ماجرای دلجویی «جمشید مشایخی» از مِسی

سیزدهمین روز بهار را با مقاله‌ای از سیزده‌به‌در آغاز کردیم، با یادی از جمشید مشایخی از دلجویی او از لیونل مسی نوشتیم، به بهانه تولد تولد رخشان بنی‌اعتماد از یک دغدغه همیشگی سینماگران گفتیم، مروری داشتیم بر حال و هوای سینما و تئاتر که در این ۱۳ روز، گالری‌هایی که بعد از تعطیلات برپا می‌شوند، معرفی و جزئیات تازه از توقیف یک شیء تاریخی ایران در بریتانیا منتشر کردیم، همچنین اعلام شد که بیش از یک میلیون نفر در این تعطیلات نوروزی از کاخ سعدآباد بازدید کردند.
 سجاد آیدنلو می‌گوید «سیزده به‌در» ترکیبی متأخر برای سیزدهمین روز از نوروز است که قدیمی‌ترین شاهد کاربرد آن به سال ۱۳۱۳ قمری برمی‌گردد.  ترکیب «سیزده‌ به‌در» که ظاهرا قدیمی‌ترین شاهد کاربرد آن در متون فارسی، گزارش مراسم سیزدهمین روز فروردین سال ۱۳۱۳ ق در خاطرات عین‌السلطنه و ابیات نسیم شمال است غالبا به معنای «به در کردن، خارج کردن و راندن نحسی روز سیزدهم» انگاشته می‌شود.
سیزدهم فروردین سال ۱۳۹۸، زمانی‌که مردم مشغول به در کردن سیزده بودند، داغ بزرگی بر دل اهالی هنر و سینما گذاشته شد، جمشید مشایخی یکی از چهره‌های ماندگار این عرصه در این روز چشم بر جهان فرو بست. مشایخی از بازیگرانی بود که در بستری بیماری هم دغدغه زندگی مردم را داشت؛ اما او به رغم جایگاه ویژه‌ای که در بین ایرانیان هنردوست داشت، به ندرت در موضوعی غیرمربوط به حرفه‌اش اظهار نظر می‌کرد.  

ماجرای دلجویی «جمشید مشایخی» از مِسی


این در حالی بود که سال ۹۲؛ با پایان یافتن قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و پس از اینکه مشخص شد ‌تیم ملی فوتبال ایران با آرژانتین هم گروه است، برخی کاربران ایرانی در فضای مجازی به صفحه لیونل مسی ـ فوتبالیست مطرح جهان ـ هجوم آوردند که در دنیا بازتاب داشت. در آن زمان بسیاری از چهره ها و شخصیت های مطرح کشورمان این رفتار را مورد نکوهش قرار دادند و درصدد دلجویی از ستاره آرژانتینی برآمدند اما بدون شک یکی از تاثیرگذارترین این عذرخواهی ها از سوی هنرمند مطرح کشورمان ـ جمشید مشایخی ـ شکل گرفت. او در اظهارنظری تاثیرگذار در برنامه «۹۰» عادل فردوسی پور که مخاطب بسیاری هم داشت، تلاش کرد با عذرخواهی از لیونل مسی جایگاه فرهنگ ایرانی را بار دیگر یادآور شود.