درباره سیدجلال خیلی بد عمل کردیم

علیرضا مرزبان درباره روند صعودی تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان در هفته‌های اخیر در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون خیالش از قبل راحت‌تر است یا خیر، اظهار داشت: خیال ما به هیچ وجه راحت نیست. ابتدای فصل فکری و ویسی چند بازیکن جذب کردند و سپس از تیم جدا شدند. ما چند بازیکن مصدوم داشتیم، مشکلات مدیریتی وجود داشت و ثبات مدیریتی نداشتیم. این مسائل کار‌ها را طوری گره زد که به سختی اتحادی میان اعضای هیئت مدیره، بازیکنان و هواداران برقرار کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون مبلغ ۲۰ درصد از قرارداد بازیکنان پرداخت شده است، تصریح کرد: ما نتایج بسیار خوبی گرفتیم، اما این مسائل باقی است. با وجود اینکه امتیازاتی که کسب کردیم به ما کمک می‌کند، اما مشکلات ما را حل نکرده است. تیم نیاز به بازیکنان جدید دارد، اما منابع مالی فعلاً مشخص نیست. باید برای همه شفاف‌سازی کنیم که فوتبال و کار حرفه‌ای باید در زوایای خود حرکت کنند. نباید مسئولیت اجتماعی خود را فراموش کنیم و درگیر مسائلی شویم که فوتبال حرفه‌ای را به قهقرا می‌برد. این مسئله در فوتبال وجود دارد.

سرمربی تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان در پاسخ به این پرسش که آیا امیدوار است که بتواند تیم خود را در تعطیلات نیم‌فصل تقویت کند یا خیر، گفت: فعلاً خیر. منابع مالی ما هنوز تضمین نشده است. زمانی که بازیکنی را جذب می‌کنید، باید به او پیش‌پرداخت بدهید. ما به بازیکنانی که تا الان بازی کرده‌اند، باید پول بدهیم و نمی‌توانیم پول را برای بازیکنان جدید کنار بگذاریم و مبلغی به بازیکنان تیم ندهیم.

مرزبان با اشاره به خداحافظی سیدجلال حسینی از تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: او شاگرد من بوده و امیدوارم همیشه سرفراز باشد. حسینی لیاقت داشت که برجسته‌تر و شایسته‌تر از او در تیم ملی تقدیر شود. سیدجلال کاپیتان بزرگی بود و امیدوارم در پرسپولیس نتایج بسیار خوبی بگیرد. تفکرات هر مربی برای خودش خیلی مهم است و باید به تفکرات کی‌روش احترام بگذاریم، اما او در این مورد، آماتوربازی کرد و فدراسیون فوتبال و کی‌روش به عنوان دو آماتور خیلی بزرگ وارد صحنه شدند! این کیفیتی نبود که باید در قدردانی از سیدجلال نشان می‌دادیم و باید بگویم در این موضوع خیلی بد عمل کردیم.

وی که با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران گفتگو می‌کرد، درخصوص انتخاب افشین قطبی به عنوان سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: سال اولی که قطبی به فوتبال ایران آمد، قهرمانی خیلی حساس، پرتنش و باعشقی کسب کرد. تیمی که من و استیلی سازماندهی کردیم و قطبی بعداً به آن اضافه شد، با وجود کسر شش امتیاز به قهرمانی لیگ برتر رسید، اما سال بعد در پرسپولیس شاهد شکست بودیم که این طبیعی است. ما مربیان می‌گوییم مربی خوب همیشه اخراج می‌شود.

دستیار پیشین افشین قطبی در تیم پرسپولیس ادامه داد: قطبی پس از پرسپولیس به تیم ملی ایران و سپس به خارج از کشور رفت. افشین الان تجربیات خوبی دارد. او پیش از حضور در ایران، تجربه بزرگی به عنوان سرمربی نداشت، اما او سال‌هاست به عنوان سرمربی کار می‌کند و می‌داند چه می‌کند. امیدوارم قطبی موفق شود. فولاد مجموعه خوبی است و قطبی هم تجربیات خوبی دارد. فکر می‌کنم او می‌تواند به فوتبال ایران کمک کند.

مرزبان درباره اهمیت نقش افشین قطبی در قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفتم اظهار داشت: فوتبال امر پیچیده‌ای نیست و روانشناسی اجتماعی و انسانی نقش مهمی در فوتبال ایفا می‌کند. راهنمایی انسان‌ها خیلی مهم است و باید افراد را پیرامون هدف مشخص متحد کنید. نقش قطبی در قهرمانی کم نبود و او نقش خیلی پُررنگی به عنوان نفر اول کادر فنی ایفا کرد. با این حال تغییراتی در فوتبال ایران و بازیکنان شاهد بودیم.

«نباید فراموش کنیم بهترین مربیان، حتی آرسن ونگر، آنچلوتی، گواردیولا و مورینیو هم اخراج می‌شوند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، نمی‌توانستند تجربیات بزرگی کسب کنند.»، وی با بیان این جمله تصریح کرد: الان خوزستان شرایط خوبی ندارد. نفت مسجدسلیمان، صنعت نفت آبادان و استقلال خوزستان منابع مالی خوبی ندارند، اما فولاد منابع مالی خوبی دارد و یکی از بهترین تیم‌های ایران است. این تیم بهترین مهره‌ها را دارد و شرایط به گونه‌ای پیش رفته که این بلا به سرش آمده است و قابل پیش‌بینی هم بود. با حضور قطبی، ضربان‌های قلب بازیکنان تغییر می‌کند، چون آن‌ها دید متفاوتی نسبت به مسائل متخلف پیدا می‌کنند. بازیکنان باید از شخصیت خود دفاع کنند و خیلی مهم است قطبی و تیمش، متحد و سپس موفق شوند. البته مطمئنم آن‌ها موفق می‌شوند. چون فولاد مجموعه بسیار خوبی دارد.

سرمربی نفت مسجدسلیمان با تمجید از هواداران این تیم خاطرنشان کرد: مردم می‌دانند که مسائل بزرگی داریم و گاهی اوقات سفر‌ها یا لباس‌های ما دچار مشکل می‌شود. در پرداختی‌ها هم مشکل بزرگی داریم. یکی از بازیکنان ما ازدواج کرده و بچه دارد. آرزوی او این بود که پس از امضای قرارداد به او پول بدهند، اما هنوز ۲۰ درصد از مبلغ قراردادش را پرداخت کرده‌اند. هر بازیکن، ۲۰ درصد از قرارداد خود را خرج مسائل خصوصی خود می‌کند و الان دست بازیکنان ما چیزی نیست. نکته جالبی است که مدیران ما می‌گویند، این است باید کاری کنیم دست بازیکنان باید پولی شود، اما الان این‌گونه نیست. اگر تاکنون در این باره صحبت نکردیم، چون مسئله ما این بود که اول متحد شویم و بازیکنان را از لحاظ بدنی قوی کنیم، اما هواداران باید بدانند مشکلات درونی بزرگی داریم.

مرزبان در پایان گفت: ما تا روز آخر برای بقا در لیگ برتر می‌جنگیم. چون خودمان جایگاه‌مان را می‌شناسیم و می‌دانیم روز‌های سختی می‌آید. برای بقا در لیگ برتر، باید دو تیم را پشت سر بگذاریم. هواداران مسجدسلیمانی انسان‌های باشخصیتی هستند و به ما کمک می‌کنند. من لُپ و سر همه آن‌ها را می‌بوسم و امیدوارم کنار خانواده‌های خود با سلامت زندگی کنند.