دوست نداشتم فرهاد سرمربی شود

تیم فوتبال استقلال دوشنبه‌شب آخرین بلیت خود را برای ماندن در رقابت قهرمانی سوزاند و حالا این تیم پس از جام‌حذفی و لیگ برتر از صعود به مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا هم جاماند تا فصل 98-97 برای آبی‌ها تقریبا به بدترین شکل ممکن تمام شود. فصلی که تغییرات در کادرفنی هم رخ داد و البته تلاش بیهوده مدیران باشگاه دوای درد آبی‌ها نشد و حالا هواداران این تیم منتظرند هرچه سریع‌تر این فصل کابوس‌وار تمام شود و فصل جدید از راه برسد. برای بررسی عملکرد استقلال پس از حذف از لیگ قهرمانان سراغ پیشکسوت این باشگاه رفتیم. گفت‌وگو را با علی لطیفی در ادامه می‌خوانید.
استقلال با تساوی برابر الدحیل از آسیا هم حذف شد تا این فصل در هیچ جامی شانسی برای قهرمانی نداشته باشد.

استقلال باید برنده بازی با الدحیل می‌شد. به نظر من خیلی خوب بازی کرد اما فرصت‌سوزی بازیکنان منجر شد نتوانیم تعداد گل‌هایمان را افزایش دهیم. البته تیم مشکل روحی-روانی دارد و فشار روی بازیکنان زیاد است. شما خودتان دیدید روزبه چشمی بعد از گلی که در این دیدار زد، چه حرکتی انجام داد.
البته حرکت خوبی هم نبود و هواداران به چشمی انتقاد کردند!

بله. حرکت خوبی نبود اما حرکت چشمی یک نوع اعتراض به رفتار هواداران بود. باید به بازیکن هم حق داد. اما به هرحال بازیکنان، کادرفنی حتی خود فرهاد و تدارکات که در این باشگاه فعالیت دارند، به این موضوع واقفند که این تیم برای آنها شهرت و محبوبیت می‌آورد و قراردادهای آنچنانی می‌بندند، بنابراین باید فشارها و انتقادات و اعتراض‌ها را هم تحمل کنند. بازیکنانی می‌توانند در دو تیم بزرگ پایتخت موفق باشند که بتوانند این فشارها را تحمل کنند،‌ به هرحال هواداران مالک این دو باشگاه هستند. تماشاگر ۶ فصل است قهرمانی به خود ندیده و حق دارد به ناکامی‌های مداوم اعتراض کند.
دلیل این ناکامی‌های مداوم چه می‌تواند باشد؟

مشکل اصلی استقلال در بعد مدیریت است. اتفاقاتی در باشگاه رخ داده که نباید می‌افتاد. قرارداد شفر را که مدیران قبلی بستند حالا مشکل اصلی تیم برای فصل بعد است. تعاملی بین مدیری که از تیم کنار می‌رود با مدیر جدیدی که به باشگاه می‌آید، وجود ندارد. استقلال و پرسپولیس دو تیم دولتی هستند و برای مدیران آنها مهم نیست که چقدر پول خرج تیم شود چون بالاخره از تیم کنار می‌رود و مدیر بعدی باید به فکر پرداخت هزینه‌ها باشد‌. البته نباید فراموش کنیم این فصل مدیران مهره‌های خوبی را برای تیم به خدمت گرفتند و شفر نتوانست به‌خوبی از آنها استفاده کند و در هر جامی ناکام بود‌.
استقلال این فصل مشکل گلزنی داشت و در بازی با الدحیل هم دیدیم که مهاجمان این تیم چقدر موقعیت از دست دادند.

بله! واقعیت امر این است که در این خصوص قبل از اینکه مشکل فنی باشد، مشکل روحی-روانی است. پتانسیل مرتضی تبریزی را می‌دانم. خود من هم مهاجم بودم. کاملا او را درک می‌کنم. تبریزی در استقلال به‌شدت تشنه گلزنی است اما فشار زیادی از روی سکوها به او وارد است که او تحمل این فشار را ندارد. شفر به او کمک نکرد که این مشکل را رفع کند. همان‌طور که به روح‌الله باقری نتوانست کمک کند. من اعتقاد دارم شفر از نظر روحی-روانی اصلا مربی خوبی نبود. دیدیم که در بازی‌های بزرگ او همیشه بازنده بود، چراکه نمی‌توانست از بعد روحی-روانی کمکی به خود و تیمش کند.
استقلال مشکل انضباطی هم کم نداشت. بازیکنان خارجی تیم مثل منشا و طارق به دلیل نبودن در ترکیب تیم قهر می‌کردند.

یک اصطلاح است که می‌گویند مربی مدیریت در رختکن را از دست داده است، یعنی طوری می‌شود که بازیکن، مربی را به حساب نمی‌آورد. شفر نتوانست درگیری‌های رختکن را کنترل و مدیریت کند. مساله‌ای که مجیدی به آن پی برده و حالا دارد به تیم نظم می‌دهد. او ضعف بزرگ استقلال را خوب پیدا کرده است.
با این اوصاف شما موافق برکناری شفر در این مقطع بودید؟

همان‌قدر که من منتقد شفر بودم به‌هیچ‌عنوان اما موافق اخراج او نبودم. به دو دلیل؛ اول اینکه با اخراج او هیچ اتفاقی در استقلال قرار نبود بیفتد چون ۵ بازی بیشتر نمانده بود و بعد از پایان فصل می‌توانستند توافق و قطع همکاری کنند. دوم اینکه فرهاد نباید سرمربیگری استقلال را قبول می‌کرد‌‌ چون نباید اتفاقاتی که برای علیرضا منصوریان افتاد، برای مجیدی هم تکرار شود. البته فرهاد باهوش عمل کرده و حتی با کت و شلوار کنار زمین نمی‌آید. فرهاد آنقدر باهوش است که اگر نتیجه بگیرد، بخواهد فصل بعد سرمربی تیم بماند و اگر باخت، بگوید من تنها قرار بود موقت باشم و به‌خاطر تماشاگران آمدم. فرهاد را دوست دارم و با هم زندگی کرده‌ایم اما دوست نداشتم الان سرمربی استقلال شود.
پس موافق این نیستید فصل بعد هم مجیدی سرمربی استقلال باشد، نظر شما درمورد مربی آینده آبی‌ها چیست، ایرانی یا خارجی؟

مدیران باید مربی خارجی به خدمت بگیرند. چون مربی ایرانی نداریم که امتحانش را پس نداده باشد. ما مربی پرافتخار لیگ و استقلال یعنی امیر قلعه‌نویی را داشتیم که در آخرین فصلی که در استقلال بود، دیدیم نتوانست به موفقیتی برسد و هواداران او را هم هو کردند. بنابراین تماشاگران استقلال هم الان راغب نیستند که قلعه‌نویی بیاید. حتی منصوریان هم که خود هواداران انتخاب کردند، موفق نبود و به همین دلیل مدیران باید به فکر مربی خارجی باشند. فرهاد مجیدی تاثیرگذارترین فرد برای آوردن مربی خارجی به استقلال باشد. فرهاد می‌تواند فصل بعد کنار مربی بزرگ بماند تا در آینده سرمربی باتجربه استقلال شود.
با این اوضاع اقتصادی کشور و همین‌طور مشکل مالی‌ای که استقلال بابت پول فسخ قرارداد شفر دارد، فکر می‌کنید مربی خوب خارجی به ایران می‌آید؟

اگر درست مدیریت شود، حتی می‌توان مربی بزرگ‌تر از شفر هم با نصف قیمت او به استقلال آورد، البته اگر دلالان بگذارند! به نظر من مربیان فرانسوی و حتی ترکیه‌ای می‌توانند به فوتبال ما کمک کنند.