معضل جدید در داوری لیگ؛ چه کسی پنالتی گرفت؟

از ابتدای نیم فصل دوم لیگ برتر کمیته داوران فدراسیون فوتبال برای کاهش اشتباهات داوری اقدام به اضافه کردن تعداد داوران کرد و از آن پس در همه مسابقات دو داور اضافی پشت دروازه ها قرار می گیرند. اگرچه انتظار می رفت با حضور این داوران در پشت دروازه مشکلات داوری لیگ برتر به خصوص در صحنه های مشکوک در محوطه جریمه کاهش پیدا کند اما عملا اتفاق خاصی در این مورد رخ نداده است.

در چنین شرایطی تعدد داوران در صحنه های مشکوک محوطه جریمه چند گانگی ایجاد می کند. اگر در گذشته فقط کمک داور و داور وسط در صحنه های محوطه نظر می دادند حالا نفر سومی اضافه شده و به همین خاطر اجتماع نظر در چند لحظه سخت تر می شود. در هفته های گذشته چندین بار پیش آمده که داوران وسط اعتقادی به پنالتی نداشتند اما با اصرار داوران پشت دروازه خطای پنالتی گرفتند و از قضا اشتباه هم شده است.

به عنوان نمونه در بازی هفته گذشته پارس جنوبی و سایپا پیام حیدری داور وسط اعتقادی به اعلام پنالتی به سود تیم علی دایی را نداشت اما داور پشت دروازه اعلام ضربه پنالتی کرد و در کارشناسی های انجام شده مشخص شد خطایی رخ نداده است. در بازی های دیگر هم شاهد این موارد بوده ایم.

مساله ای که مهم بوده این است که تصمیم گیرنده نهایی در امر قضاوت داور وسط است و داوران پشت دروازه اگرچه از داوران مطرح لیگ برتر هستند اما فقط نقش کمک کننده به داور وسط را دارند. در چنین شرایطی شاید بهتر باشد که داوران وسط با توصیه بیشتری به واکنش های داوران پشت دروازه عمل کنند که اگر اینطور شود هم می تواند مشکلات بعدی را ایجاد کند.

مساله ای که تقریبا الان به عرف تبدیل شده این است که داوران مسئولیت اعلام خطاهای حساس را به گردن یکدیگر می اندازند و همین موضوع به یک معضل جدید در فوتبال ایران تبدیل شده که به نظر می رسد کمیته داوران فکری به حال این جریانات کند.