نقش جهانگیری در پرونده «ویلموتس» چه بود؟

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس یازدهم و عضو سابق فراکسیون ورزش مجلس دهم با بیان اینکه به عنوان اولین نفر درباره رقم قرارداد ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران صحبت کردم، اظهار کرد: مسئله مذکور مانند سایر مباحث در ابتدا از سوی برخی از آقایان تکذیب شد و در نهایت هم حرف‌های بنده را تأیید کردند.

اخبار ورزشیاو ادامه داد: علاوه بر مبلغ ۲ میلیون یورو قرارداد این سرمربی که از طریق امارات و ترکیه منتقل شد، حدود ۱۵۰ هزار یورو هم برای این انتقال هزینه کردند که تمام این موضوعات را رصد و به مردم اطلاع رسانی کردیم، همچنین ۶ میلیون یورو باقی مانده قرارداد ویلموتس هم در قراردادی بود که آقایان تدوین کردند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه این قرارداد وارد حوزه حقوقی شده است، گفت: در این باره شکایت‌هایی رد و بدل شده که البته بسیار دوست دارم  نتیجه این شکایت به نفع کشور ما باشد، نه آقای ویلموتس.

عضو سابق فراکسیون ورزش مجلس دهم درباره غرامت قراداد ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشور توضیح داد: ایران فقط برای برخی آقایان نیست؛ همه ما در یک موقعیت هستیم و یک فدراسیون داریم، در نتیجه یک شخصیت حقوقی در فیفا به نام ایران وجود دارد. منافعی هم که در مجامع بین المللی چه در این رشته و سایر رشته‌ها و حوزه‌های مختلف داریم، به نام کشور و مردم ایران است. 

او تأکید کرد: برای این تیم‌های ورزشی، از منابع داخلی هزینه بسیاری می‌شود و وقتی هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند، نمی‌توان گفت هزینه‌های یاد شده از جیب ملت نیست؛ کسانی که مخالف این می‌گویند، با یک نقض غرض، سفسطه گری می‌کنند.

بررسی نقش «شستا» و جهانگیری در پرونده «ویلموتس»

قاضی زاده هاشمی گفت: پرونده قرارداد آقای ویلموتس در سازمان بازرسی کشور باز شده است و ابعاد مختلفی را از قبل انعقاد قرارداد تا نقش سازمان تأمین اجتماعی و به صورت خاص  شستا  و نقش وزارت ورزش در نظارت بر قرارداد بررسی می‌شود. همچنین  عملکرد کمیته‌ای که اجازه داده این پول از شستا پرداخت شود در کنار نقش آقای جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور و موارد دیگر در  روند تکمیل گزارش سازمان بازرسی دیده خواهد شد.

نماینده مجلس یازدهم افزود: با تکمیل گزارش سازمان بازرسی، این مسئله به صورت پرونده قضایی به قوه قضاییه می‌رود و امیدوارم که قوه قضاییه هم بتوانند ورود جدی و قاطع و کاملی داشته باشد تا افکار عمومی را قانع کند و کسی هم اجازه کلاهبرداری از جایگاه کشوری و ملی را نداشته باشد.

عضو سابق فراکسیون ورزش مجلس دهم اظهار کرد: در قرارداد یاد شده، یک مورد اختلافی در حد سه کلمه وجود دارد؛ بعضی آقایان می‌گویند که عبارت سه ماه جریمه یا غرامت در متن قرارداد آمده است؛ بله اما وقتی ما می‌گوییم دانش زبان حقوقی ورزشی و بین المللی باید وجود داشته باشد برای این است که این سه کلمه در قرارداد نیاید.

او درباره قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با کی‌روش، یکی دیگر از سرمربی‌های پیشین تیم ملی فوتبال گفت: در حالیکه از یک سال، پیش از شروع جام ملت‌های آسیا معلوم بود که رتبه سوم در میان تیم‌ها نخواهد بود، در قرارداد کی‌روش برای کسب رتبه سوم این مسابقات، پاداش تعریف شده بود. این مسئله هم به حساب کشور نوشته شد. 

قاضی زاده هاشمی گفت: اعضای هیئت رئیسه فدراسیون هم در مصاحبه‌ها به آقای کی‌روش حق می‌دهند و این یعنی یک سوء جریان که نظارتی بر آن نبوده است. مقام‌های بالادستی، دستور صدور این پول‌ها را به شرکت‌های مختلف می‌دهند، اما بر قرارداد‌ها نظارتی نمی‌کنند.