تجلی اقتصاد مقاومتی در کاشت توت فرنگی ارگانیک توسط جوان سروآبادی

اگر بخواهیم برنامه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم باید ابتدا درک درستی از این موضوع مهم داشته باشیم و سپس با بومی سازی برنامه‌های ملی نسبت به تعیین اولویت‌ها و اجرایی شدن کارها اقدام کنیم.

 

اقتصاد مقاومتی می‌تواند ما را در شرایط سخت از ناملایمات عبور داده و نیاز کشور را بدون اتکا به خارج تامین کند لذا باید ظرفیت داخلی را بخوبی شناخت و با فعال کردن زنجیره‌های تولید از خام فروشی محصول خود داری کرده و با در نظر گرفتن توانمندی‌های صنعتی و کشاورزی و گردشگری، برنامه‌ها اجرا کنیم.

تجلی اقتصاد مقاومتی در کاشت توت فرنگی ارگانیک توسط جوان سروآبادی

مرادی: محصول توت فرنگی به صورت ارگانیک تولید می‌کنم

 

ریبوار مرادی اهل روستای بوریدر از فعلان در بخش اقتصاد مقاومتی در شهرستان سروآباد است که در پرورش محصول توت فرهنگی در سروآباد فعالیت دارد.

 

این کشاورز از سال 93 و با ارقام پاروس و کوبین الیزا به صورت مکانیزه، آبیاری تحت فشار(قطره ای استفاده از نوار تیپ) و کشت ردیفی به فاصله یک متر  این طرح را اجرا کرده است.

 

وی که در زمینی به مساحت 1 هکتار به صورت اجاره ای فعالیت خود را آغاز کرده معتقد است که توت فرنگی محصولی که منحصر به فرد بوده و در این شهرستان شرایط مناسبی برای کشت این محصول وجود دارد.

 

مرادی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در بخش تولید و اشتغالزایی فعالیت خوبی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد کرده است گفت: به صورت مستقیم و دائم چهار نفر مشغول به کار بوده و در فصل برداشت نیز به مدت یک تا دو ماه هر روزه 10 نفر برای برداشت توت فرنگی مشفول به کار می باشند.

 

مرادی به همراه دوست خود کمال ویسی که در رشته مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده است کار میکند .

 

این فعال اقتصاد مقاومتی می‌گوید: روشی که در کاشت انجام دادیم به صورت هیدروپونیک بوده و محصول تولیدی کاملا ارگانیک و سالم است و بستر کاشت آن به گونه ای است که برخلاف روش های سنتی امکان خراب شدن این محصولات وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه مشتریان دائمی این محصول در تهران می باشند گفت: در برداشت توت فرنگی از بسته بندی نوین استفاده می شود به دو صورت کارتن و کاسه ای و یا کارتن و سبد های دو کیلویی که فروش خوبی در تهران دارد.

تجلی اقتصاد مقاومتی در کاشت توت فرنگی ارگانیک توسط جوان سروآبادی

کمال ویسی: توت فرنگی برای رشد مناسب نیازمند رطوبت و خاکی  سبک است

 

کمال ویسی کارشناس زراعت به نیازهای گیاه توت فرنگی در طول دوره پرورش اشاره کرد و افزود: توت فرنگی با تکثیر ریشه تقسیم می شود و معمولا در خاک هایی با شرایط مرطوب،سبک و بهره مند از نور آفتاب رشد مناسبی دارد.

 

وی با بیان اینکه اگر فاصله مناسب بین بوته ها رعایت نشود ساقه ها در هم پیچیده می شود و برداشت محصول و وجین کردن علف های هرزبا مشکل مواجه می شود خاطرنشان کرد: اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد ، عارضه کلروز یا زرد شد ن برگ ها بروز خواهد کرد و باید در زمینه خاک پرورش توت فرنگی دقت شود.

 

ویسی افزود: ارائه بسته بندی مناسب در زمان برداشت محصول  و امکان انتخاب برای مشتری می تواند در بازارپسندی این محصول نقش اساسی ایفا کند.

رتجلی اقتصاد مقاومتی در کاشت توت فرنگی ارگانیک توسط جوان سروآبادی

مرادی: علاوه بر توت فرنگی کلزا و بامیه هم کشت میکنیم

 

ریبوار مرادی علاوه بر توت فرنگی ، در مساحت یک و نیم هکتار دیگر نیز بامیه کاشت کردیم که با توجه به روش های نوین کشاورزی پیش بینی برداشت خوبی را داریم.

 

وی همچنین به کاشت محصول کلزا در یک و نیم هکتار دیگر اشاره و افزود: محصول کلزا از نوع دانه های روغنی به عنوان یک محصول استراتژیک برای کشور اهمیت بسیار دارد و خرید تضمینی آن به قیمت 2600 که با مدیریت صحیح در هر هکتار بالغ بر 3 تن برداشت خواهیم داشت.

 

با توجه به اینکه امروز در شرایط پسا تحریم قرار داریم و همه در انتظار این موضوع هستند که رفع تحریم‌ها تا چه اندازه در اقتصاد داخلی تاثیر دارد و از طرفی برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رفع تحریم‌ها درصد کمی در اقتصاد داخلی تاثیر دارد و اقتصاد مقاومتی را مهمترین موضوع حل مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند.

 

برای تحقق اقصاد مقاومتی نیازمند مدیرانی توانمند و ریسک پذیر و شجاع بوده که به دور از محافظه کاری و جسارت انجام کارهای بزرگ را داشته و با عزم و اراده قوی عمل کند.

 

برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید همه دستگاهها برنامه مدرن و ایده‌های خلاقانه و متفکرانه برای رونق تولید و اشتغال استان زنجان داشته باشند.