استقلال همچنان بالاتر از پرسپولیس در فتح جام‌ها

 پرسپولیس بدون انجام بازی قهرمان سوپرجام شد و بدون اینکه جشنی برایش بگیرند، جام را به مدیرانش تحویل دادند. این اتفاق در فوتبال کشورمان نوبرانه بود و نمی‌توانیم شبیه آن را در هیچ جای دنیا پیدا کنیم.

سوپرجام برای ۲۹ تیر بین قهرمان لیگ برتر (پرسپولیس) و قهرمان جام‌حذفی (استقلال) هماهنگ شده بود، اما استقلالی‌ها برای بازی به تهران نیامده و مدعی شدند برای زمان دیگری حاضر به انجام سوپرجام هستند، اما سازمان لیگ اعلام کرد پرسپولیس با حساب ۳ بر صفر برنده این بازی است. در ادامه استقلالی‌ها دست به اعتراض زدند اما کمیته انضباطی نیز رأی به قهرمانی پرسپولیس داد و سپس کمیته استیناف با تأخیری طولانی، قهرمانی سرخپوشان را تأیید کرد. همان زمان گفتند چون به محرم و صفر نزدیک می‌شویم، جام قهرمانی سرخپوشان بعد از این مدت اهدا خواهد شد.

بعد از اتمام فینال لیگ قهرمانان آسیا، در روزنامه خبرورزشی نوشتیم پرسپولیسی‌ها باید خود را آماده جشن قهرمانی در سوپرجام کنند، اما سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت: «از آنجا که بازی برگزار نشده، خبری هم از جشن قهرمانی نیست. همین طوری جام را برای پرسپولیسی‌ها ارسال می‌کنیم.» البته او با دعوت از حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل، کریم باقری مربی و سیدجلال حسینی کاپیتان سرخپوشان، جام را در سازمان لیگ به سرخپوشان اهدا کرد. حالا پرسپولیس به صورت رسمی و البته تا پیش از اعلام رأی دادگاه CAS قهرمان سوپرجام است.

به بهانه قهرمانی پرسپولیس، سری به تالار افتخارات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس زدیم و جام‌های «رسمی» در مسابقات مهم این دو تیم محبوب که بدون تردید پرهوادارترین باشگاه‌های لیگ ایران و حتی آسیا هستند را مورد بررسی قرار دادیم. این بخش در مورد تمام جام‌های رسمی دو باشگاه در تاریخ‌شان است نه جام‌های غیررسمی در تورنمنت‌های دوستانه یا تدارکاتی. این ویترین جذاب نشان می‌دهد سرخابی‌ها جدا از پرطرفدارترین تیم‌های ایران، پرافتخارترین و مهم‌ترین تیم‌های ایران نیز به شمار می‌روند.

پرسپولیس

جام در جام آسیا: ۱ (۱۳۷۰)

لیگ ایران: ۱ (۱۳۵۰)

لیگ تخت جمشید: ۲ (۱۳۵۲) و (۵۴-۱۳۵۳)

جام باشگاه‌های تهران: ۷ (۱۳۴۹)، (۱۳۶۱)، (۱۳۶۵)، (۱۳۶۶)، (۱۳۶۷)، (۱۳۶۸) و (۱۳۶۹)

لیگ قدس: -

لیگ آزادگان: ۴ (۱۳۷۴)، (۷۶-۱۳۷۵)، (۷۸-۱۳۷۷) و (۷۹-۱۳۷۸)

لیگ برتر: ۴ (۸۱-۱۳۸۰)، (۸۷-۱۳۸۶)، (۹۶-۱۳۹۵) و (۹۷-۱۳۹۶)

جام حذفی: ۵ (۶۷-۱۳۶۶)، (۷۰-۱۳۶۹)، (۷۸-۱۳۷۷)، (۸۹-۱۳۸۸) و (۹۰-۱۳۸۹)

سوپرجام: ۲ (۱۳۹۶) و (۱۳۹۷)

 

استقلال

جام باشگاه‌های آسیا: ۲ (۱۳۴۹) و (۷۰-۱۳۶۹)

لیگ ایران: ۱ (۱۳۴۹)

لیگ تخت جمشید: ۱ (۵۳-۱۳۵۲)

جام باشگاه‌های تهران: ۱۲ (۱۳۳۱)، (۱۳۳۵)، (۱۳۳۶)، (۱۳۳۸)، (۱۳۳۹)، (۱۳۴۱)، (۱۳۴۷)، (۱۳۵۰)، (۱۳۵۱)، (۱۳۶۲)، (۱۳۶۴) و (۱۳۷۰)

لیگ قدس: ۱ (۶۹-۱۳۶۸)

لیگ آزادگان: ۲ (۷۷-۱۳۷۶) و (۸۰-۱۳۷۹)

لیگ برتر: ۳ (۸۵-۱۳۸۴)، (۸۸-۱۳۸۷) و (۹۲-۱۳۹۱)

جام حذفی: ۷ (۵۷-۱۳۵۶)، (۷۵-۱۳۷۴)، (۷۹-۱۳۷۸)، (۸۱-۱۳۸۰)، (۱۳۸۶-۸۷)، (۱۳۹۰) و (۱۳۹۶)

***

با این حساب، استقلال فعلاً با ۲۹ جام، جلوتر از پرسپولیس با ۲۶ جام قرار گرفته است. البته این موضوع به تاریخ تأسیس دو باشگاه نیز مربوط می‌شود زیرا پرسپولیس ۲۴ سال بعد از استقلال تأسیس و وارد رقابت‌های سطح اول فوتبال ایران شد. تا قبل از آن، شاهین همیشه رقیب تاج بود.

بد نیست تعریف کوتاهی از تورنمنت‌های یادشده، داشته باشیم.

لیگ ایران: فقط دو دوره با حضور ۸ تیم‌ برگزار شد که یک بار استقلال و بار دیگر پرسپولیس قهرمان آن شد.

لیگ تخت جمشید: این لیگ ۵ دوره به صورت کامل برگزار شد، اما در دوره ششم و به علت همزمانی با انقلاب، ناتمام ماند.

باشگاه‌های تهران: از قدیمی‌ترین تورنمنت‌های باشگاهی در ایران که بعد از انقلاب در غیاب لیگ به مرکز ثقل فوتبال تبدیل شد و چشم همه فوتبال‌دوستان به آن بود. تا سال ۱۳۷۰ که تیم‌های اصلی تهران از آن جدا و از سطح توقعات به این جام کاسته شد.

لیگ قدس: قبل از شروع لیگ آزادگان و تنها برای یک دوره برگزار شد و همان یک دوره نیز با قهرمانی استقلال به اتمام رسید.

لیگ آزادگان: بالاترین سطح فوتبال ایران قبل از شروع لیگ برتر بود که ۱۰ دوره به طول انجامید و ۶ دوره، جام به استقلال و پرسپولیس رسید.

لیگ برتر: با حرفه‌ای شدن فوتبال ایران از اوایل دهه ۸۰، وارد لیگ برتر شدیم و اکنون در هفته دوازدهم دوره هجدهم این لیگ هستیم.

جام حذفی: این مسابقات برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ آغاز شد و فینال آن دوره در تاریخ ۳ دی ۱۳۵۵ بین ملوان بندرانزلی و تراکتورسازی برگزار شد که در پایان، ملوانان به قهرمانی دست یافتند.

سوپرجام: یک مسابقه رسمی پیش‌فصل است که هر ساله بین قهرمان لیگ فوتبال ایران و قهرمان جام‌حذفی در ایران برگزار می‌شود. اولین دوره آن در سال ۱۳۸۴ بین صباباتری تهران قهرمان جام‌حذفی و فولاد خوزستان قهرمان لیگ انجام شد که در نهایت با برتری ۴ بر صفر صبا به اتمام رسید. این رقابت‌ها، اما تنها ۳ دوره برگزار شد که صبا، ذوب‌آهن و پرسپولیس سه قهرمان قبلی این رقابت‌ها هستند و سرخپوشان به تازگی، بدون برگزاری بازی، دوباره قهرمان شدند.