اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بیش از 80 درصد دام سبک روستایی و عشایری

حسین حیدری رئیس شبکه دامپزشکی گیلاتغرب در گفتگو با ریوار گفت: بروسلوز (تب مالت) یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام  است که منشاء باکتریایی دارد. در دام های اهلی سبک وسنگین از جمله گاو گوسفند، بز و... دیده می شود و می توتد از طریق لبنیات غیرپاستوریزه و گوشت غیر بهداشتی به انسان منتقل شود.

 

 وی با اشاره به: این بیماری می تواند از طریق خوراک بین دام ها منقل شود و سقط جنین مهمترین علامت این بیماری در دام است .باعث می شود علاوه بر سقط جنینی ، تولید شیر دام نیز کم شود و این امر بازده اقتصادی و باروری دام را کاهش می دهد.

 

 وی  گفت: در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری تب مالت که از دسته بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده شبکه گیلانغرب با تامین واکسن مورد نیاز در جمعیت دام سبک از ابتدای تیرماه اقدام به واکسیناسیون رایگان بیش از 80 درصد جمعیت بره و بزغاله روستایی و عشایری نموده که اعتبار بیش از 200میلیون ریال در این راستا هزینه نموده است و تا نیمه مرداد نیز به  پایان خواهد رسید .

 

وی با اشاره به:  شهرستان گیلانغرب از جمله شهرستان های مبتلا به بیماری تب مالت در دام و انسان بوده که با برنامه ریزی در شهرستان همه ساله کاهش یافته  که امید دارد با ادامه واکسیناسیون و رعایت اصول و ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای شاهد ریشه کنی این بیماری مهلک باشیم.

 

 رئیس شبکه دامپزشکی ادامه داد: همزمان با اجرای  این طرح نیز در جمعیت بره و یزغاله روستایی و عشایری واکسیناسیون علیه بیماری" پی پی آر " نیز با اعتباری مشابه بروسلوز هزینه و در حال انجام واکسنیاسیون توامان تب مالت و پی پی آر می باشد.

 

 وی افزود: طاعون نشخوار کنندگان کوچک  PPR بیماری ویروسی و مسری است که در میان حیوانات اهلی ، گوسفند و بز به آن مبتلا می شوند . این بیماری در گله هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری را ندارند می تواند 80 تا 90 درصد دام ها را مبتلا کند و 50 تا 80 در صد مبتلایان  را به کام مرگ بکشد ؛ و همچنینی سبب کاهش تولیدات دامی شود. از نظر  سن ، شدت بیماری در حیوانات 4 تا 18 ماهه بیش تر از بالغین است و نوزاد مادرانی که واکسن این بیماری را دریافت کرده اند 3 تا 4 ماه ایمنی دارند.

 

 حیدری در پایان افزود: بنابراین 3 تا 4 ماه پس از فصل زایش ، تعداد دام های حساس به بیماری بیش تر می شود.اگرچه این بیماری وابسته به فصل خاصی از سال نیست ولی در اثر تغییرات آب و هوایی مانند آغاز فصل بارش که هوا گرم و مرطوب است، یا در خشکی و سرما امکان بروز و شیوع آن بیش تر است.به این بیماری طاعون و تب نزله ای ( تب بدخیم) بزی هم گفته می شود.