«پایین چلی» در فهرست آثار ملی ثبت می شود+ تصاویر

عباس عنایت با اعلام این خبر در حاشیه بازدید از روستای پایین چلی شهرستان علی آباد کتول، گفت: روستای پایین‌چلی، از جمله روستاهای باستانی و تاریخی استان گلستان است که در زمره فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود.

وی افزود: روستاها، محوطه‌ها و آثار باستانی و تاریخی قابل توجهی در استان گلستان قراردارند که شناسایی شده و در حال حاضر در انتظار ثبت ملی هستند. پرونده‌ روستای پایین‌چلی نیز پس از تکمیل پرونده، برای ثبت ملی ارسال خواهد شد.

عنایت درباره ملاک های انتخاب این روستا برای ثبت در فهرست آثار ملی، اذعان کرد: در بافت تاریخی و سنتی روستای پایین‌چلی دخل و تصرف بسیار کمی شده و فضای کالبدی بسیار عالی دارد، بر همین اساس اداره‌ کل میراث فرهنگی گلستان،  برای ثبت ملی این روستا در حال اقدام است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان علی‌آبادکتول با اشاره به قبرستان قدیمی این روستا، گفت: این روستا دارای قبرستانی مربوط به دوران پیش از اسلام است که نشان می دهد ساکنان قدیمی اش  هیکل‌های بسیار درشتی داشته‌اند. 

chelii1

 حجت‌الاسلام سید علی حسینی رییس اداره تبلیغات اسلامی علی آباد کتول هم در این بازدید، اظهار کرد: منطقه کتول از دیرباز به ویژه پس از ورود اسلام و مذهب شیعه به شمال کشور دارای سابقه سکونت مردمانی متدین بوده است.

وی با بیان اینکه هریک از روستاهای منطقه کتول دارای آثار مادی و معنوی خاص و منحصر به فردی است، تصریح کرد: باید همه ی دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و حراست از این گنجینه‌ها و آثار تاریخی مشارکت کنند، زیرا این آثار، میراث گذشتگان که جزئی از هویت ما را شکل داده و نسل های آینده نیز در آن سهم دارند. 

حسینی که خودش هم از فرزندان پایین چلی است، با اشاره به تاریخ پر افتخار این روستا، تاکید کرد: مردم این روستا مانند دیگر مردمان کتولی دارای روحیه سلحشوری و آزادگی بوده و هستند، در سال 1327 (ه.ش) علیه حاکم ظالم وقت شوریدند که لازم است این موارد هم در ثبت ملی روستا، مدنظر قرارگیرد.

chelii1

chelii1

chelii1

chelii1

chelii1

chelii1