه کمکی به کمیته داوران دریغ نخواهد کرد. آقای اصفهانیان هم به عنوان رئیس کمیته داوران تلاش خود را انجام داده است.

غیاثی با اشاره به اعلام آفساید در جام جهانی با تأخیر از سوی کمک داوران گفت: نکته مهمی که کمک داوران فوتبال ایران باید به آن دقت کنند این است که آنها به هیچ عنوان نباید نحوه قضاوت و پرچم زدن کمک داوران در جام جهانی را ملاک عمل خود قرار بدهند زیرا همانطور که ایوانف مدرس داوران جام جهانی در کلاس عنوان کرد داوران در جام جهانی به دلیل پشت‌گرمی که به سیستم کمک داوری ویدیویی داشتند با مکث و صبر و تأمل زیاد پرچم می‌زدند زیرا اگر هم مرتکب اشتباه می‌شدند سیستم کمک داور ویدیویی امکان اصلاح اشتباه را داشت. اما در لیگ برتر ایران با توجه به اینکه چنین سیستمی وجود ندارد کمک داوران باید طبق قانون بلافاصله پرچم آفساید خود را بالا ببرند و نباید الگوی کار خود را کمک داوران جام جهانی قرار بدهند.